Fiat 124 Sport Spider

Hľadať

Hľadáte auto, s ktorým by ste vstúpili do sveta historických vozidiel? Vizuálne podmanivý taliansky spider je skvelá voľba s potenciálom.

Text: Peter Holeša Foto: archív Vyšlo v spolupráci s magazínom Veterán SK

Fiat 124 Sport Spider, dielo dizajnéra Battista Farinu (Pininfarina) a technika Aurelia Lamprediho, sa považoval za jeden z najelegantnejších, dobre vyvážených a mechanicky dokonale vyriešených áut desaťročia. Potvrdením tejto skutočnosti bola nielen dlhá doba jeho výroby (1966 – 1985), ale najmä vysoká predajnosť a spokojnosť zákazníkov. Konštrukčne bol Spider navrhnutý na skrátenom podvozku modelu Fiat 124 Coupé s motorom vpredu, poháňanou tuhou zadnou nápravou, nezávislým zavesením prednej nápravy, 5-stupňovou synchronizovanou prevodovkou, vinutými pružinami a kotúčovými brzdami na všetkých kolesách. Na americkom trhu ho prezývali aj „malé Ferrari“, k čomu prispievala spojitosť svetoznámej značky s Pininfarinom.

Faktom je, že Spider mal štýlový taliansky dizajn, výborný motor s dlhou životnosťou a bezproblémovou prevádzkou, dobré jazdné vlastnosti, pohodlnú obsluhu a popri tom ešte aj primeranú cenu. Pri veľkom množstve vyrobených variantov a rôznych limitovaných sérií si bolo z čoho vyberať. Najväčšou slabinou vozidiel je nízka antikorózna ochrana plechov, takže nájsť zachovalý exemplár je z tohto pohľadu skôr výnimkou. Motor a prevodovka sú bezproblémové, rovnako nápravy, riadenie a brzdy – ak bolo vozidlo pravidelne udržiavané a primerane prevádzkované. Pohodlne tvarované sedadlá a čalúnenie sú potiahnuté koženkou (až v posledných rokoch produkcie si bolo možné objednať aj koženú úpravu), ktorá je relatívne trvanlivejšia, ale o mnohých dovezených amerických vozidlách sa to nedá tvrdiť. Ak boli vystavené prudkému slnku, koženka zvykla praskať. Náhradné dielce sú dobre dostupné a hlavne v Nemecku, kde je v prevádzke ešte množstvo Spiderov, sa dá do-stať prakticky všetko.

Fiat 124 Spider sa dožil reinkarnácie – po 30 rokoch.

Hľadali sme na internete a našli sme predrenovačné kusy, tie sa dajú pohnať aj hlbšie pod 5 000 eur. Skvelý kus s kompletnou históriou vás bude stáť aj 30 000 eur. Vzácne verzie, napríklad Abarth, si cenu vyšplhali až na hranicu okolo 70 000 eur.


FacebookNenechaj si to len pre seba

Inzercia