Slávne BMW R5 žije

Hľadať

bmw-r5-09

Pred osemdesiatimi rokmi to bol pre značku BMW veľmi významný motocykel. Prelomový model R5 ovplyvnil konštrukčné riešenia mníchovských strojov takmer až do päťdesiatych rokov.

Text: Samuel Vanko Foto: archív

Predok ako základ
Základom znovuzrodeného stroja sa stal sám predchodca. Daroval mu totiž svoje vlastné dvojvalcové, štvortaktné srdce. Pre verziu Hommage vybrali u výrobcu archívny kúsok, ktorý bol poškodený na pretekoch. Stal sa perfektným darcom všetkých dôležitých orgánov a do nového tela ho pripravil motocyklový nadšenec Sebastian Gutsche. Z pollitrového motora pôvodnej R5, v tom čase vybudovaného od piky, vyžmýkali konštruktéri skvelých 17,6 kW (24 k). Maximálny výkon dosiahol dvojvalec pri 5 500 ot/min. Na použitie vo verzii Hommage bol však dôkladne zrenovovaný, vylepšený a zmodernizovaný.

Inšpirovaný, a predsa iný
V BMW sa výrazne pohrali aj s výzorom motocykla. Predchodca bol výrazne dobový a so svojimi konkurentmi sa doťahoval len v malých detailoch. Napriek tomu sa R5 stala vo svete motocyklov pojmom. O to ťažšiu úlohu mali súčasní technici, ktorí sa na základe pôvodného šasi snažili postaviť stroj, ktorý by bol nielen zaujímavý, ale aj technicky pokrokový. Rám po-nechali čo najviac identický, no celkom výrazne zmenili postoj motocykla. Môže za to aj predĺžený rázvor.

Tvorcovia sa museli hrať s každým detailom. Zachovali základný výzor agregátu, ale zmodernizovali jeho vnútornosti. Pôvodný ostal rám, rázvor bol predĺžený a chýbajúce dielce sa nahradili o niečo pokrokovejšími. Dizajn sa dostal k slovu až nakoniec. Úchvatné lakovanie, výnimočné spracovanie i celkový dojem robia z R5 Hommage nadčasový motocykel, ktorý ostal verný svojmu predchodcovi. Úlohu teda dokázali v Nemecku splniť s veľkou pochvalou.

Sledujte aj vy videokanál Vintage District

Krása tkvie v maličkostiach
Na každom, možno pre niekoho nedôležitom, kúsku motocykla museli inžinieri stráviť nekonečné hodiny tvorivého snaženia. Veď napríklad taká obyčajná predná vidlica je v súčasnosti celkom iná. Vyrobili ju na zákazku a doladili tak, aby nekazila celkový dojem. Aj samotný rám, napriek tomu, že je prevzatý z originálnej R5, sa dočkal modernizačných úprav. Vďaka tomu sú všetky časti BMW R5 jedinečné, nemajú sériový základ a výsledok celej práce je veľmi pôsobivý.

FacebookNenechaj si to len pre seba

Inzercia