Tatra 75 v pôvodnom stave z roku 1936

Hľadať

Tatra 75 1936 07

Videl som ju na zraze, ktorý usporiadal Veterán Tatra Club Šenkvice. Voňala senom a trocha páchla stuchlinou. Originálna a úchvatne pôvodná Tatra 75.

Text a foto: Samuel Vanko

Prehodil som pár slov so šoférom a zistil som, že auto patrí priamo predsedovi šenkvického Veterán Tatra Klubu, Martinovi Binderovi. Slovo dalo slovo a o niekoľko dní som už cestoval do Šenkvíc.

Čakala ma presne v takom stave, v akom som ju videl prvý raz. Nedokonalosti na laku, fľakatá modrá farba, interiér trocha vyžitý, no časom akoby zakonzervovaný. Keď som sa nahol cez otvorené okno dovnútra, znova ma ovanula vôňa sena, trocha stuchlina, možno závan myšaciny. Pri tej zmesi pachov si vždy spomeniem na jednu Simcu, prvé auto, ktoré sme spolu s kamarátom ťahali zo šopy. Tatra 75 ma svojou nedokonalosťou upútala, no moje srdce si získala nefalšovanou úprimnosťou, tajomnosťou svojej životnej cesty a neúnavnou chuťou znovu žiť.

Našťastie by Tatru mal čakať veľmi pekný osud. Jej súčasný majiteľ ju nechce veľmi renovovať, pokúsi sa ju zachovať v takom stave, ako je teraz. Nie veľmi zúboženú, nie zbytočne prerenovovanú, s jazvami z dlhého života, no spokojnú na vysnívanom dôchodku. Také autá mám rád, dýchajú históriou, hovoria príbehy a pritom sa v nich stačí previezť, aby ste si tú rozprávku, či drámu vypočuli z prvej ruky.

Prvý raz bola „šenkvická“ Tatra 75 zaregistrovaná na Slovensku v roku 1936. I keď sa objavila aj v zahraničí, vrátila sa späť. Doviezli ju sem nadšenci, zberatelia a renovátori z Veterán Tatra Clubu Šenkvice, vďaka čomu sa Tatra ocitla len neďaleko od svojho prvého pôsobiska. Prvý majiteľ bol totiž z Bratislavy.

Naštartovanie auta z tridsiatych rokoch si vyžiadalo trocha prípravu, no výsledok bol čarovný. Motor si hundral svoje, okolie trocha zadymilo a výfukové potrubie prezradilo, že ono je to, ktoré by potrebovalo trocha opraviť. Keď už bola 75 naštartovaná, zobrali sme ju na krátky výlet.

Tatra 75 z roku 1936

Jazda v aute v pôvodnom stave je kúzelný zážitok. Je to skoro ako v dobre udržiavanom historickom automobile, no musíte byť jemnejší, trpezlivejší a uvoľnenejší. Len vtedy budete mať z auta ten správny pocit. Odvďačí sa vám tou pravou romantickou jazdou. Ale musíte byť naozaj opatrní, lebo každá súčiastka, spoj, guma, tiahlo má, v tomto prípade, 80 rokov. Skutočná babička bez omladzovacích kúr.

Prečítajte si tiež
Rozpílená Babyna

Tatra 75
Model 75 mal obe nápravy vybavené listovými perami, jazda v ňom bola pohodlná a Vďaka veľkej otváracej streche aj nezabudnuteľná. Zvyčajní klienti boli doktori či právnici. Výroba odštartovala v roku 1933 a bola ukončená v roku 1939. Bolo vyrobených zhruba 4 500 vozidiel.
Tatra 75 1936 tabulka
 

FacebookNenechaj si to len pre seba

Inzercia