Aby ste na jar naštartovali
Veteránisti a ľudia, ktorí zbierajú autá, majú jeden podobný problém. Akumulátor. Možno by ste si povedali, že to už predsa nikto nemôže riešiť a každý vie, ako tieto ťažké súčasti vozidiel uchovať čo najdlhšie pri živote. Boli by ste však prekvapení, ako sa mýlite.
Text a foto: Samuel Vanko
Problém s uložením a zazimovaním autobateriek riešia motoristi zväčša po sezóne, no pre viacerých je správna starostlivosť o akumulátor vecou celoročnou, lebo jazdia málo. Vybehol som na pár slov do pezinského servisu MTechnix, kde sa popri starostlivosti o automobily venujú akumulátorom, ich predaju a poradenstvu.
Zazimovanie
Ako teda postupovať po zaparkovaní vozidla na zimný odpočinok, aby sme nemuseli každý rok kupovať novú baterku? „Ak baterka ostáva v aute, je potrebné, aby každé zhruba tri týždne prešla nabíjacím cyklom. Veľa motoristov však má zariadenie na odpájanie. To trocha pomôže, aj keď to z ponúknutých možností nie je to najlepšie. Veľmi záleží na tom, v akom prostredí auto s odpojenou baterkou parkuje,“ hovorí Martin Mrúzek z MTechnix. „Ak je auto v chladnej a vlhkej garáži, potom je samovybíjanie baterky rýchlejšie. Pre akumulátor je v čase mimosezónneho uskladnenia najlepšie, keď ho z auta vyberiete von a uložíte do teplého prostredia. Ideálne je nájsť mu miesto, kde sa teplota pohybuje medzi 20 – 22 stupňov. Môže byť aj pri 15 či 10 stupňoch, ale v tom prípade dochádza k rýchlejšiemu samovybíjaniu. Aj vytiahnuté baterky sa totiž vybíjajú. Môže za to napríklad vzdušná vlhkosť,“ dodáva Martin Mrúzek.
Bezúdržbový akumulátor po vybratí z vozidla treba dať na nabíjačku, ktorá simuluje cykly nabíjania a vybíjania a pritom sleduje jej stav – aj takto zapojenú baterku však treba pravidelne kontrolovať. Ak takú nabíjačku nemáte, je vhodné baterku raz či dva razy mesačne zapojiť na bežnú nabíjačku a dobiť ju. Ak vybratú baterku odložíte do kúta a spomeniete si na ňu až na jar, bez pravidelnej údržby môže počas niekoľkých mesiacov degradovať a už nebude použiteľná.
Trocha viac práce budete mať pri údržbovej batérii. Aj v tomto prípade je vhodné vybrať ju z automobilu. Pred jej nabitím a zazimovaním však skontrolujte, či má dosť kvapaliny. Odskrutkujte uzávery článkov a nazrite do nej. Ak olovené dosky vyčnievajú nad elektrolyt, doplňte destilovanú (pozor, nie demineralizovanú) vodu. Mala by olovené dosky zakrývať, a to zhruba jedným centimetrom nad ich hornú hranu. Po uzatvorení uzáverov napojte baterku na kvalitnú nabíjačku. Je potrebné, aby po doliatí kvapaliny prešla nabíjacím cyklom – 7 až 8 hodín. Potom postupujte podobne ako pri bez údržbovej baterke a raz či dva razy mesačne jej venujte pozornosť, prípadne ju napojte na nabíjačku s cyklovačom.
Stačí pár kilometrov? Nie!
Zvyknete si v zime zajazdiť a dúfate, že to bude baterke stačiť? Využiť krásne počasie a suché cesty je mimo sezónu veľkým pokušením. Ak pri takomto povození sa počítate s prebudením a oživením baterky, jazdenie „okolo komína“ je málo. Studený štart s oddychujúcou baterkou je náročný a vypýta si pomerne veľa energie. „Kým sa baterka po takom výkone v studenom počasí dostane do fázy, teda než sa zahreje tak, aby mohla byť nabíjaná, vy ste už možno dávno späť v garáži. Len na zahriatie baterky treba prejsť 20 až 30 kilometrov, hlavne ak je umiestnená (kvôli ťažisku), mimo motora. Na jej úplné nabitie treba prejazdiť 80 až 100 kilometrov,“ hovorí Martin Mrúzek. Pravidelné preštartovanie bez zahriatia motora a dobrého dobitia akumulátora výrazne škodí baterke i motoru. „To radšej vynechať. Baterke to vôbec nepomôže.“
Moderné batérie
Ak ste stavili na moderné batérie, sú odolnejšie. Na ich údržbu však treba aj moderné nabíjačky. Tie staršie ich môžu prebíjať alebo poškodzovať. Ak sa budete k novej, modernej baterke správať bezohľadne, vydrží vám oveľa kratšie. Životnosť autobatérii je 5 až 6 rokov, no aby toľko naozaj vydržali, potrebujú dobrú starostlivosť. Napríklad pozorné nabitie hneď po jej kúpe. Ak si vodič nie je istý, ako postupovať pri konkrétnej baterke, najlepšie je prísť a opýtať sa. Vyhne sa zbytočným prekvapeniam či nesprávnemu a neodbornému manipulovaniu, ktoré môže poškodiť baterku, vozidlo i jeho zdravie.
V spálni nenabíjajte
Ak už kráčate s akumulátorom po schodoch a urobíte si z neho partnera k večernému filmu, zabrzdite. Nabíjanie autobatérie v domácnosti nie je dobrý nápad. Vzhľadom na výpary, ktoré baterka vypúšťa, ohrozujete vlastné zdravie. Na druhej strane, dať ju niekde do pivnice, kde bude bez dozoru, tiež nie je ideálne. Mať vlastnú baterkáreň je však luxus. Dobre vetraná chodba, suterén alebo vykachličkovaná zateplená garáž sú celkom dobré priestory.
Pozor na upchaté hadičky
Keď sa budete kutrať v aute a vyberať z jeho útrob baterku, skontrolujte, či hadička na odvod plynov z akumulátora je priepustná. Jej upchatie môže spôsobiť napuchnutie až výbuch baterky. Určite však hadičku nechajte zapojenú do správnych kanálikov. Pre ich absenciu môže v okolí baterky dôjsť k prehrdzaveniu plechových dielcov vozidla.
Šťastnú cestu
A keď začne sezóna? Ak ste sa o baterku dobre postarali, neostáva nič iné, len zaželať vám šťastnú cestu. Ak ste starostlivosť podcenili, pri výbere dbajte na kvalitu, poradenstvo i správny výber baterky.