Alfa Romeo 8C 2300
Antidepresívum, ktoré je nebezpečne návykové. Jeden z najkrajších modelov Alfy Romeo a tiež odpoveď na otázku, prečo je jednoduché zaľúbiť sa do stroja.
Text: Samuel Vanko Foto: Samuel Vanko a Leopold Jonas
Lebo má dušu a Alfa Romeo 8C je jedným z najreprezentatívnejších modelov tejto teórie. Áno, auto má dušu. Musí ju mať, inak by ste museli priznať, že ste sa zamilovali len do chladnej kopy plechu.
Inzercia
Model na fotografiách je víťaz hlasovania odbornej jury na súťaži elegancie Villa d´Este. O jeho karosériu typu Spider sa postarala nemenej známa spoločnosť Zagato a pod tou nekonečne dlhou prednou kapotou sa skrýva pretekárske, osemvalcové srdce s objemom 2 336 cm3. Alfa Romeo 8C 2300 bola vyrobená v roku 1932 a precestovala kus sveta. Spočiatku sa pohybovala najmä po Taliansku, v okolí Turína. No v roku 1937 si to krásne znejúci osemvalec nenamieril rovno za oceán do Spojených štátov. Tam si na svojho verného majiteľa musela chvíľu počkať až do roku 1952. Kúpil ju neznámy kupec a vlastnil ju až do roku 2003. Domovom jej však už navždy ostalo USA a do Európy chodí len na súťaže. Od roku 2003 ju vlastní David Sydorick a parkuje ju v hviezdnej štvrti Beverly Hills.
Verzia 2300 stála na začiatku histórie modelového radu 8C. Vozidlo bolo od začiatku navrhnuté, ako pretekárske náradie a patrí k nezabudnuteľným športovým modelom značky. Alfa 8C 2300 sa začala vyrábať v roku 1931 a zaknihovala si viacero významných triumfov. Za jej volant usadal legendárny pretekár Tazio Nuvolari, ktorý vyhral v rokoch 1931 a 1932 preteky Targa Florio a v roku 1931 Veľkú cenu Talianska na okruhu v Monze.
V roku 1931 pretekárske gény modelu posilnil výrobca vo verzii 8C 2300 Le Mans type. Už debut na Eireann Cupe bol úspešný. Neskôr pretekári Nuvolari, Howe, Birkin, Sommer, Chinetti a Etancelin vyhrali s 8C aj vytrvalostné preteky v Le Mans (v rokoch 1931, 1932, 1933, 1934). Celkovo sa vyrobilo 188 vozidiel 8C 2300, z toho 6 vo verzii Monza a 9 vo vyhotovení Le Mans)