BMW E30 320is – talianska M3

Hľadať

BMW_E30_320is_schwarz_M_ST_fb

V roku 2016 oslávili legendárne športové modely BMW M3 tridsať rokov. V BMW Classic som však našiel verziu trojky, ktorej sa hovorilo talianska M3 a vraj je pekelne dobrá. Tak som jej neodolal.

Text: Samuel Vanko Foto: Gudrun Muschala, Uwe Fischer

Do poznámkového zošita som si pri odovzdávaní červenej M3 napísal – E30 M3 je adept na celkového víťaza mojej osobnej ankety Najlepšie BMW radu 3. Vymenil som kľúče a z depozitu vytiahol ďalšie auto. BMW E30 320is. Menší motor, menší výkon, žiadne „hulvátske“ svaly. Obyčajné a jednoduché kupé s hranami, do ktorých sa buď zamilujete alebo nechajú vaše srdce chladné. No, len aby!

Predtým som s modelom 320is nemal žiadnu osobnú skúsenosť, len som počul a potom sa pri rešerši dočítal, že je to veľmi schopné auto. Tak som ďalej nepátral po jej schopnostiach, chcel som si nechať čistú dušu.

Nedal som autu žiadnu nálepku, nechal som otvorenú myseľ, nech mi samé povie, čo je zač. A počúval som pritom veľmi pozorne. S tvarmi som zžitý už dávno a osobne sa mi páčia viac, ako pri M3, je to však len otázka vkusu. Ja som sa do klasickej hranatej E30 zapozeral ešte ako malý chlapec. M3 mi príde zvonka trocha vulgárna, neuprataná a dizajnová jednoduchosť a priamočiarosť klasickej E30 mi naopak učarovala bez výhrad. Napriek tomu, že obyčajných E30 je ako maku a ich zberateľský potenciál je mizerný, jednu by moja garáž pokojne zniesla. Po jazde s 320is som asi zistil, akú verziu by som si želal.

BMW_E30_320is

Pod hranatou prednou kapotou 320is je štvorvalec s objemom 2 litre, s výkonom len o 6 kW (8k) nižším ako má M3 s 2,3 litrovým agregátom. Päťstupňová, skvele odstupňovaná prevodovka (s jednotkou doľava k sebe), ľahká karoséria a emblém M na volante už od začiatku napovedali, že to nebude len obyčajná jazda v starom kupé. Veru, BMW E30 320is sa hanebne k svojmu eMku nepriznáva, no napriek tomu je medzi znalcami známe aj ako „Talianska M3“. Taliani v 70. rokoch zaťažili autá s objemom nad 2 litre vyššou daňou a 320is bola unikátna, aby toto zaťaženie obišla a pritom stále ostala tak trocha M.

Od prvých kilometrov som mal z modelu 320is veľmi dobrý pocit. Sedela mi ako uliata. Bola pokojná, zladená s ostatným svetom, nechala sa ťahať v zápche, motať sa uličkami, uháňala po diaľnici a ničila pneumatiky v Alpách. To všetko bez odvrávania a nejakých manierov športových áut. Za plynom išla so samozrejmosťou, ktorú pri dnešných autách nikdy nenájdete. Podvozok nebol ani tvrdý a ani príliš mäkký, dostatočne pohodlný a zároveň príjemne športový. Veľa vstrebali pneumatiky a niečo pohltila konštrukcia podvozka. Vo volante však ostalo dostatok informácií, aby sa auto dalo oprieť do zákruty a nechalo sa obratne a čitateľne vodiť pokrútenou cestou. O všetkom som vedel, správne a včas kontroval, hľadal limit a s istotou nechal auto vplávať do pretáčavého šmyku. Agregát má výkonu akurát na bežné šantenie a maximálny krútiaci moment 205 Nm je tiež postačujúci. Skromný interiér a ešte skromnejší exteriér sa stratili v rozmazanom okolí a nechali moju dušu ponárať sa do talentu 320is. Veľký volant, kožené, pekne tvarované sedadlá, páka prevodovky, uložená v trocha gumovej kulise, ma postupne unášali a mám pocit, že už ma nechcú pustiť späť.

Veď sa na ňu pozrite. Zvonku je šarmantná, doplnená o krásne krídlo na zadnom kryte batožinového priestoru. BMW 320is je decentné, uhladené a po perfektných chvíľach strávených za jej volantom je v mojich očiach zrazu dokonalé. Oveľa lepšie ako drzá, ťažšia i keď ikonická M3.

Keď som mal odovzdať čierne BMW, odbočil som predtým na opustené parkovisko a na chvíľu ignoroval dohodnutý čas. Nechal som auto bublať a obchádzal okolo neho s jemným chvením v bruchu. Triasli sa mi ruky, stískalo mi hruď a neistota v nohách ma posadila na zvodidlá. Krásna a hranatá, obyčajná a predsa taká zvláštna. Áno, zamiloval som sa. Našiel som najlepšiu E30 všetkých čias. Do zápisníka som si napísal poznámku. Toto je ono a beda ti, ak si budeš hľadať niečo iné.

Prečítajte si tiež
Ikona – BMW M3

BMW E30 320is
Vyrábala sa len dva roky (1988 – 1990). Vo verzii kupé bolo vyrobených okolo 2 500 exemplárov. Existovala aj štvordverová verzia, no tej sa vyrobilo o niečo menej.

FacebookNenechaj si to len pre seba

Inzercia