Cenu Coppa d´Oro získala Lancia
Krásna zelená Lancia Astura Serie II z roku 1933 si po prvom dni Concorso d´Eleganza Villa d´Este odviezla vzácnu cenu. Jej vzhľad, stav a unikátnosť oslovili prítomnú verejnosť, ktorá ju vyniesla svojimi hlasmi až na pódium. Po cenu Coppa d´Oro si prišiel sám majiteľ Lancie Holanďan Antonius Meijer s manželkou.
Text a Foto: Samuel Vanko
Kto tento automobil videl na vlastné oči, nedokázal ich od neho odtrhnúť. Preto si víťaz prestížnej ceny Coppa dˈOro a jeden z najobletovanejších automobilov na Concorso dˈEleganza Villa dˈEste zaslúži aj našu pozornosť.
Lancia Astura sa vyrábala v štyroch sériách a zelený krásavec z Villa dˈEste je zástupcom druhej. Astura pochádza z roku 1933 a jej život nebol vôbec nudný. Len deväť mesiacov po prvej registrácii putovala Lancia na dramatickú plastickú operáciu. Do jej exteriéru sa zahryzol karosár Castagna a vytvoril unikátny kus automobilového umenia. Vyrobil karosériu, aká zdobila aj známu Alfu Romeo 8C, skrátil rázvor, aby sa vozidlo dalo použiť na automobilových pretekoch a to všetko na objednávku Vittoria Mussoliniho – syna onoho fašistického vodcu Benita. Už od začiatku bolo s autom zamýšľané pretekať, a preto aj ďalšie úpravy išli tým smerom. Približne v rovnakom čase ako karosériu typu Berlinetta modeloval taliansky karosár, ocitol sa pod prednou kapotou nový agregát. Pôvodný 2,6 liter sa musel porúčať osemvalcovému trojlitru s výkonom 60 kW (82 k) z modelu Astura Serie III. Tento motor je v aute nainštalovaný dodnes spoločne so všetkými dobovými úpravami, ktoré tejto zmene prináležali.
Auto si reálne aj zapretekalo, hoci v životopise sa žiadne veľké víťazstvá nespomínajú. Majiteľ píše akurát o veľkej 24-hodinovke v auguste 1935 na okruhu v Pescara. Len o pár týždňov na to sa vozidlo po prvý raz objavilo na Concorso dˈEleganza Villa dˈEste. Napriek tomu, že ide o absolútne rozdielne podujatia, na oboch Lancia svojím výzorom zaujala – aj keď si nezaknihovala žiadne výrazné hodnotenia. Pre karosára a konštruktérov to však bola veľká česť, oslniť nielen zjavom na dráhe, kde ide o sekundy. O česť a slávu sa bojuje aj na hrane fyzikálnych zákonov a potom sa stačí s trochou afektu už len predviesť v pokojnej atmosfére na súťaži elegancie. Lancia Astura Serie II je skvelým zástupcom onej éry automobilov, predstaviteľom unikátnej dizajnérskej školy, neprekonateľného štýlu a bujnejúcej lásky k neustále silnejúcemu motorizmu.
Aktuálne patrí Lancia do zbierky Holanďana Antoniusa Meijera.
Pre Asturu bola tohtoročná účasť na Concorso dˈEleganza Villa dˈEste už druhým významným zápisom a tentoraz navyše aj pohárovým. To robí z auta vzácny a hodnotný artikel a možno ho preto uvidíme na niektorej z blížiacich sa aukcií. Napríklad na slávnej Pebble Beach, ktorá už klope na dvere. Koľko si môže majiteľ za auto vypýtať je veľmi otázne. Na internete sme našli stroj z roku 1932, no bez úprav a s nudnou históriou. Chceli zaň 130 000 eur. V Asture s Coppa dˈOro na kapote však drieme viac – okolo Lancie sa ponevieral Mussolini, dva razy bola pri jazere Como, raz úspešne, pretekala na 24-hodinovke a má jedinečné dizajnové spracovanie od Castagna. Prihliadnuc na perverzné stúpanie cien pri aukciách, veľa dražiteľského ega a provízny poplatok, tých státisícov bude určite viac a možno priskočí aj nejaká nula navyše.