ČÍSLO 1 ŽIJE
Prvým exemplárom športovej histórie značky Porsche bol model 356. Ten opäť brázdi pokrútené alpské cesty.
Text: Samuel Vanko Foto: Porsche AG, Dirk Michael Deckbar
Koncept prvého športového Porsche bol verejnosti predstavený presne 8. júna v roku 1948. Plachtu však z neho oficiálne stiahli o rok neskôr pri svetovej premiére na autosalóne v Ženeve. Nádherný model Porsche 356 Roadster okamžite vzbudil rozruch. A pritom to technicky nebola žiadna veľkolepá stavba. Vnútornosti prvého športového Porsche, na počiatku nazývané aj VW Sport, pochádzali zo všeľudového Volkswagenu Beetle. Nápravy, riadenie, kolesá, dokonca aj brzdy a 1,1 litrový benzínový agregát pochádzali z VW Beetle. Porsche vdýchol motoru navyše desať konských síl a vybrúsil z neho výkonový strop 35 koní. Dych berúce, však? Lenže motor nemal veľa práce. Krásna hliníková karoséria nevážila veľa a celé Porsche malo len 585 kilogramov. Jeho maximálna rýchlosť bola 135 km/h.
Doma vo Švajčiarsku
Prvé auto, ktoré smelo byť oficiálne predané a postavené na značky, bolo predané priamo do Švajčiarska. Majiteľ pochádzal z Zürichu a dnes jeho auto, aj vďaka samotnej automobilke, stále žije. Po niekoľkých rokoch od predaja sa totiž začalo túlať medzi majiteľmi, až sa vrátilo späť do Porsche, ktoré ho poriadne dlho nechalo stáť ľadom. Potom sa rozhodlo nízkeho pradedka všetkých Porsche znova postaviť na kolesá, vdýchnuť mu nový život a dať mu značky, aby smelo ísť na cesty. Preto sa niet čomu čudovať, že práve toto Porsche bolo pri jednej z prvých oficiálnych osláv 70. výročia, a to priamo v mieste prvej prezentácie, vo Švajčiarku. A tam ukázala nová 356, kam sa svet automobilov posunul. Dnes by ste v modernom Porsche zrejme na vysoké teploty nenadávali. Veď by ste si pustili klimatizáciu, v prípade otvoreného auta, nechali zatvorenú strechu a vychutnávali si bezchybnú a neporuchovú modernú technológiu. Lenže Porsche z roku 1948 sa v teplotách presahujúcich 30 stupňov Celzia necítilo dobre. Červená na švajčiarskych križovatkách autu spôsobovala problémy, v palivovom systéme sa robili bublinky a posádka, ktorá mala na starosti narodeninovú jazdu, si musela robiť neplánované zastávky. Ako sa však sama neskôr vyznala, bolo to super, veď obaja pasažieri si s týmto, na rok 2018 nie rýchlym, ale každopádne fascinujúcim autom, mohli užiť viac spoločného času. A o tom je Porsche. Vždy bolo a veľmi dúfame, že aj navždy bude – Porsche nebolo o presunoch z bodu A do bodu B, nebolo určené len na suché jazdenie, ale hlavne pre radosť z jazdy. Ak by sme mali v rôznych mottách točiacich sa okolo Porsche vybrať jedno najprislúchajúcejšie, bolo by to: Porsche? To je auto, ktoré nikto nepotrebuje, ale každý ho chce.
Vytesané z kovu
Porsche sa však pri exkurze do vlastnej minulosti pustilo ešte o niečo hlbšie a nestačilo mu zrenovovať No. 1. Na prezentáciách po celom svete sa objavoval ešte jeden kus. Bledomodrý exemplár, ktorý vyzerá presne ako ten, ktorý Porsche ukázalo v roku 1948. Koncept vznikol po vojne a Ferdinand Porsche v ňom chcel stelesniť svoju predstavu o dokonalom aute. Mal jednoznačnú víziu. Chcel stvoriť malý, ľahký a účinný športový automobil, kombinujúci výborné jazdné vlastnosti s exkluzivitou a každodennou využiteľnosťou. Porsche bolo skonštruované v rakúskom meste Gmünd. Pôvodne mal Porsche svoju kanceláriu v Stuttgarte, no pre vojnové hrozby ju presťahoval práve sem. Aj keď sa 356 pripisuje starému pánovi Porsche, pravda je, že on vtedy na projekte pracoval so synom. Ferdinand totiž sedel v base. Nuž a nie je tajomstvom, že k vtedajšiemu zriadeniu v Nemecku nemal ďaleko a keďže po vojne neemigroval, súdy ho viedli ako vojnového zločinca.
Aj preto bolo použitie techniky z Chrobáka nevyhnutnosťou a podobne ako pri Volkswagene, aj pre Porsche kreslil auto Erwin Komenda. Zhotoviť karosériu požadovaných rozmerov trvalo celé dva mesiace. Klampiar Friedrich Weber „ušil“ karosériu z hliníka.
Hľadanie pravdy
Koncept športového Porsche sa vo svojom celkom originálnom stave nedochoval. Často menil majiteľov a tí na ňom nechávali stopy. Postupne menili niektoré dielce, upravovali auto, opravovali po drobných nehodách. Zmenená bola predná časť či kapota. Vymenený bol i lak, no našťastie auto nestratilo svoju identitu. Aké auto teda Porsche ukazovalo na prezentáciách? Pri príležitosti 70. výročia bola ukázaná replika. V automobilke sa ju snažili zhotoviť čo najvernejšie, využili pôvodné plány a dobové postupy. Hliníkové panely spracovávali ručne, presne tak, ako to robil Friedrich Weber. Našťastie sa zachovali dokumenty, ktoré popisujú lak, a tak znovuzrodené Porsche dostalo azúrovo modrú vizáž. Aby však bolo možné dosiahnuť vernosť repliky, do práce boli povolané aj moderné postupy. Tie slúžili najmä na spätnú kontrolu. Renovátori pomocou skenerov porovnávali dobové fotografie s replikou, aby si boli istí, že dosiahli želaný výsledok. Práca to nebola jednoduchá. V roku 1948 strávil klampiar Friedrich Weber dva mesiace, aby vytvoril pekné a priliehavé oblečenie prvému Porsche. Do repliky sa však nedostal motor. Veď na čo aj. Tento kúsok bude len na výstavu.
DARČEK K NARODENINÁM
Porsche oslávilo 70 rokov produkcie športových áut veľkolepo. Predstavením športového auta. Automobilka vyrobila koncept 911 Speedster. Z kupé odtrhla strechu, naklonila čelné okno, prekryla zadné sedadlá efektným krytom, zo zásuvky nápadov vytiahla retro spätné zrkadlá a celé to obliala efektnou strieborno-sivo-bielou farbou. Aby bolo jasné pri akej príležitosti Speedster vznikol, má niekoľko emblémov s číslom 70, no podstatné je, že srdce získalo z emotívnej verzie GT3. Agregát má výkon 368 kW (500 k). Vraj sa vyrábať nebude a ostane len v múzeu. Škoda, lebo koncept je podarený kúsok automobilového umenia.