Citroën 2CV. Investovanie do kačice
Citroën 2CV zastával v histórii francúzskej automobilky významné miesto. Pomohol jej rozhýbať davy. Bol to však produkt, ktorý nemal stáť veľké peniaze. Koľko si zaň pýtajú dnes?
Text: Samuel Vanko Foto: Citroen
Vtedy to bol malý a nezničiteľný automobil. Vznikol tak, že konštruktéri dostali za úlohu vyrobiť vozidlo, ktoré by rozhýbalo masy, aby ľudia začali cestovať, pracovať, podnikať a aby svet opäť produkoval nejaké peniaze. Malý Citroën mal byť pohodlný, no jednoduchý a pri jazde po cestách-necestách sa v ňom nesmelo rozbiť jediné vajíčko, ktoré chovatelia sliepok potrebovali previezť na trh. Takže aj preto má legendárne mäkké odpruženie.
Kultové vozidlo
Prvý model, ktorý bol predzvesťou vozidla 2CV (deux chevaux – dva kone po francúzsky), uzrel svetlo sveta ešte v roku 1935. Prvý skutočný prototyp 2CV bol predstavený o dva roky neskôr, no jeho ďalší vývoj ovplyvnila vojna. Invázia nemeckých vojsk do Francúzska však myšlienku malého ľudového auta nezničila. Jej tvorcovia (jedným z nich bol aj pneumatikový magnát pán Michelin) dali prototypy zakopať, aby zabránili devastačným následkom vojny.
Výroba 2CV preto nebola spustená hneď po nastolení mieru. Prototypy prešli niekoľkými modifikáciami, dizajnovými zmenami a poľudštením až nakoniec v roku 1948 Citroën spustil sériovú výrobu. Trvala presne do 27. júla 1990. Dokopy bolo vyrobených 5 118 889 kusov Citroënu 2CV a jeho derivátov.
Je z čoho vyberať
Vzniklo viacero variácií Kačice (ako sa auto prezýva). Základný model bol neskôr doplnený o úžitkový variant i model s pohonom 4×4 – tzv. 2CV Sahara. Agregát, ktorý maličké auto pohá¬ňal, takisto postupne prechádzal zmenami. Začínal s objemom 0,375 litra a vyšplhal sa až na 0,602 litra. Prvý ag¬regát mal výkon 6,6 kW (9 k) a postupné zlepšovanie technológií vytiahlo výkon na 21,3 kW (29 k) – 24,3 kW (33 k).V tom čase bol o Kačicu obrovský záujem a poradovník na ňu taký dlhý, že sa na vozidlo čakalo až tri roky. Preto niet divu, že vtedy sa jazdené Citroëny 2CV predávali drahšie ako nové.
A ako je to teraz? Na predaj je Kačíc ešte pomerne dosť, aj keď pomaly miznú. Ich majitelia si uvedomujú, že predávajú kultové auto, po ktorom je práve v čase ošiaľu z retro životného štýlu stále väčší záujem, a tak ich celkom lacno nekúpite. Ak sa rozhodnete zainvestovať do 2CV, treba vyberať pozorne a nie sa hneď ulakomiť na prvé auto, ak je v hroznom stave. Kačica je síce jednoduché vozidlo, jeho renovácia ale nebude stáť 5 eur. Ak nájdete šrot a budete ho chcieť dostať do tiptop stavu, preinvestujete nemálo financií. Našťastie sa množstvo dielcov ešte dá zohnať a nápomocné sú aj celkom aktívne kluby po celej Európe.
Pochopiteľne, na zháňanie vozidla je najideálnejšia domovina Citroënu, no aj vo Francúzsku sú si hodnoty automobilu vedomí, a tak veľmi neušetríte.
Našli sme na internete
Na Slovensku sme našli niekoľko áut. Jedna 2CV z roku 1971 bola v dezolátnom stave, ale stála „len“ 1 000 €. Vypátrali sme zaujímavú úžitkovú verziu, ktorá však nie je na papieroch. Prešla kompletnou renováciou a majiteľ si ju cení na takmer 10 000 €. V Nemecku je výber širší. Autá v pôvodnom stave, pojazdné a bez výrazných kozmetických chýb, no často s potrebou doladiť pohonné ústrojenstvo, sa dajú zohnať do 3 000 €. Našli sme úlet po kompletnej renovácii, za ktorý chcel predajca 16 000 €. Nuž a tiež vzácnu verziu Sahara s pohonom všetkých kolies, v dokonalom stave za 115 000 €. Autá, ktoré si nevyžiadajú takmer žiadnu veľkú investíciu, sa pohybovali medzi hodnotami 3 – 5 000 €. Našli sme aj niekoľko dobrých kusov s malými kozmetickými chybičkami, mali však skvelý motor a dobrý podvozok. Stáli pritom okolo 4 000 €. Tu dávame do pozornosti súčasný trend, ktorý velí, že často býva vzácnejšie práve auto v pôvodnom stave, než to renovované do maximálneho lesku. Po technickej stránke však musí byť stopercentné. Cenové rozpätie je aktuálne skutočne široké a potenciál stále zaujímavý.
[flagallery gid=94 skin=optima_jn]