De Lorean DMC-12

Hľadať

DeLorean DMC-12 je v našich končinách raritou. Automobil nevyniká konštrukčnými či dizajnovými inováciami, napriek tomu ide o legendu so zberateľským potenciálom.

Text a foto: Samuel Vanko, BB

Za DeLoreanom sme sa vybrali do Banskej Bystrice. Tamojší ľudia majú veľké šťastie. Majiteľ tohto amerického vozidla, a či skôr filmovej hviezdy než technického zázraku, neskrýva svoj poklad niekde v garáži. Naopak, jazdí s ním vždy, keď je to možné, a to aj na dlhé trate. Vďaka tomu sme si jazdu mohli užiť aj my a hoci tento model nie je nijako extrémne výkonný a jeho automatická prevodovka robí jazdu komótnou, prejsť sa s vozidlom je obrovský zážitok.

Predplatné printového vydania Veterán SK

Nepoznaný a obdivovaný
Je to veľký paradox. Ľudia sú prekvapení, zvedavo za nami otáčajú hlavy a tí najzvedavejší a najodvážnejší sa nás začnú pýtať, o aké auto vlastne ide. DeLorean, znie naša odpoveď. Aké? DeLorean. To sme v živote nepočuli a kto to vyrába? DeLorean. No dobre a kto ho vyrába? Veselé dialógy zažíva majiteľ pravidelne. Je to auto, ktoré množstvo ľudí vlastne pozná. Veď vďaka filmu Back to the future (Návrat do budúcnosti) ho mali možno aj doma v obývačke, zažili dobrodružstvá a smiali sa na vtipných scénkach z americkej sci-fi snímky. Naživo však vozidlo ostáva nepoznané.

Aký je to pocit, šoférovať auto, ktorému väčšina ani len nevie prísť na meno? Majiteľ si to užíva plnými dúškami. Vlastne to bol jeden z dôvodov, prečo sa rozhodol vstúpiť do sveta veteranizmu práve s DMC-12. „Chcel som niečo výnimočné, niečo, čo na ceste len tak neuvidíte a toto auto som si zamiloval. Keď sa v ňom veziem, napríklad na dlhej trase alebo po diaľnici, len čo si ľudia uvedomia, čo predbiehajú, spomalia a začnú si ma fotiť.“ Majiteľ je na DeLoreana právom hrdý, veď na Slovensku ide podľa našich informácií o jediný pojazdný a oficiálne prihlásený kus (táto informácia bola platná v roku 2016 – ide o reinkarnovaný článok). Ani v Európe sa ich nenachádza priveľa. Tých, ktoré robia radosť okoliu jazdením, je len niečo vyše dvesto a tých, ktoré odpočívajú ako investičné kamene v kontajneroch, je približne tisíc.

Slávny vďaka filmu
Do pamätí automobilových nadšencov sa DeLorean nedostal pre technické inovácie. Nie, DMC-12 si slávu zaslúžil len vďaka hlavnej úlohe v nezabudnuteľnej trilógii Späť do budúcnosti. Tá minulý rok vyrobila vo svete veľký rozruch. Kto si spomenie, ktorý deň v budúcnosti si zvolili hrdinovia? Bol to 21. október 2015, a tak fanúšikovia vybrali dobové videokamery, majitelia DeLoreanov vytiahli poklady z garáží a celý filmový svet oslavoval. Aj my v Bratislave sme si pripomenuli deň pristátia DMC-12 v budúcnosti, pričom hlavným hrdinom na Dunajskom nábreží nebol nik iný než automobil z našich fotografií.

Jeden z prvých
DeLorean DMC-12 z Banskej Bystrice patrí do prvej série. Ide o dvestoprvý kus a z výrobnej linky zišiel počas prvého roku produkcie v roku 1981. Bol určený na americký trh, odkiaľ si ho súčasný majiteľ aj priviezol. V tom čase, aby sa podporil predaj vozidla, si díleri nechali niektoré kusy nastriekať. Pri DeLoreanoch ste si mohli totiž vybrať len auto bez farby – čistý nerez, ku ktorému patril čistiaci set o dosť drsnejší, ako je drôtenka na umývanie zaschnutých riadov. Náš kúsok amerického automobilizmu bol nastriekaný na červeno, ale bývalý majiteľ sa ešte v Spojených štátoch rozhodol dať farbu auta dole. A urobil to tým najpodivnejším spôsobom. Brúskou, ktorá bola k pôvodnej nerezovej karosérií veľmi necitlivá. Napriek jej veľmi dôslednej renovácií v Maďarsku sa pri podrobnom obhliadnutí dajú na karosérii stále vidieť malé škrabance, ktoré tam pri brúsení červenej farby ostali.

Cesta na Slovensko
Súčasný majiteľ hľadal DeLorean dlhšie. Pátral na internete i na klubových stránkach a za ten čas si stihol zadovážiť slušnú zbierku spomienkových predmetov na roky osemdesiate, na filmy a tiež pár drobností odkazujúcich na DMC-12. Nakoniec vozidlo vypátral v Spojených štátoch amerických. Keď si auto doviezol domov, bolo v zúboženom stave, dlho odstavené a amatérsky odfarbené. Síce nestálo veľa, oveľa viac si vyžiadala jeho renovácia. A keďže sa nikto z domácich renovátorov nechcel pustiť do náročnej renovácie nerezovej karosérie, majiteľ odviezol vozidlo do Maďarska, kde sa postarali o veľmi kvalitné znovuzrodenie exteriéru i interiéru. Dnes je z DMC pekný kus hodnotného auta, ktoré prešlo testáciou a získalo evidenčné čísla historického vozidla.

Takmer Angličan
Automobil sa začal vyrábať v americkej továrni v texaskom Dunmurry a napriek tomu, že DeLorean DMC-12 má korene v USA, jeho produkcia až do ukončenia pokračovala v Severnom Írsku. S Britskými ostrovmi má pritom spoločné oveľa viac. Základ podvozka je postavený na anglickej legende Lotus Esprit a bol to sám Colin Chapman, ktorý pomohol automobilke doladiť jazdné vlastnosti.

Podvýživený športiak
DMC vyzerá dravo. Ostré hrany, mriežka cez zadné okno, nízka karoséria i samotný posed za volantom evokujú extrémne jazdné výkony. DeLorean tak trocha klame telom. Pod nerezovými plechmi sa skrýva agregát V6 s objemom necelé tri litre, ktorého maximálny výkon dosahoval skromných 97 kW (132 k). De Lorean z našich fotografií je vybavený trojrýchlostnou automatickou prevodovkou, ktorej trojka je dlhá ako týždeň pred výplatou. Softvér ju zaradí sotva pri 60 km/h a s týmto rýchlostným stupňom si budete musieť vystačiť až do 200 km/h. To robí jazdu komótnou a vôbec nie športovou.

Časom i priestorom
Vozidlo dnes majiteľ používa tak často, ako sa len dá a keby bolo neustále slnečné počasie, dalo by sa povedať, že na ňom jazdí dennodenne. Nevyhýba sa ani dlhým výletom. Obrovský test americkej techniky a tiež ľudskej výdrže si vyžiadala napríklad cesta do Belfastu na festival DeLoreanov a kultu Back to the future.

Blatník za cenu auta
V skladoch ostalo na dielce rozložených a nedokončených okolo 400 kusov. Z toho sa vraj asi polovica dostane do reinkarnovanej verzie a tých ostatných 200 bude naďalej slúžiť ako zásobáreň náhradných dielov. Vďaka tomu nie je problém si niektoré pokazené, chýbajúce či poškodené súčiastky objednať, draho zaplatiť a namontovať.

Problematickejšie sú striešky budíkov, ktoré pod vplyvom tepla môžu prasknúť a nové žiaľ nie sú. Našťastie, v Európe pracujú renovátori, ktorí dokážu prasknutému kusu vdýchnuť nový život. Skutočnou lahôdkou je však pravý predný blatník. Tých je tak málo, že sa o ne doslova vedie boj. Na burzách či internete sa ich ceny pohybujú v cene celého auta, takže pozor, ak by ste sa rozhodli zacestovať si časom, určite len s predným blatníkom.

Epilóg sa odkladá
Po krachu spoločnosti DeLorean Motor Company sa práv na výrobu zmocnil Stephen Wynne, ktorý sa pokúsil produkciu týchto automobilov opäť oživiť. Podarilo sa mu to v roku 1995, pričom na výrobu využíval až 80 percent pôvodných dielov, ktoré ostali na sklade ešte z 80. rokov. Dnes sa vraj v skladoch nachádza toľko súčiastok, že by sa dalo vyrobiť ďalších 800 áut a podľa šuškaníc okolo DMC sa k ďalšej produkcii naozaj schyľuje. Vďaka tomu by sa dal názov filmu použiť aj obrátene – Späť do minulosti.


Inzercia