Fiat Ritmo ako investičné auto?
Možno! Ritmo sa dalo vidieť aj na našich cestách a stále sa nejaké nájdu aj na inzertných stránkach. A boli sme prekvapení, že nie za 100 eur.
Text: Iľja Savoj Foto: Fiat
Svoju púť začalo Ritmo v roku 1978 a jeho výroba bola ukončená v roku 1988. Na jeho výzore sa podpísali dvaja dizajnéri. Hviezdny Bertone nakreslil kabriolet a Sergio Sartorelli sa postaral o troj a päťdverové verzie. Na trhoch v Anglicku a neskôr aj v Španielsku bolo vozidlo známe ako Fiat Strada, či SEAT Ritmo.
Za desať rokov sa Ritmu podarilo namútiť dosť vody a našlo si zákazníkov po celom svete. Napriek tomu, že samotné Ritmo neznamenalo pre automobilku svetový technologický pokrok (vo veľkej miere využívalo technológiu svojho predchodcu – modelu 128), bolo vyrábané v prvej plnoautomatizovanej (robotmi vybavenej) továrni automobilky, čo znamenalo pre výrobcu veľký pokrok.
V Európe sa dalo Ritmo zohnať so siedmymi motormi. Ponuka štartovala na objeme 1,1 a končila pri 1,9 litra. Dalo sa nakonfigurovať aj s postupne sa rozbiehajúcimi dieselovými motormi – v Ritme mali objem 1,7 a 1,9 litra. Motory boli kombinované so štvor a päťstupňovými manuálnymi prevodovkami alebo trojstupňovým automatom. Spomedzi agregátov bol obľúbený napríklad benzínový štvorvalec s výkonom 55 kW (75 k) a objemom 1,5 litra. Patril k zdravému stredu – bol dostatočne výkonný a relatívne úsporný. Z naftových sa darilo 1,7.
V interiéri vládla doba plastová a nikto sa to ani nesnažil zakryť tak ako dnes. Preto plast bol evidentne plast, ktorý v horúcich dňoch púšťal do okolia typický zápach. Hranaté tvary palubnej dosky boli v tom čase „in“, takže sa pripravte na záplavu rovných plôch, obdĺžnikov, kociek a hrán. Exteriér Ritma bol na prelome 70. a 80. rokov považovaný za avantgardný. Určite však bol nepomýliteľný a na svojich menších, ani väčších bratov sa nepodobal.
Prezreli sme si nejaké inzeráty a na Slovensku sme našli jedno zachovalé Ritmo. Bol to naftový , trojdverový Fiat a síce vyzeral v dobrom stave, jeho interiér už nebol pôvodný (napriek tomu by sa dal ešte vrátiť na dobré chodníčky), pýtali zaň 1 000 €.
Našli sme aj kabriolet. Ten má niečo do seba a na Slovensku si ho cenili na necelých 4 000 €. V Nemecku sme našli 10 Fiatov Ritmo – zväčša to boli kabriolety alebo päťdverové hatchbacky s motorom 1,5 litra. Ich ceny sa pohybovali okolo 1 600 € za hatchback až po 4 000 € za kabriolet. Našli sme jednu predfaceliftovú, päťdverovú verziu s 1,5 litrovým benzínovým motorom s dvoma prednými svetlami a borec si za ňu pýtal takmer 15 000 €. Porovnať sme to nemali s kým, keďže sme iné Ritmo z konca 70. rokov na predaj nenašli. Neobjavili sme tiež ani jeden Abarth, ktorý je podľa nás to najkrajšie Ritmo. Poháňal ho benzínový dvojliter s výkonom 96 kW (130 k).
Potenciál automobilu sa odhaduje horšie. Bolo ich vyrobených dosť veľa a počas svojho aktívneho pôsobenia sa Ritmo nestihlo stať legendou. Kabriolet si drží cenu, lebo je zaujímavý, klasika nespadla na dno, lebo to predsa len nebolo zlé auto, aj keď je sivé ako sivý priemer. Navyše je v tom segmente ešte aj VW Golf. Možno by stálo za to vypátrať toho Abartha, aj keď sme počuli, že homologizačné verzie športových áut sa trocha zasekli a prestali sa šplhať. Odborníci však tvrdia, že jeho potenciál môže kulminovať pri zhruba 20 000 €.