Ford Sierra Cosworth – investičný tip
Poznáte to nutkanie. Znenazdajky sa niekde vynorí sen z čias, keď ste s autami len koketovali. A teraz máte na to vek, lenže to auto si žilo vo svojom vlastnom svete a dnes je drahšie ako kedykoľvek predtým. Nuž, také niečo sa stáva často.
Text: Samuel Vanko Foto: Ford
V raných 90. rokoch som si donekonečna prezeral automobilové časopisy, čítal ich, sníval nad fotografiami. A na športových stranách som dokázal prehajdákať celé hodiny. Automobilové súťaže ma hypnotizovali a medzi autami, zápoliacimi o stotiny sekundy, som mal niekoľkých favoritov. Medzi nimi Ford Sierru, ktorej motor bol spoluvyvíjaný s britským motorárom Cosworthom.
Hrdina z rely
Pretekárska Sierra a jej mladší súrodenec Escort bez pochýb patria medzi legendy súťaží z 80. a 90. rokov. V ich homologizačných sériách ste našli superšporty na každý deň, beštie, ktoré boli rýchlejšie ako množstvo neskúsených rúk, ktoré si sadli za ich volanty. Escort necháme ešte rok dva dozrieť, aj keď – ten ustrelil vrchnák na svojej hodnote už veľmi dávno a ak chcete niekde šetriť, v tomto prípade to nerobte. Treba kúpiť dobrý kus, žiadnu polomŕtvu kopu plechu. Sierra si na prvý pohľad žije v tieni svojho mladšieho a slávnejšieho brata, preto som bol veľmi zvedavý, ako sa darí na trhu s jazdenými klenotmi práve jej.
Za dobré peniaze?
Zabudnite! Sierra Corsworth patrí medzi tie autá, pri ktorých nie je vhodné šetriť. Nie je to jednoduché auto spoza oceánu, ktoré vyvaríte, nájdete si nejakého motorára a jazdíte, až kým ho zase nezje hrdza. Nie, Sierra a jej štvorvalcové srdce je pekne náročná investícia. Vyžiada si dobrého vodiča a ešte lepšieho technika či dobrodinca, ktorý bude ochotný kŕmiť jej bezodné nároky. Karoséria nie je hrdzi odolná, ale v tomto prípade záleží na vašej peňaženke, koľko ste ochotný dať klampiarovi. Ak je to jedno, tak to je posledné, čo vás musí zaujímať. Najháklivejší je agregát. Ten vám dá vedieť o každej krivde, ktorá sa mu počas náročného života superauta stala. Jazdiť v duchu – tvrdo, ale s láskou – nevedia všetci, a tak niekedy dostal Cosworth viac bômb, ako vedel vstrebať. A to sa potom, vlastne ždy, niekde vypomstilo. Takže, ak chcete ušetriť na aute za málo peňazí s tým, že veď ten motor nejako spravíte, tak vedzte, že vo vašej peňaženke budete musieť urobiť lievik, aby sa Sierra mala lepšie a zdravo.
Na druhej strane, ak sa o motor celý jeho športovo ladený život niekto príkladne staral, potom predimenzované agregáty homologizačných špeciálov vedia byť aj trvalky, ale náročné na pozornosť.
Vyberajte dobre
Keď sme prezerali inzeráty, zistili sme, že Sierra nie je Escortu nič dlžná. Jeden drahší ako druhý. Ak sme si mysleli, že Sierra leží v úzadí, cenovo to až taká pravda nie je – to však neplatí všeobecne. Treba povedať, že verzií je viac a medzi nimi jednoznačne svieti trojdverový model RS 500. Limitovaná verzia, z ktorej v roku 1987 vzniklo len 500 kusov, má turbodúchladlom prepĺňaný dvojliter s výkonom 164,7 kW (224 k), päťstupňovú manuálnu prevodovku a pohon zadných kolies. Pri pohotovostnej váhe 1,2 tony je zo Sierry pekne diabolská raketa vyžadujúca skúseného pilota. A kto skúsený nebol, toho sa RS 500 pokúsila zabiť.
Priemerná cena dostupných áut (hľadali sme aj v Anglicku) je viac ako 80-tisíc eur. Celkovo bolo vyrobených viac ako 5 500 ostrých modelov Sierra. Z výrobnej linky schádzali od septembra roku 1985 až do roku 1992. Sierra postupne strácala na emotívnom vzhľade, do ponuky sa dostala aj verzia s pohonom všetkých kolies, ktorou nakoniec Ford túto vetvu poslal do úzadia. Sierru nahradilo Mondeo. Označenie Cosworth prebral menší model Escort, čo súviselo s presunom pozornosti automobilky vo svete rely práve na tento automobil. Ak hľadáte investičný kúsok, skúste sa pozrieť po RS 500. Držíme vám palce, nie je to ľahké. Ostatných verzií RS tiež nie je na výber extrémne veľa, ale dajú sa zohnať, a to aj za celkom rozumné peniaze. Našli sme ročník 1990 s pohonom všetkých kolies za 10 000 eur. Už ju chytal tuner, takže opatrne. Od tejto sumy ponuka na cene len rastie. Pekné kusy si predávajúci cenia aj na 15 000 eur, špičkové s dobrou históriou, nevyžitým motorom oscilujú medzi 20 – 30 000 eur. Ďalej dlho dlho nič a až potom RS 500.