Guľatí oslávenci roka 2022

Hľadať

Tento rok guľaté narodeniny oslavilo hojné množstvo zaujímavých vozidiel. Niektoré zasiahli do sveta motorov viac, iné len tak okrajovo. V čase, keď sa automobilizmus láme do novej éry, je spomínanie na mieste.

Text: Samuel Vanko Foto: archív

Austin 7 (1922)

Ekonomické vozidlo pôvodom z Veľkej Británie bolo oficiálne v produkcii od roku 1923. Predstavené však rok predtým, uprostred horúceho júla. Celkovo vzniklo okolo 290 000 exemplárov v piatich karosárskych verziách. Automobil bol menší ako model T, cenovou politikou však mieril práve naň.

Citroën Type C 5CV (1922)

Storočnicu tento rok oslávi francúzsky automobil, ktorý pre fabriku Citroën znamenal vstup do segmentu malých vozidiel. André smeroval svoj model hlavne k ženskému publiku a podarilo sa mu pripojiť k prúdu bujnejúceho automobilizmu. Citroën meral 3,2 metra a továreň vyprodukovala zhruba 83 kusov.

Peugeot Type 173 (1922)

Ďalším storočným vozidlom v tomto defilé je Peugeot. Type 173 nahradil slávnu 163 a priniesol veľa inovatívnych prvkov. Moderný agregát bol napojený na štvorstupňovú prevodovku, čo bolo v triede štvormetrových áut nevídané. Motor uložený vpredu, pohon zadných kolies a výkon 29 koní dávali autu veľmi slušnú dynamiku. Spomaľovali ju 4 bubnové brzdy.

Lancia Lambda (1922)

Pre celý automobilový svet predstavoval tento model významný počin. Lancia v 20. rokoch prinášala inovatívne prvky. Lamba napríklad nezávislé zavesenie kolies, na podvozku sa objavil tlmič a účinné brzdy. V prvej sérii vzniklo 400 áut.

Renault Viva quatre (1932)

Veľký Renault poháňaný štvorvalcovým agregátom bol držiak. Vo výrobe ostal do 50. rokov a slúžil francúzskym taxislužbám. Model sa počas svojej výroby viackrát vizuálne zmenil. Renault si pri jeho produkcii narobil trocha neporiadok vo vlastných radoch. Predával generácie hlava nehlava a za príplatok montoval do starších verzií motory z mladších.

BS A Blue Star (1932)

Obľúbený britský motocykel, ktorý bol neskôr modifikovaný aj na pretekárske náčinie, bol spoľahlivý a dobre ovládateľný. Na jeho pohon slúžili jednovalcové agregáty s objemami 249, 349 a 499 cm3.

Alfa Romeo Disco Volante (1952)

Futuristicky pôsobiaci športový elegán. Akýkoľvek prívlastok dáte tejto Alfe, vždy to bude legenda. V preklade je to lietajúci tanier a je súčasťou talianskych experimentálnych áut. Karoséria bola testovaná v aerodynamickom tuneli a dnes je extrémne vzácnym modelom.

Škoda 1200 (1952)

AZNP, alebo ak chcete Škoda, pred 70 rokmi predstavila ikonickú 1200, ktorá pre mnohých patrí k tým najkrajším škodovkám vôbec. Technologicky nešlo o žiadnu prevratnú novinku, no dobrý základ z nej robil veľmi dobré auto.

Fiat 8V (1952)

Ďalšia talianska legenda z 50. rokov. Označenie 8V prezrádzalo agregát, ktorý mal byť pôvodne montovaný do luxusného sedanu a Fiat z nejakého zvláštneho rešpektu k Fordu nepoužil pochopiteľnejšie V8. Toto športové auto neprinieslo predajný úspech. Predalo sa len 114 kusov, no model bol úspešný na pretekárskej dráhe.

Ferrari 250 GTO (1962)

Jedno z najikonickejších Ferrari všetkých čias, trhač rekordov v aukčných sieňach, nekompromisné športové auto. Pre amatérskych kresličov takto vyzerá pretekárske auto a pre mnohých milovníkov áut takto vyzerá sen. Ferrari vyrobilo 36 kusov a išlo hlavne o homologizačný špeciál. Trojliter s výkonom 221 kW a dokonalý dizajn – to je to, čo z neho spravilo poklad.

Simca 1000 Coupé (1962)

Malé športové kupé so slabým motorom nebolo najšportovejšie a jeho vydarený dizajn pôsobil lepšie než agregáty s objemami 994 a 1204 cm3. O rýchlosť však nešlo, Giugiaro vtisol Simce neopozeranú krásu, ktorú jednoducho chcete mať doma.

Ford Cortina (1962)

Nudný Ford? Spoľahlivý dopravný prostriedok na každý deň, ktorý napchal Fordu do firemnej kasy tony peňazí. Kompaktné auto bolo svojho času najpredávanejším autom v Spojenom kráľovstve. Cortinu produkovali v piatich generáciách a dnes je obľúbeným veteránom.

Opel Kadett A (1962)

Podobne ako Cortina. Aj toto je supernudné auto – teda v jeho verzii sedan. Kadett dokázal všetko. Byť spoľahlivým rodinným autom, úspešným produktom i dobrým konceptom na rôzne deriváty. Meno Opel vytiahol zo svojej histórie a neurobil krok vedľa. Základnou pohonnou jednotkou bol motor s objemom 993 cm3.

Honda Civic (1972)

Pre japonskú automobilku malý hatchback znamenal vlastne celý svet. Je to prvé auto, s ktorým sa spoločnosť naozaj uchytila na trhu a zaznamenala predajný úspech. Všetko, čo bolo dovtedy, bolo zabudnuté a Civic ukázal Honde smer. A existuje dodnes.

Mercedes-Benz W116 (1972)

Vlajková loď nemeckej spoločnosti a neskôr oficiálne nazývaná ako trieda S. Dva roky po uvedení na trh získala limuzína titul Auto roka. V najdlhšej verzii mala W116 až 5,3 metra. Na pohon dostala pokrokové agregáty, medzi nimi aj naftový.

Mazda Xedos 6 (1992)

Pravoverní veteránisti už prevracajú očami. Aj Xedos 6, kedysi milovaný podnikateľmi, je veterán? Nuž je to zaujímavé auto, to Mazde nemožno zobrať, a starne – má 30 rokov. Tiché, dobre spracované a výborne vybavené. Ak všetky kusy nezjedla hrdza, tak z Xedosu bude aspoň zaujímavé vozidlo zo starej školy.

Jaguar XJ220 (1992)

V rokoch 1992 – 1993 najrýchlejšie sériovo vyrábané auto. Na testovacej trati dosiahol Jaguar rýchlosť 212,3 km/h. Z Nürburgringu má čas 7:46,36 – to bol vtedy najrýchlejší čas sériového auta v Zelenom pekle. Je a bol to pretekár, ktorý bol zrodený u pretekárov. Vyrobených bolo 282 kusov.

Inzercia