HF Integrale je ťažké odolať
Sú autá, ktoré vás budú prenasledovať celý život. Jedným z nich je napríklad Lancia Delta HF Integrale. Oplatí sa ju kúpiť?
Text: Samuel Vanko Foto: archív
Spýtajte sa svojej rozumnej stránky. Je ticho? Tak už odpadla alebo je mŕtva. HF Integrale v pravidelných intervaloch hľadám na youtube a snívam. Patrí do kategórie – buď ju miluješ alebo nepoznáš. Lancia je hranatá, široká, hlučná, pažravá a legendárna. Koncom 80. a začiatkom 90. rokov dominovala na šampionátoch rely a vďaka úspechom sa predrala až na steny garáží a detských izieb. Dnes sa dá vidieť na špeciálnych stretnutiach, pretekári ju nasadzujú v historických kategóriách rely podujatí a pretekov automobilov do vrchu. Ak sa prejdete po paddocku a uvidíte hlúčik ľudí väčší ako pri iných tímoch, s najväčšou pravdepodobnosťou tam šteká Lanca Delta HF Integrale. Oficiálnu kariéru pod záštitou Lancie si Delta odkrútila v rokoch 1988 – 1993. Debutovala na rely v Portugalsku a medzi pilotmi sa ocitli aj majstri volantu Juha Kankkunen a Didier Auriol. Podľa dostupných materiálov má vo vitrínke 5 titulov konštruktérov a 3 zo šampionátu pilotov. Celkovo si zaknihovala 35 víťazstiev. Po svete však HF pozbierala toľko pohárov, že ich nikto nevie spočítať.
Hľadáte klubové tričká a neviete si rady? Chcete dobrú cenu a skvelú kvalitu? Žijeme tričkami, čiapkami, tlačíme a aj vyšívame.
Takže áno!?
Pod jej nádherný ksicht sa podpísali umelci z Giugiara. Ak sa dostanete do problematiky HF hlbšie, zistíte, že nebola jediná a na trhu objavíte viacero verzií. V roku 1985 bola predstavená cestná verzia HF Delty Integrale 8V. Tento homologizačný predpis nás nesmierne teší, lebo dal svetu viacero nezabudnuteľných automobilových výtvorov. Údržba týchto strojov vôbec nie je jednoduchá. Pod prednou kapotou je spleť káblov, rúrok, gumičiek, do toho sa vtesnal dvojlitrový motor a cez motorový priestor už neprepadne ani matička. Štvorkolka má tri diferenciály, vďaka nastaveniu a využitiu zadného diferáku typu Torsen auto dokázalo regulovať tok krútiaceho momentu tam, kde je ho skutočne treba.
Celkovo bolo vyrábaných až 7 verzií a 11 limitovaných edícií – niektoré z nich sa však na európsky trh ani nedostali. Azda najznámejšie sú zo série Martini vo farbách Martini Racing. Veľa verzií sa vyrábalo paralelne. Dnes sa zachovalé kusy pohybujú v cenách niekoľko desiatok tisíc eur.
Tričko značky Vintage District vyrobené zo 100 % bavlny je jemné na dotyk. Ilustrácia pochádza z dielne umelca Miroslava Vomáčku a je doplnená grafikou z grafického štúdia Artwell.
Ešte nedávno som videl Lanciu HF Integrale Evoluzione Martini 5: r.v. 1992, 151 kW, málo cez 70 000 km a za 70 000 eur. Je to dosť, ja viem, ale… videl som aj kúsky vysoko preskakujúce 100 000 eur.
Verzie:
Lancia Delta HF 4 WD (1985 – 1987, 121 kW/165 k, 283 Nm, 0 – 100 km/h za 7,8 s, max. 208 km/h)
Lancia Delta HF Integrale (1987 – 1989, 136 kW/185 k, 294 Nm , 0 – 100 km/h za 6,9 s, max. 215 km/h)
Lancia Delta HF Integrale 16v (1989 – 1991, 144 kW/196 k, 298 Nm, 0 – 100 km/h za 5,7s, max. 220 km/h)
Lancia Delta HF Integrale Kat (1989 – 1992, 133 kW/181 k, 291 Nm, 0 – 100 km/h za 6,9 s, maximální rychlost 215 km/h)
Lancia Delta HF Integrale Evoluzione (1991 – 1993, 151 kW/205 k, 298 Nm, 0 – 100 km/h za 5,7 s, max. 220 km/h)
Lancia Delta HF Integrale Evoluzione Kat (1992 – 1993, 130 kW/177 k, 291 Nm, 0 – 100 km/h za 6,8 s, max. 215 km/h)
Lancia Delta HF Integrale 16v Kat (1993 – 1994, 158 kW/215 k, 0 – 100 km/h za 5,7 s, max. 220 km/h)