Hviezdy veteránskeho leta

Hľadať

Concorso dˈEleganza Villa dˈEste je tým najnavoňanejším podujatím starého kontinentu a my sme si ho ani tento rok nenechali ujsť.

Text a foto: Samuel Vanko

Inzercia

Už máte tričko na túto vintage sezónu? 😉

Každý rok sa v maličkom mestečku Cernobbio na pobreží jazera Como koná exkluzívna prehliadka tých najrozmaznávanejších automobilov planéty. A to už od roku 1929. Nie je to súťaž, na ktorú sa prihlásia chlapci z dediny a poháre im z pred nosa vyfúknu nóbl páni z veľkého mesta. Pred Villa dˈEste sa zmestí len približne 100 áut a pred vedľajšiu Villa Erba pár desiatok motocyklov. Organizátor historické vozidlá vyberá pozorne. Dbá na stav, jedinečnosť, príbeh a výsledok je vyvážený zlatom – vlastne takým pomyselným – automobil dostane do životopisu údaj o účasti a jeho hodnota je potom o vrece eurodukátov vyššia. Veru, ani v roku 2016 nebola návšteva slávnej súťaže elegancie márna, spomedzi všetkých zúčastnených sme vybrali tie najväčšie chuťovky.

Hlavnou hviezdou Concorso sa stala Lancia Astura Berlinetta Castagna z roku 1933. Krásna, zelená a skutočne unikátna Lancia si získala aj srdcia návštevníkov, ktorí ju vyhodnotili, ako najkrajšie auto súťaže – pohár Coppa dˈOro Villa dˈEste – najlepšie vozidlo podľa verejného hlasovania. Jej príbeh je zaujímavý. Na pretekárske účely si ju nechal upraviť syn vodcu talianskych fašistov Benita Mussoliniho a o aktuálny výzor sa postarala karosáreň Castagna, ktorá hranatej Asture vdýchla dynamický šmrnc. Porota nadšenie publika zmiernila iným výberom. Podľa nej bolo najlepšie auto Maserati A6 GCS Berlinetta z roku 1954, ktoré si odnieslo cenu Trofeo BMW Group. Aj s týmto výberom sa však dalo súhlasiť. Pod dizajn športového Maserati sa podpísal Battista „Pinin“ Farina.

Slávna súťaž elegancie pri jazere Como bude v znamení rekordov. Viac < <<<<< TU

Organizátori plejádu vozidiel ozvláštnili novými triedami – zaradili vozidlá rely a autá slávnych. Medzi vystavenými exponátmi tak svoje hviezdne chvíle opäť zažívali vozidlá Steva McQueena a nezabudnuteľné pretekárske špeciály. Cenu za najkrajšie rely auto získal Ford Escort RS 1600 z roku 1972. My sme jeho víťazstvo však brali trocha ťažko. Pri Lancii Stratos, čerstvo zrenovovanej 911 či krásnej Alpine A110 vyzeral skôr ako škaredé káčatko. Svojim stavom však porotu presvedčil. My by sme na debnu vytiahli práve A110.

Úchvatne vyzerali napríklad Bentley T Speciale Coupé Pininfarina z roku 1968 a BMW 503 z roku 1956. Veľké kupé patria medzi rarity a pri pohľade na ne by ste možno ani len netrafili výrobcu. Opomenúť nesmieme ani Fiat 8V Coupé Zagato z roku 1955 alebo bizarné Bizzarrini GT Europa 1900 z roku 1968, ktoré by sa spokojne mohol zaradiť medzi ustálené automobilové sny.

Inzercia

Už máte tričko na túto vintage sezónu? 😉

Každé auto by sa dalo vytiahnuť a povedať, že to je ono, to či zase to alebo to! Porotcovia to nemajú ľahké, toľko motoristických snov, konštruktérskych genialít, dizajnérskych kúziel na jednom mieste. Mix vozidiel bol veru okúzľujúci. Na pobreží celebritného jazera, kde zakotvil aj George Clooney, sme nechali naše motoristické srdcia. Uznávame, z ľudskej stránky to cítiť trocha snobizmom, ale tie autá, tie skutočne stoja za zamilovanie sa.

Kategórie a víťazi
Trieda A – Pre-war decadence
Lancia Astura IV Serie, Convertible, Pininfarina z roku 1937

Trieda B – Pre – 1945 Supercars
Lancia Astura II Serie Berlinetta Castagna z roku 1933

Trieda C – „Sur mesure et haute couture“
Bentley T Speciale Coupé Pininfarina z roku 1968

Trieda D – Petite performance
Maserati A6 GCS Berlinetta Pininfarina z roku 1954

Trieda E – Daring to be different
Fiat 8V Coupé Zagato z roku 1955

Trieda F – Cars od the stars
Ferrari 275 GTB/4 Berlinetta Scaglietti z roku 1967

Trieda G – GT man is back
Aston Martin DB4 GT Zagato z roku 1961

Trieda H – Driven by excess
Lamborghini Countach Coupé z roku 1976

Trieda I – Rally cars
Ford Escort RS 1600 z roku 1972

Hlavné trofeje

Trofeo BMW Group – najlepší podľa poroty
Maserati A6 GCS Berlinetta z roku 1954

Coppa dˈOro Villa dˈEste – najlepší podľa verejného hlasovania publika pred Villa dˈEste
Lancia Astura II Serie Berlinetta z roku 1933

FIVA World Motoring Heritage Year – najzachovalejšie vozidlo
Alfa Romeo Giulietta SZ Coupé z roku 1961

Trofeo BMW Group Italia – podľa verejného hlasovania publika pred Villa Erba
Lamborghini Miura P400 SV z roku 1971

Trofeo BMW Group Ragazzi – verejné hlasovanie mladých ľudí do 16 rokov
Lancia Stratos Coupé z roku 1975

Kompletná fotogaléria z podujatia < <<<<< TU

Tieto články by vás mohli zaujať
Prečítajte si o znovuzrodenom BMW R5 < <<<<< TU

Slávna súťaž elegancie pri jazere Como bude v znamení rekordov. Viac < <<<<< TU

Text Hviezdy veteránskeho leta vyšiel v printovom mesačníku Auto magazín (ročník 2016)

Inzercia