Ikona – BMW M3

Hľadať

BMW E30 M3 01

M3 je kult, ktorý dodnes nedáva spať množstvu milovníkov rýchleho volantu. Na začiatku bola M3 E30, takže pekne poporiadku.

Jednu E30 som zohnal a chcel som sa jej pozrieť na zúbok. Červenú, neohrabane svalnatú a nabudenú mi ukázať, čo všetko stále dokáže. Vybral som si udržiavaný cukrík, o ktorý sa dokonale starajú najpovolanejší mechanici z BMW Classic. Zábava s trochou istoty, že sa nič nepokazí, teda mohla začať.

Povoziť sa po nemeckých diaľniciach nie je pre M3 žiadna výzva. Môj cieľ bol trocha krajší a zmysluplnejší: zákruty alpských ciest. Tam sa E30 cítila ako doma a ja zase ako v siedmom nebi.

 
Inzercia

 

Interiér je takmer obyčajná E30. Plasty a plasty, celkom slušné sedadlá, palubná doska famózne natočená k vodičovi. Architektúra palubnej dosky je typická pre obdobie, v ktorom slávila svoje najväčšie úspechy. V sedadlách sa dá vydržať celé hodiny a až po poriadnej porcii kilometrov sa mi ozvali vysedené kríže. Aj v Alpách boli ku mne sedadlá milé, v zákrutách podržali, no treba uznať, že žiadne škrupiny to nie sú.

Najviac som sa tešil práve na zákruty. A tam bola M3 famóznym, precízne fungujúcim celkom. Atmosférický agregát má rád otáčky a v nich sa cíti najlepšie. Keď autu šliapete na krk, odvďačí sa vám nefalšovaným zážitkom z jazdy. Všetko je nezabudnuteľné skutočné, náklony karosérie, snaha o drift, chabé odhlučnenie, znova snaha o drift, cit vo volante, s tým driftovaním mi to nejako nešlo. Baworák si vyžiada všetky vaše zručnosti. Nie je to prekoňovaná beštia, ale komplexné auto naladené na schopnosti podvozka, bŕzd a štandardy tých čias. Vďaka E30 sa dá pochopiť kult M3.

BMW E30 M3 je iná, ako ľahkonohé športové automobily. Treba s ňou intenzívne pracovať, hľadať jej limity, trocha ju prinútiť a ona sa vám odvďačí jazdou, ktorú si budete pripomínať každý večer namiesto modlitby. Pritom je použiteľná v každom režime, v meste, na diaľnici aj na zauzlených „hochalpenstrasses“. Vďaka pneumatikám je jazda komfortná aj na horšom povrchu a M3 z vás nevytrasie dušu. Na každodenné používanie by jej bola škoda, ale pokojne by to zvládla. No milovať vás bude, keď sa vo vás bude prebúdzať diabol. Je to skutočná stará škola. Limit pred fyzikálnymi zákonmi neskrýva, ale vydrží naozaj veľa, je len na vás, koľko zvládne vaše srdiečko. Pohadzovanie BMW M3 E30 v nekonečnej vlásenke sa stane návyková činnosť a na jej konci sa takmer isto otočíte, aby ste si to dali ešte raz.

Keď som sa s M3 lúčil, hľadal som niekoľko dôvodov, ktoré by ma odhovorili od chuti E30 vlastniť. Nenašiel som ani jeden.

tabulka m3

BMW E30 M3
Za vývojom stoja chlapci z BMW M GmbH, kde sa dovtedy robili pretekárske vozidlá. M3 vznikala ako povinná homologizačná séria, no prerástla do úchvatných rozmerov.

Prečítajte si tiež
BMW CSL sľubuje krásnu budúcnosť

Text: Samuel Vanko
Foto: Uwe

Inzercia