Ikonická 1203 v novom kabáte
Kto by si nespomenul na túto legendu. Neposedná, často štvorstopá, vyvíjali ju neuveriteľných 13 rokov a keď ju dali na kolesá, bola zastaralá. Ale aj tak… s láskou na ňu spomíname. Nuž a v TAZ ju vyrábali aj v kempingovej úprave. Teraz jej jeden mladík vdýchol nový rozmer – aj keď len na papieri.
Text: Samuel Vanko Foto: skoda auto
O skicu Škody 1203 sa postaral mladý dizajnér Daniel Hájek. Z portfólia Škody si mohol vybrať hocičo iné, ale on tvrdohlavo siahol po 1203. Viaže ho k nej totiž nostalgia. Jeden valník parkuje u jeho starých rodičov a bolo to vlastne jeho prvé auto, na ktorom sa učil šoférovať. Svojej vízii vtlačil modernosť 21. storočia, množstvo nadčasových prvkov, poriadne ju rozšíril a snažil sa vyhnúť prvoplánovému retro dizajnu. Daniel myslel aj na možnosť, že by jeho skica niekedy dostala naozajstný kabát, preto auto postavil na platforme koncernového Transportera. Škode by taký väčší úžitkáč v portfóliu celkom pasoval, čo poviete?
ŠKODA 1203
V našich končinách to bol v minulom storočí najrozšírenejší úžitkový automobil. Prvý raz ju svet naživo videl 14. septembra 1968 na brnianskom veľtrhu. Auto si prešlo nekonečným a strastiplným 13 ročným vývojom, lebo v tom čase bolo všetko dôležitejšie než nástupca 1202. Nakoniec sa z 1203 aj tak stala ikona, veď Čechoslovákov vozila ako sanitka do pôrodnice a v čiernej verzii aj na cintorín. Existovala ako dodávka, valník, pracant i výletník. Vyrábali ju v českom závode vo Vrchlabí a neskôr aj v trnavskej fabrike TAZ – tam vznikala aj v kempingovej úprave. A odtiaľ si doniesla aj prezývku “trnavská pomsta”. Produkciu ukončili v polovici 90. rokov minulého storočia.