Rozhnevaný mladý muž – James Dean
Bol idolom mladých v 50. rokoch. Bol drzý, bol charizmatický a žil na plný plyn. Zahral si tri veľké roly a stal sa prvým hercom, ktorý bol nominovaný na Oskara in memoriam. O život prišiel ako 24 ročný pri nešťastnej nehode so svojim Porsche 550 Spyder. Jeden z najznámejších hollywoodskych rebelov James Dean by oslávil vo februári roku 2021 guľatých 90 rokov.
Text: Emanuel Thurzo
Najznámejším filmom Jamesa Deana bol Rebel bez príčiny, ktorý reflektoval na vtedajšiu situáciu spurnej mládeže. Tá nežila v rovnováhe s ostatným svetom. Cítila sa byť nepochopená. Hrdina filmu Rebel bez príčiny sa preto stal okamžite stal ich idolom. Na úlohu Jima Starka mladého herca predurčil sám život.
Inzercia
James Byron Dean nežil so svojimi rodičmi. Jeho matka zomrela skôr, ako stihla Jamesa výchovne vymodelovať a jeho otec sa venoval viac práci ako svojmu dieťaťu. Chlapec preto vyrastal u svojich príbuzných, tety a strýka na farme a postupne v sebe pestoval odpor k autoritám. Keď sa mu podarilo ukončiť strednú školu odsťahoval sa do Los Angeles a začal nový život. Venoval sa právu, basketbalu, ale aj divadlu a postupne si nachádzal cestu na výslnie. Najskôr v reklamách, potom získal niekoľko drobných úloh vo filmoch.
Z LA sa neskôr vybral do New Yorku, aby sa postavil na dosky slávnej scény na Broadway. Dokonca bol prijatý na štúdiá herectva do Actors Studia a jeho tútorom sa stal Elia Kazan, ktorý Jamesa obsadil do sfilmovaného Steinbeckovho románu Na východ od raja. James doslova uchmatol úlohu inej vychádzajúcej hviezde – Paulovi Newmanovi. Film mladému Deanovi otvoril dvere do veľkého sveta filmových hviezd, o ďalšie ponuky zrazu nebola núdza.
Jeho druhým dôležitým filmo sa stal Rebel bez príčiny, kde James hrá mladíka, ktorý sa snaží včleniť do kolektívu. Film verne zobrazuje problémy vtedajšej nepochopenej mládeže. Po filme mal Hollywood vo svojich radoch už dvoch veľkých rebelujúcich hrdinov. Jamesa Deana a Marlona Brandona.
Aj ďalší film si vyslúžil pozornosť. Gigant bol nominovaný na Oskara, no nominácie sa Dean už nedožil. Bol to jeho posledný film. Veľký fanúšik rýchlej jazdy, športových áut a života so všetkým čo ponúka sa stal obeťou vlastnej vášne. Bol dokonca aj celkom úspešný pretekár, napriek tomu sa mu rakvou stalo Porsche 550 Spyder, ktoré niekoľko dní po dotočení filmu Gigant fatálne rozbil o Ford z roku 1950. Podľa polície oboch vodičov oslnilo slnko. Z troch ľudí, ktorí sa v autách viezli zomrel iba James Dean. Stalo sa to 30. septembra 1955. James sa tak dožil len 24 rokov (narodil sa 8. februára 1931).
Deanova garáž
James začínal ako naozajstný motorista na Indian ČZ 125. Išlo o český motocykel, ktorý za oceánom predávali díleri Indianu a na nádržiach mali dva emblémy – ČZ a Indian. Po niekoľkých rokoch vymenil českú klasiku za pollitrový Royal Enfield, s ktorým sa vydal na cestu z LA so New Yorku. Na Broadway však došiel s Indianom Warrior, lebo jeho Enfield mal cestou poruchu.
Dean sa motorkám po nejakom čase musel otočiť chrbtom. Žiadala ho o to filmová spoločnosť, aby sa pokúsila zachrániť život svojho hereckého pokladu. James si tak z časti honoráru za film Na východ od raja, kúpil otvorený roadster MG TD. Rýchly a obratný Brit priviedol rebela k automobilovým pretekom, ktoré sa stali Jamesovou ďalšou vášňou.
Tučnejúcim účtom sa množilo aj množstvo vozidiel. James si napriek zákazu jazdiť na motocykloch kúpil dva kúsky od Triumphu (T110 Tiger a TR5 Trophy). Keď mu v peňaženke zacingali ďalšie doláre, otvoril brány predajcu Porsche a doviezol si domov 356 Speedster, ktorý sa mu tak zapáčil, že sa k predajcovi vrátil znova a objednal si osudovú 550 Spyder.
Porsche 550 Spyder
James mu hovoril „Malý bastard“. Bolo to ikonické Porsche, ktoré je dodnes považované za hrdého člena siene slávy tých najlepších Porsche. Pri osudnej jazde sa s Jamesom viezol aj jeho kamarát Rolf Wütherich. Rolfa vymrštilo zo sedačky a utŕžil len zlomeniny. Dean bol na mieste mŕtvy.
Bolo to rýchle Porsche, úspešné na pretekoch a dokonca aj na Le Mans. Jeho štvorvalcový agregát mal výkon 81 kW (110 k) a ľahké vozidlo dokázal vytiahnuť až na 220 km/h. Spyder vážil len 550 kg a išlo o prvé Porsche špeciálne vyvíjané na pretekárske účely. Svoj talent ukázalo už v roku 1954 na Carrera Panamericana, kde vyhralo svoju triedu a v celkovom poradí sa umiestnilo tretie. Vzhľadom na silnú konkurenciu s oveľa silnejšími motormi to bol výborný výsledok.