Opel Kapitän má 82 rokov

Hľadať

Keď auto zohrá v histórii automobilky dôležitú úlohu a získa si v nej svoje pevné miesto, podobne ako má Kapitän v spoločnosti Opel, stačí na oslavu už len dobrý dôvod. A 82 rokov je veru pekný vek.

Text: Iľja Savoj Foto: Opel AG

Éra modelu Kapitän začala koncom 30. rokov. Na trh ho Opel pustil v roku 1938 a pozicionoval ho takmer na vrchol svojej ponuky. Nad ním alebo, povedzme, vedľa neho bolo už len jedno auto. Model Admiral, no Opel pred viac ako 50. rokmi Kapitäna povýšil a postavil ho do šíku s Admiralom a Diplomatom, s ktorými značka tiahla proti zavedenej nemeckej luxusnej svätej trojici BMW, Mercedes a Audi. Kapitän sa tak stal luxusnou vlajkovou loďou a v tejto úlohe zotrval koráb ohromných 42 rokov. Opel si svojho jubilanta uctil veľkolepo, a to špeciálnou akciou priamo v sídle spoločnosti, v Rüsselsheime. Prišlo veľa nádherných kúskov, špičkových Kapitänov s duniacimi šesťvalcami pod kapotami. Opel nevybral Rüsselsheim na oslavy len tak. Dodnes totiž v tejto fabrike vyrába svoju súčasnú vlajkovú loď, ktorá síce už nenesie meno Kapitän, no ako symbolika to spolu zahralo dokonale.

Zrod Kapitäna
Opel Kapitän bol predstavený len rok po príchode luxusného modelu Admiral na trh. Admiral strihnutý v štýle Art deco však stál v hierarchii o jeden stupienok vyššie a Kapitän sa musel uspokojiť s miestom nad Kadettom (vyrábaný v rokoch 1936 – 1940) a spomenutým Admiralom. Opel mal medzi týmito dvoma autami na trhu obrovskú dieru, a tak príchod Kapitäna predstavoval veľmi logický a určite prepotrebný krok, ktorý pomohol značke k lepším predajným výsledkom. Vďaka celokovovej karosérii a modernejšej pohonnej sústave sa Kapitänovi celkom darilo. V ponuke sa nachádzal ako dvojdverová a štvordverová limuzína, ale aj ako štvorsedadlový kabriolet. Opel sa v tom čase celkom obratne držal v inováciách v prvej línii a patril k tomu najlepšiemu, čo sa vyrábalo pre strednú ekonomickú vrstvu. Na pohon slúžil 2,5-litrový radový šesťvalec s výkonom 40 kW (55 k). Tento motor sa stal na istý čas charakteristickým znakom veľkého, reprezentatívneho modelu.

V dobe, keď sa Európou začala valiť vojna, musel svoju hlavu skloniť aj hrdý Opel. Prešlo dlhých desať rokov, kým znova naštartoval výrobné linky, povolal do služby skúsených robotníkov a začal vyrábať autá. Až v roku 1948 vyšiel z továrne prvý povojnový Kapitän. Bol vyprodukovaný v Rüsselsheime a stále zodpovedal pôvodnému modelu. Opel zmenil len niekoľko pomerne nepodstatných drobností. Napriek tomu sa v rámci konkurenčných bojov držal dosť vysoko a v ponuke od Oplu patril k tomu najlepšiemu, čo doma mali. Stále bol nakreslený americkým dizajnovým jazykom a poháňal ho radový šesťvalec, bol komfortný a na to obdobie pomerne luxusný. Pre Opel predstavoval symbol pokroku – stále mu prinášal dosť finančných prostriedkov, čo bolo v povojnovom období extrémne dôležité. Oplu sa darilo svojho Kapitäna držať pri živote na vysokej úrovni, čo sa odrazilo aj v slušnej spoľahlivosti. Dokonca sa vozidlu darilo až tak, že sa počiatkom 60. rokov stalo najpredávanejším šesťvalcom v Nemecku. Pomenovanie Kapitän ostalo živé až do jari roku 1970. Nad modelom sa totiž koncom 60. rokov začalo pomaly zmrákať a navyše, Opel nedokázal skutočne úspešne bojovať so silnejúcou prémiovou konkurenciou, preto ho z výroby stiahol. V produkcii vydržal krásnych 42 rokov a celkovo bolo vyrobených 474 189 kusov.

Odhodlanie s inováciami
V roku 1938 bol nový Opel Kapitän výsledkom masívneho investovania do technologického vývoja fabriky. To sa dotklo karosérie a aj motora. Len do samotného výrobného aparátu fabriky bolo nainvestovaných dych vyrážajúcich desať miliónov ríšskych mariek. Radový dva a pollitrový šesťvalec s krátkym zdvihom bol priam stvorený na diaľkové jazdy a vyhovovalo mu rýchle tempo. Výkonom síce neohromoval, no Kapitän sa dokázal rútiť maximálnou rýchlosťou 126 km/h, čo už bolo na bežné produkčné auto v tej triede celkom slušné. Kapitän sa vďaka pokrokovej fabrike stal prvým modelom vo svojej triede vozidiel v Nemecku, ktorý dostal samonosné celokovové karosérie.

Pokrokový bol aj podvozok. Nezávislé zavesenie kolies s predným stabilizátorom, hydraulické brzdy a tlmiče nárazov boli v modeli Kapitän štandardom. V roku 1938 išlo o veľmi horúcu novinku. Dizajn vyznával americkú školu. Moderný tvar šesťhranných svetlometov integrovaných do blatníkov je typickým znakom. Kapota otváraná smerom hore a hatchbacková zadná časť s bočným prístupom do batožinového priestoru sú detaily inšpirované práve spoza oceánu.

„Automobil, ktorý patrí svetu.“ Týmto heslom propagoval Opel svojho Kapitäna. Aj vďaka viacerým verziám, či už sedan alebo kabriolet, sa z luxusného Opla stal exportný trhák a záujem oň pretrhla až druhá svetová vojna, ktorá zdecimovala trhy nielen v Európe. Do pozastavenia výroby počas vojny bolo vyrobených 25 374 vozidiel Kapitän. Z toho 4 563 kabrioletov a 248 podvozkov bez karosérie. To všetko sa stihlo v priebehu 9 mesiacov. Z celkového počtu putovalo do zahraničia približne 13 000 áut.

Nový začiatok
Povojnová výroba bola v Rüsselsheime oficiálne spustená 5. júla roku 1946. Kapitän si však na svoju chvíľu musel počkať dva roky. Prvá dôležitá objednávka, ktorá rozbehla kolos výrobnej linky, prišla z USA. Nové vozidlá si objednala tamojšia vláda. Prvé kusy však išli ešte na utíšenie domáceho dopytu, na exportné trhy sa Opel dostal s Kapitänom až v roku 1949. Za necelý rok bolo vyrobených 13 036 kusov.

Aby fabrika udržala okolo svojho úspešného modelu dostatočnú pozornosť, musela spustiť vývoj a jeho výsledok ohlásila v máji roku 1950. Výrobca opustil všetky verzie okrem štvordverovej limuzíny – v tejto verzii bol všeobecne najobľúbenejší, takže išlo o logické vyústenie diania na svetových trhoch. Od predvojnového modelu sa nový Kapitän líši modernejšími prevodovkami, vylepšenými a prekopanými interiérovými panelmi a vozidlo dostalo aj okrúhle svetlá. V roku 1951 prešiel Kapitän ďalšou sériou úprav. Opel znova zmodernizoval výrobné linky, a to sa odrazilo hlavne vo výrobe karosérií. Väčší vnútorný priestor, viac chrómu a lepšie spracovanie boli zmeny urobené v duchu vtedajších nárokov a Oplu sa zase začalo dariť aj na poli prosperity.

Automobilka zapracovala aj na vývoji nového motora. Posilnila šesťvalec a jeho výkon stúpol na 42,6 kW (58 k). Agregát si našiel miesto aj v úžitkovom vozidle Opel Blitz. Ukázal tak svoju všestrannosť a Opel ho rád používal v širšom okruhu svojich modelov, aj medzi komerčnými automobilmi. Pôvodný dizajn Kapitäna bol zachovaný až do roku 1953. Vtedy ho nahradil modernejší model s pontónovou karosériou. Ten prišiel na trh v roku 1954.

Tradícia pokračuje
Opel dnes vo svojom portfóliu meno Kapitän nemá. Jeho vlajkovou loďou je pomerne úspešný model Opel Insignia. Kapitän sa vyznačoval komfortom, výkonom a pokrokovosťou, a to všetko za relatívne rozumné peniaze. Na túto vlnu sa snaží nadviazať aj Insignia. Je plná moderných technológii, výrobca pozorne sleduje všetky trendy a tých sa drží. Automobilka by sa s Insigniou chcela zaradiť do prémiového segmentu, čomu vďačíme za lepšie dielenské vypracovanie, množstvo inovatívnej výbavy a fakt, že ide o vlajkovú loď. Lenže ani konkurencia nespí a Insignia má neustále čo vylepšovať.

Inzercia