Zberateľská Škoda 1000 MBX
Patrí medzi najkrajšie Škody všetkých čias a azda niet priaznivca značky, ktorý by si ju neželal mať v domácej zbierke. Čas totiž už len zhodnocuje jej cenu.
Text: Samuel Vanko, sas Foto: Škoda Auto
Už verzia sedan je krásnym dizajnérskym kúskom a často býva vstupným modelom pre mladých a začínajúcich zberateľov. Jej dvojdverový variant je ešte o stupienok vyššie. Interesantné tvary lákajú, dvere bez rámov a málo vyrobených kusov robia z neho klenot v portfóliu Škody. V roku 2021 oslávi svoje 55. narodeniny – Škoda 1000 MBX.
Inzercia
Dvojdverová tisícka debutovala v marci roku 1966 na autosalóne v Ženeve. Ešte v tom istom roku bola spustená sériová výroba, celkovo zišlo z výrobnej linky 2 517 exemplárov.
Typická je jej veľká presklená plocha, ktorá vznikla zbúraním stredového stĺpika a vytvorením súvislej sklenej plochy na bokoch vozidla. Bolo to zložité zasiahnutie do pôvodnej konštrukcie, a tak bola MBX viac vystužená, napriek tomu sa karoséria krútila a krútila.
Inzercia
Tisícka v čase svojej najväčšej slávy patrila k najvyspelejším litrovým vozidlám (minimálne vo východnom bloku) a verzia MBX bola jej luxusnou verziou, po ktorej je dnes veľká zhánka. Dvojdverová Škoda vychádza zo štandardnej 1000 MB a zachovala si veľkorysý priestor štvordverovej tisícky. Špeciálna karoséria s výrazne negatívnym sklonom zadných stĺpikov, nadväzujúcich na panoramatické sklo a s dvojicou dverí s bezrámovými oknami vznikli v závode v Kvasinách.
Škodu 1000 MBX poháňal zážihový štvorvalec s objemom 988 cm3 a výkonom 38 kW (52 k). Automobil s pohotovostnou hmotnosťou 815 kg zvládol maximálnu rýchlosť 127 km/h a spotreboval 7,8 – 8,0 l benzínu na 100 km. Štandardom bola dvojica karburátorov Jikov, len u niekoľkých desiatok kusov sa uplatnil jednokarburátorový motor.
Výroba bola časovo náročná. Kompletizácia dvojdverovej karosérie 1000 MBX mala vysoký podiel ručnej práce a vedenie automobilky ju odsťahovalo do samostatnej prevádzky, aby tisícka nebrzdila hlavnú produkčnú linku.
Koncom roka 1967 Škoda vyrobila dynamickejšiu verziu 1100 MBX De Luxe. Výkon motora s objemom 1 107 cm3 sa nezmenil, hlavný prínos novinky spočíval v pružnejšom zábere Krútiaci moment vzrástol na 81,4 Nm v porovnaní s pôvodnými 75,5 Nm. Vozidlo dostalo výkonnejšie olejové čerpadlo a účinnejšie chladenie. Silnejších verzií sa do roku 1969 vyrobilo 1 114 kusov, celkom teda vzniklo 2 517 dvojdverových automobilov MBX. Bol to však len zlomok zo sériovej produkcie štvordverovej verzie. Tých bolo vyrobených 443 156 exemplárov.
Najkrajšie Škody všetkých čias
Dnes sa Škoda MBX hľadá ťažko a dokonca vznikli aj nejaké repliky. Na jej úspechy postupne nadviazali nemenej legendárne vozidlá Škoda 110 R, Garde a Rapid.