Lamborghini Miura s piatimi krížikmi v laku

Hľadať

lamborghini-miura-01

Lamborghini Miura je jedno z najkrajších autá talianskej značky. Je vzácne, prekliato drahé a oslavuje polstoročnicu.

Text: Samuel Vanko Foto:Lamborghini

Súboj Ferrari a Lamborghini bol od počiatku poznačený snahou dokázať, kto má väčšie gule. Pardón za výraz, ale je to tak. Zatiaľ čo Ferrari to robilo s gráciou a jeho modely boli poväčšine krásne a z maranellskej dielne by sa dala vyskladať poriadna zbierka dizajnových skvostov, u Lamborghini na to išli inak. Striekali do svojich výtvorov toľko testosterónu, až z tých áut doslova vytekal. A akoby nemali mieru. Každý nový model vyzerá brutálnejšie až sa azda niekedy dočkáme, že niektorej verzii narastú čertove rohy. Samozrejme, proti gustu niet dišputát a sám sa priznám, že napriek niektorým dizajnovým ohavnostiam Lamborghini azda niet modelu, o ktorý by som nestál.

Inzercia
REKLAMA NA VOMACKU TRICKA

Kráska a zvieratá
Aby Lamborghini Miura vytŕčala z radu stačilo málo. Vyzerať ako kráska v stajni medzi samými zvieratami nemusí byť umenie. Našťastie, Miura je naozaj pekná. Uhladená, bez výstrelkov, príťažlivá a v tom všetkom skrýva drsnú dušu, ktorú dopuje mohutný agregát. To sú vlastnosti, pre ktoré sa toto auto stalo hitom. Je vzácne a kde sa ukáže, tam sa rýchlo predá a na jeho kúpu potrebujete vrece peňazí. Prezreli sme ponuku a našli sme niekoľko, ktoré sú ihneď na predaj. Ich cena štartuje na zhruba 1,2 milióna eur a dokonca sme našli kúsok za neuveriteľné tri milióny eur – išlo však o veľmi vzácnu investičnú P400S s dlhým zoznamom hogo-fogo vlastníkov. Dobre sa im darí aj na aukciách, kde cenu napumpuje aj ego kupcov a tie čiastky sú potom už mimo zdravý rozum.

Polstoročnica
Verzií krásnych Lamborghini Miura sa vyrábalo viac. Základ bol však len jeden – model P400 so štvorlitrovou V12 uloženou v strede a zadným náhonom. Aj prevodovka bola iba jedna – päťstupňová manuálna. No tých verzií bolo oveľa viac – P400S, P400SV, P400 Jota, Roadster či Spider. Dokopy ich bolo vyrobených necelých 800 kusov a to v rokoch 1966 – 1973. Pod dizajnom modelu Miura bol podpísaný Marcello Gandini a tiež nikto iný, ako slávna dielňa Bertone.

Päť krížikov na laku len 1,05 m vysokého Lamborghini auto neobralo ani o jediný kúsok šarmu. Ma famózny zvuk a tunely sú pre ucho motoristického fanúšika ako spovednica. Tam pridáte plyn a hromový, mechanický zvuk býkov uväznených pod rebrami zadného okna vám vyčistí dušu. A v zákrutách vám zauzlí všetky vaše skúsenosti.

Hviezda strieborného plátna
Miura sa mihla vo viacerých filmoch no nezabudnuteľnú úlohu hrala v zločineckej akčnej snímke Italian job. Otvárala celý príbeh hypnotickou jazdou po zauzlených horských cestách a všetko vyvrcholilo vjazdom do tunela. Tam sa jej cesta síce skončila, no tých pár momentov stojí za pozretie. Samozrejme, celý film (originál z roku 1969) má viacero nezabudnuteľných momentov, ale možno sa pristihnete pri neúnavne opakovanom sledovaní absolútneho začiatku.

Minulosť pre budúcnosť
Miura nie je mŕtva, stále inšpiruje a priťahuje. Pri príležitosti 40. výročia v roku 2006 prestavilo Lamborghini koncept, ktorý mal nadviazať na jej slávu. Ostalo však len pri plánoch. Originálna Miura prišla v rozmarných 60. rokoch, má neokukaný exteriér a dušu zúrivého býka. To sa napodobniť nedá a kým niekto nevymyslí niečo nové, Miura bude neohrozená. Tento rok Lamborghini zase vyšperkovalo Aventador Miura Homage verziu. Ale čistá, ničím neskrivená Miura je len jedna.


P400 (1966 – 1969) – výkon 260 kW (350 k)
P400S (1968 – 1971) – výkon 270 kW (370 k)
P400SV (1971 – 1973) – výkon 283 kW (385 k)

Článok bol uverejnený v mesačníku Auto magazín.

Inzercia