Land Rover Defender (investičný tip)

Hľadať

Len nedávno v Anglicku ukončili jeho sériovú výrobu a nástupca je v nedohľadne. Ako na to zareagoval trh? O Landie môže byť bitka.

Text: Samuel Vanko Foto: LR, Ricardo Gstrein

V roku 2016 zliezli z výrobnej linky posledné Defendre. Bolo okolo toho veľké haló a automobilka mala čo robiť, aby uspokojila zvýšený dopyt, ktorý prišiel práve v momente ako v Anglicku ohlásili koniec. V Anglicku sa nechali počuť, že nástupca bude, ale… zaguľatený, trocha Range, trocha Landie, plasty a príchuť SUV – nuž. Nikto nepochybuje o tom, že automobil to bude dobrý. Ale hranatý, tvrdohlavý, robustný, neokrôchaný a s divnou pozíciou za volantom? Zrejme nie, Defender bol len jeden.

Priskoro?
Možno si hovoríte, že teraz je priskoro hovoriť o potenciáli Defendra. Možno áno, ale keďže sa Defender rokmi veľmi nemenil, jeho modernizácie boli len drobné a definitívne rozoznáte hlavne tie najstaršie modely od najmladších. A pre jeho legendárnu charizmu a obľúbenosť po celom svete, si môžete byť istí, že investícia to nemusí byť zlá. Je zrejmé, že tie čisto nové pôjdu s cenou najskôr dole, ale ich pád nemusí byť vôbec strmý. Pre tých, ktorí zatúžili po novom aute, je ich v autobazároch na predaj stále dosť.

Offroad do zbierky
Zamerali sme sa na vozidlá vyrábané ešte na konci 50. rokov – vtedy sa auto volalo Land Rover Series (I. II. III.). Náš záujem končil pri vozidlách s rokom výroby 1990 (od roku 1983 boli používané číselné označenia 90 a 110). Meno Defender pribudlo do názvoslovia až v roku 1991. Z pohľadu veteranistov ide o mladé automobily a na trhu ich je habadej. Ceny sú rôznorodé. Niektoré prekvapivo nízke, iné sa držia dosť vysoko. Cenou prekvapia hlavne autá v špičkovom stave. Našli sme napríklad ročník 86 po kompletnej renovácií a majiteľ si za Typ 90 s 3,5 litrovým V8 agregátom pýtal 22 000 eur. Objavili sme tiež kúsok v pôvodnom stave, bez nutnosti renovácie. Po jazdách v teréne má na laku niekoľko drobných jaziev a pod kapotou 50 kW, dva a pol litrový naftový agregát. Ročník 1987 si majiteľ cení na 9 000 eur.

Chceli sme však staršie auto a tie sa nezháňajú až tak ľahko. Mnohé z nich navyše potrebujú renováciu. Tie bez nutnosti renovácie sa vedia prehupnúť aj cez 20 000 eur. Nakoniec sme za neuveriteľnú cenu 3 800 eur vypátrali Series III. z roku 1983. Je v Taliansku, nemá papiere a potrebuje menšiu, no nie veľmi náročnú renováciu (podľa prvej komunikácie s majiteľom). Pri offroadoch však môže byť problém skrytý v podvozku, ktorý pre svoje poslanie dostáva poriadne zabrať a práve tam môže peňaženka pri renovácii pustiť perie.

Najstaršie auto, ktoré sme v Európe videli na predaj, pochádzalo z roku 1970, ale nebolo kompletné. Ostalo opustené uprostred renovácie a pýtali si zaň 4 000 eur. Dokončenie si vyžiada viac, než je jeho najoptimistickejšia trhová hodnota. Za túto verziu by ste si mohli po renovácii vypýtať od 18 000 eur.

FacebookNenechaj si to len pre seba

Inzercia