Laurin & Klement Voiturette A z roku 1906
Prvý automobil mladoboleslavskej značky debutoval 29. októbra roku 1905 a išlo o výsledok náročného päťročného vývoja. Laurin & Klement Voituretta A bol veľmi vydarený dvojmiestny “vozík” s hmotnosťou len asi 500 kg, ľahko ovládateľný, dosahujúci rýchlosť až 40 km / h. Zákazníkov oslovil tiež atraktívnym pomerom cena / výkon. Voiturette A položila základy úspešného modelového radu. Plne prevádzkyschopný originál pochádza z roku 1906.
Spracoval Samuel Vanko Zdroj a foto: SKODA AUTO
Spaľovacie motory vlastnej konštrukcie ponúkla mladoboleslavská spoločnosť Laurin & Klement zákazníkom už na jar roku 1899, ako príslušenstvo svojich bicyklov. V novembri 1899 nasledovali prvé modely motocyklov a prakticky bezprostredne potom začal tím technického riaditeľa Václava Laurina náročný vývoj prvého automobilu. Desať rokov svojej existencie oslávila značka L&K vo veľkom štýle. V roku 1905 sa výrobná plocha modernej továrne vybavené 206 obrábacími strojmi zväčšila na 9 500 m2, v Mladej Boleslavi pracovalo už 355 zamestnancov. Dňa 29. októbra 1905 sa v renomovanom viedenskom týždenníku Allgemeine
Inzercia
Automobil-Zeitung predstavil prototyp vozidla vtedy obľúbenej kategórie Voiturette. To bol pôvodne francúzsky výraz pre automobil nižšej váhovej kategórie, doslova vozík. Prototyp sa od finálnej podoby, ktorú model Voiturette A nadobudol koncom roka 1905, líšil len v detailoch, napríklad konštrukciou chladiča.
Automobil Laurin & Klement Voiturette A bol úradne otypovaný, teda schválený do prevádzky, 18. januára 1906 a 15. apríla predstavený na pražskom autosalóne. Okrem vyspelej konštrukcie, vysokej kvality dielenského spracovania a vkusného dizajnu vynikal praktickosťou a atraktívnym pomerom cena / výkon. Základný variant stál 3 600 korún. Jednotlivé druhy benzínu sa vtedy výrazne líšili svojou hustotou i ďalšími vlastnosťami, preto bolo palivo predávané na kilogramy. Jeden stál 66 halierov, teda o niečo viac ako liter plzenského piva. Voiturette A spotreboval asi 4 kg benzínu na 100 km.
Základ vozidla L&K Voiturette A tvoril rebrinový rám a dve tuhé nápravy s polelyptickými perami. Na vpredu umiestnený kvapalinou chladený motor V2 / 55 ° s objemom 1 005 cm3 a výkonom 7 k (5,2 kW) nadväzovala kužeľové spojka s koženým obložením a trojstupňová priamo radená prevodovka. Zadné kolesá poháňal u väčšiny vyrobených modelov Voiturette kardanový hriadeľ, na želanie reťaze. Len asi 500 kilogramový obratný automobil dosahoval rýchlosť až 40 km / h, z ktorej ho zastavilo zošliapnutí pedálu brzdy pôsobiacej na bubon za prevodovkou a zatiahnutím za ručnú páku, spojenú s bubnami zadných kolies. Okrem štandardných drevených kolies a špíc mohli zákazníci zvoliť drôtené kolesá. Na výber bolo aj medzi dvojicou delených a nedelených sedadiel s nadväzujúcim uzavretým priestorom pre batožinu. Výbava na želanie zahŕňala osvetlenie, strechu a ďalšie prvky. Základná ponuka farieb obsahovala červenú, zelenú, modrú a bielu.
Automobil Voiturette A položil pevné základy dynamického rozvoja českej značky. V období 1906 – 1914 vzrástol predaj automobilov Laurin & Klement viac ako dvadsaťnásobne, z minimálne 21 kusov na 453 vozidiel ročne. Ponuka siahala od dvojválcových modelov po radový osemvalec typu FF (1907), zahŕňala množstvo osobných i úžitkových verzií a tiež veľmi úspešné pretekárske špeciály. Značka L&K sa vypracovala na najväčšiu automobilku Rakúska-Uhorska (v roku 1908 na ňu pripadalo viac ako 90% predaja nových vozidiel v kategórii Voiturette). Pred prvou svetovou vojnou navyše úspešne oslovovala zákazníkov na niekoľkých desiatkach trhov všetkých vtedy obývaných kontinentov.
Plne prevádzkyschopný automobil Laurin & Klement Voiturette A z roku 1906 (z VIDEA) je jedným z približne piatich zachovaných originálnych exemplárov. Tento obľúbený účastník radu podujatí historických vozidiel bol zapožičaný českým súkromným zberateľom. Ďalší pôvodný exemplár Voiturette A je súčasťou stálej expozície ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi.