Prvorodená Mazda MX-5

Hľadať

Mazda MX-5 NA 1989 02

Podarilo sa nám nájsť jednu z prvých vyrobených MX-5 na svete a nemuseli sme ísť za ňou ani veľmi ďaleko.

Text a foto: Samuel Vanko

Prvý raz som sa s ňou stretol v roku 2010, keď som sa vybral na veľký zraz japonských roadsterov MX-5 do nemeckého Essenu. Majitelia malej Mazdy sa vtedy pokúsili o zápis do Guinnessovej knihy rekordov, čo sa im aj podarilo. Vytvorili najdlhší idúci rad vozidiel na svete. Cez rampu prešlo celkom 459 vozidiel a na parkovisku usporiadateľa ostalo ešte zhruba ďalších 200 áut. Tie sa do rekordu nepočítajú, podmienkou zápisu do knihy je totiž plynulá jazda. Essen sme však tak zapchali, že 460. auto ostalo na počítacej rampe stáť.

Spomedzi všetkých roadsterov jedno vytŕčalo z radu. Nie svojím výzorom. Všakovakých tunerských netvorov bolo na podujatí dosť. Červená Mrkačka, ako sa prvá generácia MX-5 NA prezýva, mala len veľmi málo úprav na to, aby pútala pozornosť. Pri vyhlasovaní najvzdialenejších účastníkov, najkrajšieho auta, ako býva zvykom na podobných udalostiach, našli aj najstaršie auto zrazu. Boli sme všetci prekvapení, keď si organizátori vytiahli z davu českú novinárku, ktorá priviezla trocha ošumelú, výrazne zníženú Mazdu. Rok výroby prekvapil aj samotných vyhlasovateľov súťaže. Veď v roku 1989 bola len spustená sériová výroba.

Dôvod sa vždy nájde
Nemohol som to auto nechať len tak, vtedy som však nemal vhodnú príležitosť, ktorá by dávala môjmu stretnutiu s Mrkačkou zmysel. Dokonca som na ňu pomaly aj zabúdal, keď som sa znenazdajky pred dvoma rokmi ocitol vo virvare osláv 25. narodenín MX-5 a ona sa mi pripomenula ako dávna známa. Dvadsaťpäťročné vozidlá sa začínajú radiť medzi veterány či do triedy youngtimer a vyprevadiť emikspäťku do tohto fascinujúceho veku, počas ktorého sa autám otvárajú dvere do špecializovaných časopisov, je najlepší dôvod na stretnutie.
Mazda MX-5 NA 1989 03
Od začiatku pátrania po emikspäťke som veril, že cesta za ňou bude jednoduchá. Veď majitelia týchto roadsterov si k sebe cestu vždy nejako nájdu. Stačilo pár telefonátov, aby som zistil, že novinárka, ktorá kedysi vozidlo vlastnila, ho už nemá. Ale aspoň ostalo v Česku. Spojil som sa preto s novým majiteľom, ktorý so stretnutím súhlasil, a mne už viac nebolo treba.

Dáma v najlepších rokoch
Hľadal som na internete, prehľadal som japonské stránky, na ktorých som vyrozumel iba rok výroby, túlal som sa internetom po USA a nakoniec aj u nás doma, v Európe. Staršiu MX-5 na predaj som nenašiel. Ani na fórach som staršiu neobjavil. Preto ju, takto neskromne, vyhlasujem za najstaršiu MX-5, ktorú som videl v skutočnom a aj virtuálnom svete. Má na to dokonca aj papier z Essenu. K svojmu prvému majiteľovi cestovala do Spojených štátov amerických. Odtiaľ putovala do Európy, kde vystriedala viacerých vlastníkov a z Nemecka, už trocha upravená, dofrčala do Česka.
Mazda MX-5 NA 1989 06
Tam ju našla motoristická novinárka s celkom úspešnými pretekárskymi chúťkami. Dala si upraviť výfukové potrubie, namontovať bezpečnostný rám, trocha na nej pojazdila obľúbený Miata Cup a potom ju s malou dušičkou a trochou smútku predala. Kúpil ju Josef, milovník japonskej značky Mazda a dnes ju pomaly dáva do menej pretekárskeho stavu. Hlučný výfuk vymenil za konvenčné výfukové potrubie. Nechal si rám, športový volant a niekoľko nálepiek, ktoré dodávajú Mrkačke bojový výraz. Dnes je v úžasnej forme a keď mi ju Josef požičal, vyrazila mi dych svojou kondíciou.

Radosť zo života
Trocha upravený podvozok a rám zvyšujúci torznú tuhosť dali červenému autíčku s benzínovou 1,6 a výkonom 84 kW toľko charakteru, že sa mi nechcelo vystúpiť a vrátiť ju. Riadenie bez posilňovača, radiaca páka zasadená priamo do prevodovky, trocha trasúci sa kardan, vedúci povedľa vás až k zadnej návykovo hravej náprave, na ktorej doslova sedíte – každá súčasť vás spája s dianím okolo. Volant v ťažkých vlásenkách dáva autu jasné príkazy, ktoré počúva na slovo a riadenie je na milimeter presné. Reakcia na stlačenie plynu ohúri najmä tých, ktorí sa už stotožnili s elektronickým plynom moderných áut. K tomu celému je zvuk motora, na chlp pasujúci k starým roadsterom spred štvrťstoročia, čerešnička na jednom z najlepších a najzábavnejších áut na svete – toto je navyše titulované svetovým rekordom zapísaným v Guinnessovej knihe za najpredávanejší roadster na svete.
Mazda MX-5 NA 1989 07
Vyskúšal som množstvo áut a viacero z nich malo stovky koní, ktoré sa v reálnom svete ani nedali preniesť na bežnú cestu. MX-5 stačia zákonom povolené limity a pritom sa budete vždy neskutočne baviť. Mrkačka ma vrátila o niekoľko rokov späť. Všetko je v nej trocha sparťanské, drsné, motokárové a navždy nezabudnuteľné. Útly interiér je pohodlný pre vodičov do 180 cm. Josef sa musí krčiť, aby túto hranicu dosiahol, napriek tomu nedá na auto dopustiť. Do interiéru so zloženou strechou poriadne fúka, palubná doska je preto stále zaprášená. Nič z toho však nie je mínus. Práve naopak, dodáva to MX-5 ducha, ktorého do nej vdýchli tvorcovia.
Mazda MX-5 NA 1989 tabulka
Anglické gény
Mazda MX-5 bola pôvodne experiment. V Japonsku dostali skvelý nápad, znovu priviesť k životu pomaly vymierajúce anglické roadstery, ktoré sa vyznačovali ľahkou atletickou stavbou karosérie, malým batožinovým priestorom, zábavnými jazdnými vlastnosťami a dostupnou cenou. Túto úlohu zadali svojej pobočke v americkej Kalifornii, čo je dodnes viditeľné najmä pri prvých dvoch generáciách – keďže v Kalifornii nemajú predné evidenčné čísla, pri vývoji sa na ne veľmi nemyslelo a ani na generáciách NA a NB ich nemáte poriadne kam dať. EČV preto vždy vyzerá vpredu dosť rušivo.
Mazda MX-5 NA 1989 04
Experiment sa vydaril. Prvé reakcie boli síce dvojaké, no prevládali pozitívne hlasy. Šuškalo sa, že Mazda našla inšpiráciu v Lotuse Elan, no tieto reči rýchlo vyprchali. Motoristická verejnosť sa totiž nevedela dočkať, kedy sa znova vyšantí v malých, dostupných roadsteroch, ktoré často s neskrývanou vášňou predstavujú rýdzu radosť z jazdy. Prvá generácia vyvolala ošiaľ, ktorý nútil výrobcu s modelom pracovať intenzívnejšie. Pod kapotu sa tak dostal aj silnejší motor a k 1,6 pribudla 1,8. Druhá generácia, označená kódom NB, prišla na trh na prelome rokov 1998 a 1999. Vtedy MX-5 oslavovala desať rokov existencie a Mazda si jubileum pripomenula dnes cenným výročným modelom 10th Anniversary.

Strechu dole, emixa bude stáť balík

Ten priniesol chuťovky ako podvozok Bilstein, šesťstupňovú prevodovku, diferenciál typu Torsen, dvojfarebný interiér – všetko prvky, ktoré sa neskôr v menšej alebo väčšej miere objavovali v množstve rôznych verzií, až kým neprišla tretia generácia označená ako NC. V nej Mazda predstavila niekoľko technologických noviniek, viac pohodlia, väčší batožinový priestor a elektronických pomocníkov. Keď ju však zoberiete von, na opustené horské priechody, zistíte, že stále je to tá legendárna MX-5.
Aktuálne je v predajniach Mazdy nová hniezda. Štvrtá generácia MX-5, ktorá je menšia, vyzerá najdrsnejšie zo všetkých predchádzajúcich verzií a má chuť sa opäť vrátiť ku koreňom svojej slávy – s malým výkonom a mušou váhou narobiť veľké divadlo. A prvé skúsenosti všetko len potvrdzujú.

V spolupráci s www.automagazin.sk

FacebookNenechaj si to len pre seba

Inzercia