Minerva AC Tourer – Tajuplný luxus
Existujú autá, ktoré sú také známe, že už ničím neprekvapia. Potom vám vyrazí dych kúsok automobilového umenia, o ktorom ste kedysi len krátko čítali v knihe.
Text: Samuel Vanko Foto: Auto Veteran Company
Niektoré automobilky alebo konkrétne modely sú vo svete historických vozidiel preprané už zo všetkých strán a sotva o nich nájdete
niečo nové. Potom sa zrazu objaví auto, ktoré síce poznáte, lebo ste o ňom čítali v encyklopédii, no keď sa do jeho príbehu zahĺbite pozornejšie, prekvapí vás. Minerva, ktorú sme našli v showroome nášho partnera Auto Veteran Company, nám pripravila presne takýto zážitok.
Minerva Motors
Všetko sa začalo na konci 19. storočia, keď sa v Belgicku usadil mladý Sylvain de Jong. Najskôr sa, ako správny Holanďan, venoval bicyklom, od nich prešiel k motocyklom, aby začiatkom 20. storočia, v roku 1902, očarený automobilmi postavil svoje prvé vozidlo so štvorvalcovým benzínovým agregátom s výkonom 4,4 kW (6 k). Posilnený týmto prvým výtvorom založil v roku 1903 spoločnosť Societe Anonyme Minerva Motors so sídlom v belgickom meste Berchem. So skutočnou, objemovou produkciou automobilov začal už o rok neskôr a venoval sa najmä dvoj, troj a štvorvalcovým agregátom s reťazovým pohonom.
Dobre našliapnutá spoločnosť sa nevyhla vtedy veľmi obľúbenému pretekaniu a so svojimi vozidlami si zaknihovala víťazstvá na belgických pretekoch Circuit des Ardennes v roku 1907 a o niečo neskôr aj na slávnych podujatiach Alpine Trials či Winter Trials. Tieto triumfy Minervu nakopli a o jej automobily sa začali zaujímať významné osobnosti i členovia kráľovských rodín. Medzi zákazníkov
patrili králi Belgicka, Švédska, Nórska, ale dokonca aj automobilový priekopník Henry Ford.
Do vyhnanstva a späť
Počas prvej svetovej vojny bola spoločnosť presťahovaná do Amsterdamu. Putovala tam celá fabrika spoločne s inžiniermi a aj vďaka tomu neprestala byť aktívna. Počas vojenského zápolenia sa v Minerve tvrdo pracovalo a vývojári neustále niečo vylepšovali. Pracovali na zdokonalení dielcov a tiež na zlepšení konštrukcií vozidiel. Tlak na strojárenské fabriky bol vtedy enormný a Minerva neostala nepovšimnutá. Musela konštruovať aj vozidlá nasadzované v priamych bojoch.
Keď zbrane konečne dorinčali, Sylvain sa s celým tímom presťahoval v roku 1920 späť do Belgicka. Tam sa snažil čo najrýchlejšie nadviazať na prácu, ktorú kvôli vojne opustil. Pokračoval v tom, v čom bola firma najlepšia – vo výrobe áut pre rozmaznaných
motoristov. Prioritou sa preto stali luxusné vozidlá a Minerva krátko po návrate predstavila dva výrazné exempláre, modely AB a AC.
Výrobca, ostrieľaný produkciou počas vojnových čias, zvládol skonštruovať aj dva zaujímavé benzínové agregáty – 3,6-litrový štvorvalec a 5,3-litrový šesťvalec.
Hviezdne časy
Ťah smerom k luxusným vozidlám sa Minerve vyplatil. Jej produkty si našli cestu za oceán, kde sa klientmi stali priemyselníci, politici a hviezdy strieborného plátna. Vozidlá, kvalitou prirovnávané k britskej ikone Rolls-Royce, boli vo svojom segmente ultraluxusných áut o niečo lacnejšie, a to Minerve otváralo dvere k čoraz väčšiemu množstvu zákazníkov.
Rastúca firma si však žiadala aj nové produkty a nový trh, preto v roku 1923 predstavila menšie automobily poháňané dvojlitrovým štvorvalcom a 3,4-litrovým šesťvalcom.
Lesk a bieda
Popri menších modeloch Minerva stále pokračovala v produkcii veľkých luxusných vozidiel pre vyberanú smotánku. Udalosti medzi vojnami však automobilke priniesli ťažké chvíle. Začiatkom 30. rokov sa nad jej hviezdou začalo zmrákať. Tmavé mraky priniesla finančná kríza a firma musela prejsť reštrukturalizáciou. Pokus o záchranu predstavením menšieho ekonomickejšieho modelu nevyšiel. Do spoločnosti vošli investori, firma sa začala orientovať na produkciu komerčných, ľahkých nákladných automobilov, no druhá svetová vojna jej pokusy úspešne marila. Spoločnosť v tom čase síce získala licenciu na výrobu terénnych Land Roverov pre belgickú armádu a s týmto portfóliom sa snažila prežiť, ale nestačilo to. V roku 1956 Minerva ukončila svoju polstoročnú históriu definitívnym zatvorením fabriky.
Minerva AC Tourer
V hangároch pražskej spoločnosti AVC sme objavili model Minerva AC s podvozkom číslo 53117. Vyrobená bola v roku 1924 a ide o najluxusnejšiu verziu s radovým, pozdĺžne uloženým benzínovým šesťvalcovým agregátom s objemom 5 355 cm3. Automobil má pôvodnú karosériu typu Tourer, ktorú postavili v karosárni Brooks & Ostruk. Je v pozoruhodne dobrom technickom stave, a to aj vďaka citlivej staršej renovácii.
Elegantné vozidlo má vpredu na ten čas zaujímavé obliny a vzbudzuje rešpekt. Zaujme prepracovanosťou detailov a kvalitou použitých materiálov, ktoré aj po 94 rokoch pôsobia dôveryhodne. Drevené obklady, obruby interiéru, a to aj z vonkajšej strany, vyzerajú luxusne, vznešene a draho. Už na prvý pohľad v interiéri zaujmú dokonale zapracované budíky (rýchlomer a hodinky).
Pôvodne vyšlo v magazíne Veterán SK