Mr. Saab za cieľovou páskou
Erik Carlsson, slávny automobilový pretekár a spoluautor knihy Umenie a technika šoférovania (The Art and Technique of Driving), po množstve víťazstvách na nebezpečných rýchlostných skúškach, prehral boj s chorobou.
Narodil sa v roku 1929 a zomrel vo veku 86 rokov. Svet si ho pamätá ako fantastického automobilového pretekára, ktorý zdokonaľoval brzdenie ľavou nohou, čím sa mu darilo kompenzovať prvotné výkonové nedostatky pretekárskeho Saabu. Práve švédska automobilka mu priniesla označenie Mr. Saab. Bol totiž jej veľkým fanúšikom, verným zamestnancom a za rýchlym volantom Saabu získal množstvo trofejí.
• 1955 1. miesto na Rikspokalen – Saab 92
• 1957 1. miesto na 1000 Lakes Rally – Saab 93
• 1959 1. miesto na Swedish Rally – Saab 93
• 1959 1. miesto na Rallye Deutschland – Saab 93
• 1960, 1961, 1962 1. miesto na RAC Rally – Saab 96
• 1960 2. miesto na Akropolis Rally – 96
• 1961 4. miesto na Monte Carlo Rally – Saab 95
• 1961 1. miesto na Akropolis Rally – Saab 96
• 1962, 1963, 1. miesto na Monte Carlo Rally – Saab 96.
• 1962, 7. miesto na East African Safari Rally – Saab 96
• 1963 2. miesto na Liège-Sofia-Liège Rally – Saab 96
• 1964 1. miesto na San Remo Rally (Rally dei Fiori) – Saab 96 Sport
• 1964 2. miesto na Liège-Sofia-Liège Rally – Saab 96
• 1964 2. miesto na East African Safari Rally – Saab 96
• 1965 2. miesto na BP Australian Rally – Saab 96 Sport
• 1965 2. miesto na Akropolis Rally – Saab 96 Sport
• 1967 1. miesto na Czech Rally – Saab 96 V4
• 1969, 3. miesto na Baja 1000 – Saab 96 V4
• 1970, 5. miesto na Baja 1000 – Saab 96 V4
Erik Carlsson sa počas svojej kariéry fabrického pretekára Saabu preslávil aj viacerými dramatickými či vtipnými kúskami. Za kotrmelce na rely Safari si vyslúžil novú prezývku Carlsson na streche (ide o prevzaté pomenovanie zo švédskej rozprávky Karlsson na streche). Na rely Veľkej Británie potajomky, spolu s mechanikom a spolujazdcom, zase vymenil dvere na pretekárskom Saabe za nové z produkčného auta. V minulosti boli jazdcom udeľované trestné body za poškodenie vozidla. Erik potreboval náhradný dielec a našiel ho na parkovisku, na celkom novom Saabe. Majiteľ auta bol síce rozhorčený, no nakoniec s výmenou súhlasil. Aby v cieli nevyzeralo zvláštne, že majú jedny dvere čisté, umyli pretekári auto náhradným benzínom. To bolo veru rozruchu, že Carlsson mal pred dojazdom do cieľa čas umyť auto. Erik Carlsson mal zmysel pre humor. V roku 1961 sa mu dokonale podarilo zmiasť svojich konkurentov. Mysleli si, že vo svojom Saabe používa nedovolenú štvorstupňovú prevodovku, zatiaľ čo oni majú len tri stupne. Pri rozobratí prevodovky Saabu však štvrtý stupeň nenašli, Erik vyšliapaval spojku, čo pripomínalo radenie do ďalšieho prevodového stupňa.
Krátka, no neústupčivá choroba mu podlomila životnú energiu. Erik Carlsson svoju životnú rýchlostnú skúšku dojazdil 27. mája 2015. Česť jeho pamiatke
Text: Samuel Vanko
Zdroj: wikipedia.org, The Art and Technique of Driving (Moss-Carlsson, Carlsson)
Foto: archív