Najkrajšie Škody do roku 1989. Druhá časť

Hľadať

SKODA 1000MB - 50 years - 011

Pokračujeme vo výbere najkrajších škodoviek. Skončili sme v roku 1961 a pred nami ostalo ešte 28 rokov.

 
Inzercia

V prvej časti výberu Najkrajšie Škody do roku 1989 sme začali modelmi, ktoré vznikli po fúzii Škodových závodov s fabrikou Laurin&Klement a postupne sme prenikli až do šesťdesiatych rokov. Posledným autom bol charizmatický kabriolet Škoda Felicia. Pre znalcov značky je však jasné, že to nebola posledná pekná Škoda.

Škoda 1000 MB a MBX


Vyrábali sa v rokoch 1964 – 1969. Jednoznačná voľba. Tisícka určite patrí do tohto výberu a sú ľudia, ktorí ju považujú za najkrajšiu Škodu všetkých čias. Je výsledkom splneného rozkazu – postaviť národ na kolesá. Jej litrový motor sa vyrábal tlakovým liatim hliníka, čo bola v Európe novinka. Nádherná, i keď neúspešná, je aj veria MBX s dvoma dverami a bezrámovými oknami.

Škoda 110R
04 Skoda 110 R coupé
Vyrábala sa v rokoch 1970 – 1981. Facelift 1000 MB sklamal. Škoda 100 už nevyzerala tak pekne a vlastne ani nič nové nepriniesla. Aaaale… prišlo s ňou dvojdverová 110R Coupé a táto Škoda sa stala snom množstva chlapov i chlapcov (a určite aj množstva žien a dievčat). Vyrobilo sa až 56 902 kusov. K nej, samozrejme, patrí aj ikonická 130RS, ktorá bola nočnou morou viacerých konkurenčných pretekárskych vozidiel.

Škoda Garde
05 Skoda Garde
Vyrábala sa v rokoch 1981 – 1987. Garde je nástupcom modelu 110R. A tak, ako 100 nenaplnila povesť svojho predchodcu, tak jej „obyčajní“ nasledovníci 105 a 120 tiež tak trocha sklamali. Už keď prišli na trh, boli staromódni a zaostalí. Sú však pevnou súčasťou nášho automobilizmu a preto ich akceptujeme – vyrastali sme na nich, vozili sme sa v nich na výlety, sem-tam sa s nimi trápili, no boli to naše Škodule. Garde zažila veľké sťahovanie, keď sa jej výroba z českých Kvasín sťahovala do Bratislavy.

Z Garde sa vyrobilo 11 179. V rokoch 1981 – 1984 sa vyrábala v Česku. V rokoch 1982 – 1987 bola výroba presťahovaná do Bratislavských automobilových závodov BAZ.

Škoda Rapid
02 Skoda Rapid_ prospekt
Vyrábala sa v rokoch 1984 – 1988 (podľa archívov Škody. Niektoré pramene uvádzajú až rok 1990). Nástupca Škody Garde bol hitom hlavne pre mládež v 90. rokoch. Pomerne dostupné a tiež pekné kupé sa stalo obeťou rozmáhajúceho sa tuningu, a tak veľa kúskov z celkového množstva 22 475 kusov umrelo predčasne. Garde a aj Rapid sa stali zaujímavým vývozným artiklom. Dokonca sa objavili aj v Anglicku.

Škoda Favorit


Vyrábala sa v rokoch 1987 – 1985. Nechceli sme skončiť Rapidom. Veď Favorit nakresli sám Bertone a znamenal veľký krok k novej epoche značky a dodnes má množstvo fanúšikov, ktorí sa snažia z neho urobiť zberateľský artikel. Tak je tu, medzi najkrajšími Škodovkami aj keď mal množstvo krajších predkov.

Škoda predstavuje nezmazateľnú stopu v našej motoristickej histórii. Vždy mala svojich priaznivcov i neprajníkov a dnes už je celkom v inom svete. Na jej vývoji sa podpísal nežičlivý komunizmus i šikovné konštruktérske hlavy tunajších inžinierov. Dizajnéri dokázali ohúriť, aj poriadne sklamať.

Prečítajte si tiež
Najkrajšie Škody do roku 1989 prvá časť

Text: Samuel Vanko
Foto: media.skoda-auto.com

Inzercia