Najslávnejšie modely Citroënu 2. časť
Z katalógu
Začnime však v prechádzke po histórii Citroënu pekne na začiatku. Za automobilkou stál na začiatku 20. storočia André Citroën, ktorý podniku prenechal svoje ctené priezvisko. André-Gustave bol známy priemyselník s množstvom pokrokových nápadov a neochvejnou odvahou realizovať ich.
V roku 1919 predstavila nová automobilka model Type A. Na to, že išlo o prvotinu, bolo Áčko celkom úspešným výrobkom. Zákazníkov si našlo
celkom 24 093 exemplárov. Jeho štvorvalcový 1,3-litrový agregát disponoval výkonom 10 k a 810-kilogramový automobil s ním dosiahol maximálnu rýchlosť 65 km/h.
O tri roky neskôr Citroën predstavil model C3. Bol známy aj ako 5CV, čo prezrádzalo maximálny výkon 0,8-litrového agregátu. Drobné auto meralo len 3 200 mm, vážilo 555 kg a celkovo bolo vyrobených 80 759 vozidiel.
Jedným z najslávnejších Citroënov je bez debát model Traction Avant. Vozidlu patrí svetový primát v sériovom využití pohonu predných kolies. Verejnosti bolo vozidlo predstavené v roku 1934 a fabrika ho vyrábala vo viacerých motorických verziách. O dizajn sa postarali Flaminio Bertoni a André Lefèbvre a do predaja sa dostali až štyri karosárske varianty, medzi nimi aj krásny kabriolet. Z výrobnej linky zišlo okolo 760 000 kusov.
Vo virtuálnej exkurzii pomedzi nezabudnuteľné autá Citroënu nemôžeme obísť dodávku modelového radu H. Bola predstavená v roku 1947 a vyrábali ju nielen vo Francúzsku, ale aj v španielskej fabrike v meste Vigo. Po druhej svetovej vojne to bolo pre francúzske hospodárstvo veľmi dôležité auto a celkovo vzniklo 490 165 kusov. Dnes sú tieto vozidlá húfne používané na rôzne typy retro kaviarní a potulných obchodíkov.
Ešte dôležitejší pre Citroën, pre Francúzsko a vlastne aj pre celú motoristickú Európu bol pred nemeckou agresiou zachovaný model 2CV, ľudovo nazývaný aj Kačica. Malý automobil oficiálne uzrel svetlo sveta v roku 1948 a je ikonickým autom celej automobilky. Krpec váži približne pol tony (záleží od verzie) a postavil Francúzsko na kolesá. Jeho slávne mäkký podvozok je opradený mýtami i pravdivými príhodami. Vyrábali ho v toľkých verziách, že v tom majú hokej aj oficiálne pramene. Slúžil v rodinách, práčovniach, pekárňach, drobným podnikateľom, na farmách, mníškam i farárom a stal sa i filmovou hviezdou. Dnes spája tisíce ľudí, ktorí sa združujú v kluboch po celkom svete.
V roku 1955 ukázala spoločnosť na verejnosti nádherný model DS (ID). Bol vyrábaný vo viacerých fabrikách v Európe či v Austrálii a jeho príťažlivý dizajn nakreslil Talian Flaminio Bertoni. Déesko bolo od svojho počiatku reprezentatívnym vozidlom, z ktorého vzniklo takmer 1,5 milióna exemplárov. Spomedzi nich patrí medzi najcennejšie verzia kabriolet. Dokonca až tak, že ak sa rozhodnete kúpiť si nejakú ako investíciu, radšej sa poraďte so znalcom Citroënov. Existuje ich totiž viac, ako sa oficiálne vyrobilo a talentovaní mechanici radi vyrábajú menej cenné kópie. Citroën DS sa zapísal do histórie hlavne pre slávny hydropneumatický podvozok, ktorého časti vyúsťovali do guľatých nádob pôvodne natretých zelenou farbou.
Francúzska automobilka na koberci slávy počas parížskej výstavy ukázala aj model Méhari, ktorého produkcia bola spustená v roku 1968, nechýbal model CX z roku 1974. Tento reprezentatívny automobil vydržal vo výrobe celých 16 rokov. V roku 1975 získal titul Európske auto roka. Medzi vyvolené autá Citroën zaradil aj luxusnú a pomerne modernú limuzínu C6 z roku 2006.