Najstaršie preteky sveta
V krátkej sérii o legendárnych motoristických pretekoch sa najskôr vyberieme na Sicíliu, vyprahnutý ostrov takmer sa dotýkajúci špičky talianskej čižmy. Targa Florio v roku 2016 oslávila 100 rokov od skončenia originálnej verzie.
Text: Samuel Vanko Foto: Daimler AG, archív
Tieto a ani im podobné preteky nie sú síce celkom mŕtve, no v prapôvodnej podobe ich už nikdy neuvidíme. Stáli pri zrode automobilizmu a sú hlbokými brázdami vryté do histórie automobiliek – pionierov. Niektoré z nich už neexistujú, iné sa stratili v útrobách väčších firiem, ale niektoré z nich prežívajú dodnes a radi si zašlú slávu slávnych pretekov Targa Florio pripomínajú aj v súčasnosti.
Eufória a skúmanie limitov
Prvýkrát sa podujatie Targa Florio išlo v roku 1906. Pretekanie bolo v kurze od úplného počiatku automobilizmu, a preto bolo potrebné zorganizovať aj nejaké tematické podujatia. Autom na kraj sveta, od hraníc po hranice, rýchlostné okruhy či súťaže, ktoré dnes poznáme aj ako rely. Pretekanie je v ľuďoch. Túžba vyhrať, pokoriť súperov a v tomto prípade aj dokázať, že automobil má svoje miesto pod slnkom. Veď jeho cesta na výslnie bola plná prekážok, nedôverčivosti, zákerných neprajníkov a tiež technických nedokonalostí a boli to aj preteky, ktoré automobilom vydláždili na prvý pohľad slepú cestu na mnohoprúdovú rýchlostnú diaľnicu.
Vízia podnikateľa
Presne 6. mája 1906 sa konala prvá Targa Florio a za jej zrodom stál podnikateľ a smelý vizionár Vincenzo Florio. Sicília miluje tradície a má vášeň pre bláznovstvá a Vincenzo zbožňoval svoju krajinu. V tomto duchu vyskladal trať a vďaka svojmu podnikateľskému talentu vdýchol podujatiu dušu. Bol priekopníkom a pomohol rozmachu automobilizmu. Pýtal sa, pre koho a načo sú vlastné autá, keď neboli cesty? A tak autá previedol vyschnutou i zazelenanou Sicíliou, okolo pamiatok i cez lákavé Palermo. Odhalil pretekárom, návštevníkom, fanúšikom a vlastne celému svetu vône, farby a chute Sicílie.
Sláva pre Elišku
Targa Florio sú podľa dostupných záznamov najstaršie preteky svojho druhu na svete a sú opradené zaujímavými historkami. V našich končinách je azda najznámejšia tá z roku 1928. Na Targa Florio sa objavila už vtedy obávaná automobilová pretekárka, jedna z najúspešnejších žien svetového motoršportu, držiteľka viacerých ocenení, významných víťazstiev a triumfov Eliška Junková. A práve tam a v tom roku dosiahla svoj životný úspech. S pretekárskym vozidlom Bugatti sa vyšplhala na piate miesto v celkovom hodnotení. Tak si to pamätajú štatistiky. Pre Elišku to však boli dramatické preteky. Po sérii vyčerpávajúcich podujatí predstavovala drsná Targa Florio veľkú skúšku. Mladá pretekárka bola unavená a telo ju od nepohodlného auta kde-tu pobolievalo. Jazda si vtedy vyžadovala oveľa viac sily ako dnes, no to pre Elišku nebola prekážka. Veľa trénovala a pripravovala sa, aby sicílske preteky zvládla čo najlepšie. Matadori, brúsiaci si zuby na veľké víťazstvo, už poznali Elišku a veru, báli sa jej. Mala talent a jemnou ženskou rukou vedela viesť vozidlo s majstrovskou bravúrou. Možno by vtedy dopadla lepšie, veď v prvom kole bojovala o celkové prvé
miesto. Zradilo ju však čerpadlo a vraj aj neprajní diváci, ktorí jej do cesty postavili prekážku. Kto to kedy videl, aby mužov, a k tomu domácich Talianov, predbehla dievčina niekde z východnej Európy? Eliška si musela vystačiť s piatym miestom, ale k významnému výsledku jej prišiel zagratulovať aj sám Albert Divo, slávny jazdec a víťaz toho ročníka Targa Florio.
Významné podujatie
Boli to ťažké preteky už od začiatku. Do silného povedomia sa Targa Florio dostala v 20. rokoch, keď sa zapísala medzi najvýznamnejšie európske pretekárske podujatia. Víťazné časy sa stále zlepšovali, priemerná rýchlosť zvyšovala a zatiaľ čo prvé preteky prešiel hrdina Alessandro Cagno na vozidle Itala 35/40 HP priemernou rýchlosťou
46,8 km/h, v roku 1977, keď boli preteky tak, ako sa konali dovtedy, ukončené, prešiel trať Raffaele Restivo priemernou rýchlosťou 107,14 km/h. Menili sa nielen jazdci, autá a rýchlosti, ale v závislosti od zvolenej trate aj prejdené vzdialenosti. Prvé merali 446 km, o 4 roky na to len 297 km a neskôr dosahovali dĺžku viac ako 700 kilometrov.
Rôzne verzie
Trate neboli vždy rovnaké. Usporiadatelia mali pripravené viaceré verzie okruhov s rôznymi dĺžkami a záležalo na počte odkrúžených kôl. Začalo sa s okruhom (Grande Circuit), ktorý meral necelých 150 kilometrov a jazdci ho prešli trikrát. Nezabudnuteľný bol okruh Island Tour, ktorý meral takmer 1 000 km a prvý raz sa jazdil v roku 1912. Víťaz Brit Cyril Snipe potreboval dva dni na to, aby ho prešiel celý. Potom sa Island Tour išiel ešte dva razy a jazdci skresali čas na necelých 17 hodín. Organizátori okruh opäť oprášili koncom 40. rokov a pretekári potlačili stopky dokonca pod 13 hodín. Najmenší okruh Piccolo Circuit mal 72 km. Keď bol v roku 1953 otvorený FIA Svetový šampionát, Targa sa hrdo zaradila medzi ďalšie nemenej slávne podujatia. O sekundy vtedy medzi sebou bojovali veľmi silný tím Mercedes, na domácej pôde zvádzali urputné boje jazdci z maranellského Ferrari, ale svoje si povedali, a na tratiach Targa Florio nechávali olej, aj pretekári na Jaguaroch, Maserati či Porsche.
Sté jubileum
Možno vám nesedia počty. Od roku 1906 do roku 2016 je predsa 110 a nie 100 rokov. Usporiadatelia však vo výpočtoch vynechali smutné roky, keď ťažké trate, tribúny a debny pre víťazov zívali prázdnotou. O desať rokov histórie obrali Targu Florio vojny, a tak ich Taliani do tohto súčtu nezapočítavajú. O čo by bol svet krajší, keby
sme zápasili len na rýchlych tratiach?!
Moderný čas
V 70. rokoch zažila Targa Florio turbulentné časy. Vozidlá dosahovali šialené výkony atakujúce hranicu 500 kW a už i tak rešpektovaná sicílska trať si postupne zbierala čierne bodíky na poli bezpečnosti. Postupne strácala šmrnc, o ktorý ju oberali prísnejúca legislatíva a silnejúce autá. Do prilieb pretekárov sa vkradol strach, na nebezpečných úsekoch si Targa pýtala tie najvyššie obete a svoje povedala aj FIA. Nariadila výstavbu nových zabezpečovacích prvkov, čo sa stalo pre organizátorov
finančne neúnosné a slávna Targa Florio v roku 1977 zanikla. Preteky na Sicílii sa neskončili, no majú už celkom inú príchuť. Ani Targa Florio však nezanikla úplne a stále sa jazdí vo svojej historickej bubline pod názvom Targa Florio Classic.
[flagallery gid=99 skin=optima_jn]