Neskrotné staré plechy
Takmer 14 tisíc kilometrov za 36 dní, cesty, po ktorých by ste sa báli chodiť aj s novými SUV, dva kontinenty, 11 štátov a zážitky na celý život. To je Peking – Paríž.
Text: Samuel Vanko Foto: Gerard Brown
Inzercia
Väčšina historických vozidiel najazdí ročne len niekoľko tisíc, v smutnejšom prípade len pár stoviek kilometrov. Je to pochopiteľné, nie každý je ochotný používať historika denne či trápiť ho bláznivými nápadmi. Alebo si viete predstaviť, že by ste poklad, ktorý každú chvíľu ofukujete v garáži zobrali na výlet, kde by mohol prísť k úrazu alebo rovno o život? Toto je akcia ako z iného vesmíru. Za mesiac automobily najazdili 13 695 kilometrov, bojovali s poruchami, vyhrávali etapy, topili sa v blate, leteli púšťou, rezali zákruty na okruhoch, strácali sa, prežívali s posádkami horúce chvíle i výbuchy radosti. Teraz je už azda každý šťastný, doma alebo v garáži počíta napáchané škody a potichu sa teší na ďalší ročník. Diaľkové preteky z Pekingu do Paríža nie sú pre slabé povahy. Dokážu vás vyľakať už pri pohľade na itinerár. Navyše, popri odvahe budete potrebovať niekoľko veľmi statných mešcov plných peňazí.
Originálne preteky sa išli len raz. Na neuveriteľnú a nebezpečnú trať sa vozidlá vydali v roku 1907. V roku 1990 trasu pretekov oprášili nadšenci, rozhodnutí urobiť akýsi remake a tento rok je to už šiesty raz, čo sa im to podarilo. Napriek nejasnej periodicite a dlhým čakacím lehotám medzi podujatiami, Peking – Paríž je ikona, akej sa vyrovnajú len Paríž – Dakar, Carrera Panamericana, Rally of Incas a niekoľko ďalších nekonečne dlhých akcií. Byť tam je sen, tak si to poďte predstaviť, prižmúrte oči…
Podmienky, pri ktorých by aj moderné vozidlá vztýčili bielu vlajku sú každodennou rutinou, nespevnené cesty, výmole, čínske rovinky, ruské tankodromy, množstvo prekážok, malé i veľké havárie, poruchy, otrasné letné teplo, veľké a nebezpečné kamene, zradné blato, únavné púšte, neutíchajúce dažde, zvedaví diváci, spanie pod holým nebom, poruchy a 36 dní, neúnavného odhrýzania porcie nekonečných kilometrov. To všetko prejdete v tempe vôbec nezohľadňujúcom vek vozidiel. Ísť Peking – Paríž si vyžaduje pozornosť ducha i silu tela. Začiatočnú nervozitu vymení boj o aspoň trocha komfortu, ten sa zmení za túžbu po prežití. Keď sa k tomu pridá pretekársky zápal, snaha o čo najlepší výsledok, o dôjdenie do cieľa, dostanete preteky, na aké sa v živote nezabúda. A to všetko nebude zadarmo. Keď nebudete šetriť, z vašej peňaženky sa stratí aj „sto litrov“. V eurách. Štartovné, vrátane servisu je totiž viac ako polovica z tohto balíka.
Aj tento rok sme mali v pelotóne historických vozidiel svoj kontakt, ktorý sa s nami delil o zaujímavé fotografie a my sa, samozrejme, o ne podelíme s vami. Je ich viac ako sto, no trpezlivosť pri pozeraní, bude odmenená nevšedným zážitkom – GALÉRIA JE NA KONCI ČLÁNKU
Mohlo by vás zaujímať
Pretekári Peking – Paríž, prešli aj cez Slovensko.
Trasa Peking – Paríž 2016
Ak máte chuť prečítať si reporty z každej etapy, nech sa páči TU
[flagallery gid=45 skin=optima_jn]