Neúnavný Rudge Rapid
Motocykle značky Rudge sú medzi neveteranistami menej známe. Tým, ktorí chodia na rôzne preteky historických jednostopových vozidiel však Rudge netreba predstavovať.
Text a foto: Samuel Vanko
Za týmto konkrétnym kusom sme sa vybrali do náručia Slovenského raja a naplno si užili tamojšiu pohostinnosť. Majiteľ je nielen skvelý hostiteľ, ale aj výborný rozprávač podkutý technickými i historickými znalosťami o značke Rudge. Historické stroje z neho spravili vášnivého cestovateľa, ktorý si len tak odskočí do Anglicka a z lásky k starým plechom si odtiaľ vždy niečo privezie.
Podporiť časopis Veterán SK & Vintage District Magazine sumou 1,90 €. Ďakujeme
Patina
Vo vzorne upratanej garáži nás čakal vyumývaný motocykel Rudge model Rapid vyrobený v roku 1938. Už na prvý pohľad z neho sálala atmosféra skúseného stroja. Nebol vôbec vyumelkovaný ani niekoľkokrát prelakovaný či odstavený do žiary reflektorov dobre ukrytej zbierky. Na tomto sa pravidelne jazdí – na kávu do vedľajšej dediny, na výlety i na preteky, napríklad do českých Soběšíc, kde majú motocykle Rudge samostatnú kategóriu o cenu Josefa Nováka. Vďaka tomu z neho cítiť patinu, akú majú len stroje udržiavané s láskou dlhé desaťročia.
Pohľad do žalúdka
Napriek chladnému novembrovému počasiu vytiahol majiteľ motocykel von z garáže, umne ho naštartoval a pred redakčným objektívom trocha vyzvŕtal. Slnko odhalilo množstvo fascinujúcich detailov, starý anglický stroj sebaisto postavený na stojane s chladom aristokrata prijímal všetku pozornosť okolia. Dych sa nám zastavil pri pohľade na odhalenú vrchnú časť motora OHV s dvoma ventilmi, ktoré vytŕčali von a akoby nervózne, no pritom veľmi presne a neúnavne poskakovali hore dole, otvárali a zatvárali priestor s objemom 245 cm3, v ktorom bubnoval jeden piest. Nevedeli sme od toho divadla odtrhnúť oči.
Skvelá technika
V športe boli motocykle Rudge celkom úspešné a tento z východného Slovenska si svoj vek nechce pripustiť. Jeho majiteľ s ním často chodí na preteky a motocykel sa mu za to pravidelne odvďačí spoľahlivosťou, vďaka čomu si obaja domov často donesú nejaký pohár. Ak chcete dosiahnuť takýto aktívny dôchodok stroja, je potrebné dobre sa oň starať. Predsa len, je to Angličan a človek nikdy nevie, aj keď využíva skvelú techniku. Spoločnosť Rudge Whitworth – Coventry vybavila model Rapid jednovalcom s vŕtaním 62 mm a zdvihom 81 mm. Kompresný pomer predstavuje 6,6 : 1, o zmes vzduchu a paliva sa stará karburátor Amal, elektrike vládne sústava od Lucas – Maglita. Jazdec má k dispozícií štvorstupňovú prevodovku umiestnenú na ľavej strane motocykla. Riadiť takúto starú mašinu je oproti moderným strojom celá veda. Skúsení jazdci však už vedia ako napríklad pomocou páčky na riadidlách zladiť a prispôsobiť predzápal.
Zaujímavosťou sú vypletané špicové kolesá. Výplet je spravený tak, aby sa dali použiť veľké bubnové brzdy.
Krátky život
Fabrika Rudge postavila svoj prvý motocykel v roku 1910, o rok neskôr sa už začalo nielen s jeho sériovou výrobou, ale aj predajom. Model Rapid, predtým pomenovaný Tourist, bol verejnosti predstavený v roku 1935. Najväčšiu slávu priniesli značke Rudge motory so štvorventilovou hlavou valcov. V tom čase bola spoločnosť na svojom vrchole a jej stroje sa úspešne presadili v pretekoch ako Ulster Grand Prix či na ikonických Tourist Trophy (TT). Keď v roku 1939 zaklopala na brány fabriky druhá svetová vojna, výroba motocyklov v decembri toho roku s okamžitou platnosťou ustala a kapacity produkcie sa presunuli na vojenské účely.