Príbeh neznámej Škody 935 Dynamic
Existuje len jediný kus na svete a je demonštráciou schopností, aké mala automobilka Škoda pred 85. rokmi. V súčasnosti predstavuje poklad, ktorý v mladoboleslavskom múzeu strážia ako oko hlave.
Text: Samuel Vanko Foto: Škoda Auto
Prúdnicová Škoda nepripomína nič, čo by v tom čase automobilka vyrábala. Keby sme chodili pomedzi ľudí a ukazovali im fotografie aerodynamickej Škody, zrejme by sa uberali v spomienkach skôr smerom k Tatre. V tridsiatych rokoch minulého storočia mala 935 Dynamic priniesť pokrok, ktorý by zmenil automobilizmus. Škoda zaujala aj nás. Je to totiž veľmi vzácne auto so zaujímavým príbehom. Aby sme sa o nej dozvedeli viac, oslovili sme múzeum automobilky Škoda v Mladej Boleslavi, kde sa postarali o návrat vozidla na výslnie.
Inzercia
Hviezda výstavy
Pozoruhodná Škoda 935 bola prvýkrát predstavená verejnosti v roku 1935 na pražskom autosalóne. Bol to dôkaz, že Škode nebola aerodynamická optimalizácia ukradnutá, naopak, snažila sa byť v tomto smere vpredu. Na autosalóne spôsobila 935 senzáciu. Síce neexistuje záznam o tom, že by v tom čase niekto podrobil Škodu testom v aerodynamickom tuneli,
súčasní odborníci vypočítali hodnotu súčiniteľa odporu vzduchu na Cx=0,37. Jej tvary však boli pre publikum hypnotické. Tridsiate roky totiž patrili snahe o dokonalé aerodynamické auto a každý nový model bol prijímaný
doslova s nadšením.
Určená na výskum
Po výstave putovalo vozidlo späť do automobilky. Ešte nebolo pripravené na sériovú výrobu a jeho osud mal vyššie poslanie. Model 935 sa mal podieľať na vývoji a poslúžiť na ďalší výskum. Tak to naplánovali v Škode, no nakoniec bolo všetko inak. Veľký výskum sa nekonal a v roku 1939 predali Škodu 935 do súkromných rúk, kde ostala takmer 30 rokov. Čo sa dialo počas troch desaťročí sa presne nevie, ale potom si na vozidlo spomenuli v Mladej Boleslavi a začali sa po ňom intenzívne zháňať. Keď prišiel rok 1968 (nič lepšie sa 935 nemohlo stať) padlo im do náručia. Našli ho u jedného farmára a automobilka aerodynamický model rýchlo odkúpila späť.
Zo šopy do múzea
V súkromí sa jej nevodilo zle. Mohla predsa skončiť ako valník, traktor alebo nejaký držiak na seno či kurník. To sa vtedy stávalo pomerne často. Škodu v tom čase vlastnil poľnohospodár a keď ju vypátrali, nebola síce vo výbornom stave, no aspoň bola takmer kompletná a veľa častí z nej sa podarilo nájsť. Stratilo sa akurát niekoľko ozdobných prvkov, čo však nebolo to najhoršie. V zlom stave sa nachádzal interiér. Pôvodnú prístrojovú dosku nahradili inou z Tatraplánu a vozidlo niekto dva razy prelakoval. Keď auto našli škodováci, bolo nastriekané ružovou metalízou.
Pozrite si galériu z depozitu Skoda Múzea. Nájdete veľa neznámych škodoviek.TU< <<<<<<
Napriek pomerne kompletnému stavu čakalo 935 obdobie veľkých renovácií, opráv, dohľadaní všetkých potrebných dokumentov a príprava na prezentáciu v múzeu, ale kým sa na nej začalo pracovať, v českých riečkach pretieklo veľa vody. Od roku 1968 už síce odpočívala v depozite múzea, no renovátori sa do Škody zahryzli až v roku 2003 a s prestávkami na nej pracovali až do roku 2016. Intenzívne sa reštaurátorské práce spustili v roku 2012.
Počas procesu znovuzrodenia sa špičkoví mechanici stretli s viacerými prekážkami a výzvami. Už len samotná karoséria si vyžiadala veľkú pozornosť. Odborníci z firemnej renovátorskej dielne chceli čo najviac zachovať pôvodnú výdrevu a aj klampiarske práce dali zlatým českým ručičkám poriadne zabrať. Karoséria je totiž vyrobená z oceľových a hliníkových plechov, čo je na renováciu pekelná kombinácia. Výzvou bola tiež farba vozidla. Pod ružovou totiž nebola pôvodná farba a nebola ani pod tou druhou. Našťastie sa pri dôslednom pieskovaní a čistení objavila na časti stĺpika dverí tmavohnedá metalíza, ale namiešať originálnu farbu prúdnicovej Škody bola alchýmia. Ako sa však ukázalo na už hotovom a nastriekanom automobile, tá drina stála za to.
Nakoniec sa dostal na rad aj interiér. Jeho reštaurovanie veru nebola prechádzka ružovou záhradou. Čalúnenie bolo vydraté, vyblednuté a potrhané. Chvíľu sa zdalo, že sa nebude dať nahradiť takým, aby čo najviac pripomínalo originál. Počas podrobného prezerania sedadiel sa v záhyboch tých zadných našiel malý zachovaný kúsok pôvodnej látky. Podľa nej sa následne nechalo na mieru utkať celkom nové čalúnenie, ktoré podčiarklo dokonalú renováciu.
Netradičná koncepcia
Škoda 935 je technicky veľmi zaujímavý kúsok automobilu. Jej kvapkovitá karoséria so silno sklonenou zadnou časťou priťahovala pozornosť v tridsiatych rokoch i teraz. V jej strede si majestátne kraľuje akási plutva, vylepšujúca stabilitu pri rýchlostiach nad 140 km/h. Pohotovostná hmotnosť vozidla je necelých 1,2 tony a s touto váhou veru nemá dvojlitrový kvapalinou chladený motor typu boxer s výkonom 40 kW (54 k) žiadne problémy. O palivo sa stará dvojica karburátorov Zenith a vývojári sa rozhodli agregát uložiť pozdĺžne pred zadnú nápravu, aby tým dosiahli väčšiu dynamiku v stúpaniach a nižšie vibrácie prenášané do interiéru. O dodávku krútiaceho momentu na zadné kolesá sa stará štvorstupňová elektromagnetická poloautomatická prevodovka, ktorú dodala francúzska spoločnosť Cotal.
Kam dáme nádrž?
Vozidlo je pomerne dlhé. Takmer päť metrov vzbudzuje rešpekt a rázvor kolies je tiež úctyhodný, má viac ako 3 metre. So šírkou takmer 1,7 metra a výškou viac ako 1,5 metra auto sľubuje zaujímavý vnútorný priestor. Tieto impozantné rozmery pojmú päť cestujúcich aj s batožinu s objemom takmer 300 litrov. Do batožinového priestoru sa zmestilo ešte rezervné koleso. Je uložené horizontálne a slúži ako dodatočný deformačný člen. Či to bolo pre úsporu miesta alebo z iných pohnútok, každopádne je pozoruhodné, ako sa v Škode rozhodli zakomponovať do karosérie palivovú nádrž. Je súčasťou nosnej rúry chrbticového rámu a má objem 40 litrov.
Za múrmi múzea
Škoda niektoré kúsky, ktoré inak schováva v depozite alebo priamo v múzeu, nešetrí a posiela ich na rôzne veteránske súťaže. Tejto pocty si užilo aj známe podujatie Schloss Bensberg Classics, na ktoré Škoda priviezla až 6 svojich modelov patriacich do tematickej expozície predvojnových vozidiel značky. Medzi nimi jednoznačne kraľovala Škoda 935.
„Barokový zámok a malebný kraj pred bránami Kolína nad Rýnom boli ideálnym prostredím na usporiadanie stretnutia mimoriadnych historických vozidiel, ktoré sa nieslo v duchu motta Very important cars only. Škoda pri príležitosti 120. výročia odprezentovala šesť predvojnových veteránov a to vrátane prúdnicového unikátu Škoda 935,“ povedala Andrea Frydlová, vedúca spoločnosti ŠKODA Múzeum. Potom bola Škoda zamontovaná aj do expozície „Proti vetru: Míľniky aerodynamiky“, ktorá sa konala v Škoda Múzeu. Jeho návštevu mimochodom vrelo odporúčame.
Aerodynamické Škody
Síce sa nezachovali konkrétne záznamy, aerodynamika bola podľa Škoda Múzea moderným fenoménom tridsiatych rokov. Škoda, rovnako ako aj ďalšie automobilky tých čias, s obtekajúcim vzduchom intenzívne koketovala a prúdnicovým karosériám sa aktívne venovala aj vo výskume. Prvým aerodynamickým prototypom Škody bol v roku 1932 typ 932. V roku 1934 išli do výroby aerodynamické kupé Škoda Popular Special a v roku 1935 kupé Rapid Six a typ 935. O rok neskôr predstavila Škoda dizajnový skvost Škoda Popular Monte Carlo. Škoda v snahách o aerodynamickú efektivitu podrobovala testovaniu niektoré svoje autá aj neskôr v 40. i 50. rokoch. Do aerodynamického tunelu posielala vozidlá zmenšené
v mierke 1:5 až 1:10.