Slávny Opel GT má 50 rokov

Hľadať

Opel GT 05

Dizajnové cvičenia na tému športové auto sú najobľúbenejšou disciplínou milovníkov áut. Automobilky majú za to u nás plusové body. Skúsi oprášiť Opel zašlú slávu zabudnutého GT?

Text: Samuel Vanko Foto: Samuel Vanko, archív

 
Inzercia

 

Pôvodný Opel GT je možno prikrytý prachom minulosti, no fajnšmekri si na malý a ľahkonohý automobil spomenú. Prvá generácia mala vyklápacie svetlá, útle rozmery, vpredu uložený motor a zadný náhon. Napriek tomu, že najväčší odberateľ bolo USA, tak až druhá generácia mala viac americké gény a vyrábala sa aj ako Pontiac a Saturn. Medzi nimi bolo nezabudnuteľné športové náradie Opel Speedster, vyvinuté v spolupráci s ikonickým anglickým výrobcom Lotus. Druhá generácia však už nedokázala nadviazať na jednoduchú genialitu prvého GT a ani na ostrosť a priamočiarosť modelu Speedster.

Hodnotný artikel
Dnes patrí prvé GT k vyhľadávaným zberateľským kúskom, ktorých hodnota sa nezadržateľne rúti smerom k modrému nebu. Prvá generácia sa vyrábala v rokoch 1968 až 1973. Typické boli veľké predné vyklápacie svetlomety, ktoré neskôr padli za obeť bujnejúcej legislatíve. Ovládali sa manuálne z kokpitu automobilu. Stretnúť GT na bežných cestách vôbec nebolo jednoduché. Vyrobilo sa síce viac ako 100 000 exemplárov, no v našich končinách to bol veľký exot. Ak ste sa niekedy s GT stretli, zrejme vám len ukázalo hypnotickú štvoricu zadných svetiel. Ľahká karoséria totiž váži menej ako jednu tonu a 90 konských síl silnejšej jednadeviatky s autom vôbec nemalo žiadny problém. Paralelne s agregátom 1,9 sa do modelu GT montoval aj menší motor s objemom 1,1 litra a výkonom 49 kW (67 k), ktorý je pomerne vzácny, keďže na začiatku produkcie sa takýchto verzií vyrobilo len niečo málo cez 3 000. Existovali aj rôzne deriváty, lacnejšie varianty a na začiatku produkcie mal agregát 1,9 litra výkon dokonca 75 kW (102 k). O svoj výkon motor prišiel v roku 1971 kvôli novým nastaveniam, aby naša zem tak veľmi netrpela na splodiny, ktoré vypúšťajú autá zo svojich výfukov.

Inzercia

Skvelá investícia
Zohnať GT nie je veľmi ťažké. Pár ich je v Nemecku a za výborne kusy si ľudia nechajú poriadne zaplatiť. Už dnes niektoré exempláre atakujú hranicu 20 000 eur. Fakt, že sa stále dajú zohnať gétečka je dobrá správa. Veľa ich je stále v Amerike. No Opel GT nikdy nemal ľahký život. Často podľahol perverzným chúťkam tunerov, ktorí do jeho malého tela implantovali väčšie svaly a oblepovali ho bakelitom, čo športovému drobcovi vôbec nepristalo. Navyše, veľa kúskov skončilo smutne, ostali rozmlátené na vrakoviskách alebo vďaka nezáujmu majiteľov ich zjedol čas. Preto, vyberajte pozorne.

Nádej umiera posledná.
Opel ukáže v Ženeve koncept malého športového automobilu s názvom GT. Jeho dizajn jasne ukazuje na svojho predchodcu a darcu inšpirácie. Žiaľ, skôr než sme videli GT naživo, prenikli do éteru vyjadrenia, že jeho sériová podoba môže byť len utopické želanie minoritnej a stále sa zmenšujúcej skupiny ľudí. Ak sa vám už roztĺklo srdiečko a začali ste vypisovať objednávací formulár tak chvíľu počkajte. Možno si nebudete mať čo objednať, aj keď nádej umiera posledná.

Nový Opel GT
Opel a jeho história sú fascinujúca kapitola automobilizmu. Preto by sa konceptov ako je GT automobilka báť nemusela. Naopak, má na to všetky kompetencie a historické anály jej len hrajú do kariet. Má vo svojej osobnej encyklopédii množstvo legendárnych športiakov, ktoré pobláznili celé generácie. Model GT je samostatným príbehom a jeho znovuzrodenie dáva nádej na pekné časy. Opäť sa do hry dostáva malá a ľahká karoséria s váhou pod jednu tonu. Malý a agilný jednolitrový motor s výkonom 107 kW (145 k) nemá s GT žiadnu prácu, stovka pod osem sekúnd a maximálna rýchlosť 215 km/h znejú tak sľubne. Azda by Opel mohol prehodnotiť svoje nápady a zmiesť zo stola pochybnosti, ktoré sa šíria svetom. Motoristi by si nové GT určite zaslúžili.

Inzercia

Inzercia