Oživenie BMW 1600 GT
Zbierku vozidiel BMW Group Classic obohatil ďalší skvost. Podarilo sa to vďaka tímu odborníkov a študentov. Tí pod vedením svojich učiteľov oživili v niekoľkoročnom projekte prototyp kabrioletu BMW 1600 GT.
Text: Pavol Pukanec Foto: BMW
Strieborný kabriolet s červenou kapotou má v historických análoch automobilky veľmi dôležitú úlohu. Jeho pozoruhodný život je hodný investigatívneho pátrania po majiteľoch, no samotný prototyp stál pri prerode BMW z úzko zameranej automobilky na masového výrobcu vozidiel. Tento mníchovský gigant sa aj dnes teší nemalému úspechu svetového rozmeru a prémiovému renomé.
Unikát
Vozidlo je preživším kusom z pôvodne dvoch existujúcich prototypov. Automobilka si model objednala u talianskeho karosára Pietra Frua a ten, po odsúhlasení dizajnu a implantovaní technológie, dodal vozidlo hotové do predsériovej výroby v roku 1967. Oba prototypy napokon zišli z výrobnej linky v nemeckom meste Dingolfing na jeseň toho istého roku. Skôr ako sa auto dostalo do sériovej výroby, muselo prejsť sériou testovacích procedúr a nekompromisných jázd. Pri nich došlo k nehode a jeden z prototypov musel byť vyradený z hry. Druhému sa však dostalo veľkej pocty a nebol zošrotovaný. Kabriolet BMW 1600 GT bol v tom čase odovzdaný hlavnému akcionárovi spoločnosti BMW AG Herbertovi Quandtovi. U neho ostal dlhé roky, až kým sa vozidlo neobjavilo v inzerátoch – zrazu bolo na predaj a vystriedalo viacero vlastníkov. Medzi nich patrila napríklad modelka z Mníchova, ktorá sa v ňom vraj najradšej vozila so zloženou strechou a s rozpustenými vlasmi. Z auta postupne dozrel klenot a jeho cena rástla. Dostal sa k nemu aj podnikateľ z mesta Fürth vo Francúzsku a následne putoval do nového domova v mníchovskom strojárenskom centre.
Keď sa o tomto poklade dozvedeli vášniví veteránisti z BMW Group Classic, začali konať a snažili sa vozidlo dostať k sebe. Veď išlo o unikát, ktorý je nenahraditeľný. Podarilo sa, ale k samotnej renovácii v mníchovských dielňach nakoniec nedošlo. Odborníci z BMW Classic síce nad projektom renovácie držali ochrannú ruku, samotné práce ale prebiehali vo výrobných halách v Dingolfingu. Renováciu tak nakoniec robili študenti, ktorí sa chcú usilovným štúdiom prepracovať na pozície konštruktérov.
Bez priestoru na chyby
Keď už sa BMW konečne dostalo na stôl, pod nože renovátorov, po zhodnotení jeho stavu bolo k nemu treba pristupovať čo najprecíznejšie, aby sa jeho odkaz zachoval aj pre ďalšie generácie. Prototyp existuje len jeden, preto má pre automobilku obrovskú hodnotu. Na druhej strane, spoločnosť disponuje takým obrovským rozpočtom, že šetrenie na záchrane vlastnej histórie by bol veľký nezmysel. BMW Group Classic podporovala renováciou viacerými spôsobmi. Pomohla celému tímu zohnať originálne náhradné dielce alebo repliky, ktoré už neboli dostupné.
Znovuzrodenie kabrioletu BMW 1600 GT v Dingolfingu dnes oživuje spomienky na mimoriadne vzrušujúcu kapitolu v histórii BMW. V polovici minulého storočia existovala v Nemecku istá automobilka Glas a tá mala v portfóliu celkom zaujímavé automobilové kúsky. Od roku 1955 firma úspešne vyrábala napríklad Goggomobile. V roku 1964 Glas uviedol na trh športovo elegantný Glas 1300 GT navrhnutý tiež dizajnérskym esom Pietrom Fruom. O rok neskôr vznikol ešte pôsobivejší Glas 1700 GT. Firme Glas sa však nedarilo tak, ako by si vedenie želalo, a tak hľadala silného partnera. Výrobca automobilov pôvodne odsúhlasil spoluprácu s neustále rastúcim BMW, ale to v konečnom dôsledku viedlo k úplnému prevzatiu Glasu mníchovskou spoločnosťou.
Zrenovovaný kúsok je v súčasnosti v dokonalom stave a jeho úloha je jasná. Bude hrdou súčasťou bohatej zbierky spoločnosti, ktorá má svoj depozit v Mníchove, v zrenovovanej pôvodnej fabrike. Odtiaľ BMW čerpá exponáty na výstavy konajúce sa v múzeu značky situovanom len niekoľko sto metrov od depozitu.
[flagallery gid=98 skin=optima_jn]