Peking Paríž má 110 rokov
Prvý raz sa išli preteky v roku 1907 a potom si ohromný zápas ľudí, strojov a prírody dali takmer storočnú pauzu. Teraz sa jazdia opäť, dokonca ju pripravujú viacerí organizátori. Jubilejné 110 vydanie sa ide z Paríža do Pekingu.
Text: Samuel Vanko Foto: Gerard Brown
Keď sa na prelome 19. a 20. storočia dostali k slovu automobily, zdalo sa, že ľudstvo už nemá žiadne prekážky v zdolávaní diaľok. Ľudskému egu netreba veľa, a tak podpichnutie od francúzskych novinárov veľmi rýchlo našlo odpoveď. Do novín napísali – čo poviete na taký výlet do Paríža? Z Pekingu – Bolo to v januári 1907, nuž a z výletu sa stali preteky a na ich štart sa postavili vozidlá ešte v júni. Prvým víťazom sa stal taliansky šľachtic Luigi Marcantonio Francesco Rodolfo Scipione Borghese, známy aj ako Scipione Borghese, na vozidle Itala. Na štart sa malo postaviť 40 posádok, no odštartovalo len päť. Išlo sa bez pravidiel, a tak nikto netušil, čo bude zajtra. Krutosť trasy navyše nikomu nedávala nádej, že sa zajtrajška vôbec dožije. Z pera novinára Luigi Barziniho vyšla o podujatí aj kniha, ktorá bola publikovaná v roku 1908. Vďaka tisícom fotografií odhaľuje romantiku i drsnosť dnes jednej z najslávnejších rally histórie automobilizmu.
Inzercia
Pre preteky Peking – Paríž to však nič veľké neznamenalo. Ľudia síce mali chuť zdolávať ďaleké trasy a bojovať o slávu pretekárov, ale aj napriek viacerým pokusom, doba podujatiu nepriala. K akémusi znovuzrodeniu došlo až v roku 1990. Štart však bol v Londýne. Skutočne reinkarnovaný Peking – Paríž sa išiel v roku 1997. Do súťaže sa prihlásilo 94 posádok a prvý prišiel do cieľa britský pár na Jeepe Willis vyrobenom v roku 1943. O čo najvernejšiu verziu pretekov sa pokúsili organizátori v roku 2005 a zobrali na ne aj podobné vozidlá, ale vo veľkom to však rozbalili o dva roky neskôr. V roku 2007 na štart prišlo až 126 veteránov, z toho cieľovou páskou v Paríži prešlo 106. Trasa sa vtedy snažila kopírovať víťaznú trasu Taliana Scipioneho. Na konci mali veterány najazdených až 16 000 kilometrov. Ročník 2016 bol aj so slovenskou účasťou.
Pozrite si
Veľkú fotogalériu z Peking Paríž 2016 – Neskrotné staré plechy.
Vozidlá i posádky si na pretekoch skutočne užijú veľa dobrodružstva. Prvé preteky sa išli dva mesiace, teraz na to pretekári potrebujú približne mesiac. V tomto roku sa organizácie ujala francúzska spoločnosť Atypik Travel Organisation a podujatie nesie názov Trophee Paris Pekin. Z dobrodružstva sa podľa všetkého začína stávať biznis. Za ročníkom 2016 je spoločnosť, ktorá sa hrdo hlási k odkazu pôvodných pretekov, ERA (The Endurance Rally Association). Jej Peking – Paríž sa bude konať v roku 2019.