Peter Falk oslávil 90 rokov

Hľadať

Peter Falk je radšej so svojím tímom než v centre pozornosti. Bývalý inžinier, ktorý pracoval pre Porsche AG viac ako 30 rokov, je vraj mimoriadne skromný. „Vždy som hovoril, že sám sa vôbec nepočítam, ale môj tím musí byť dobrý. A to je najdôležitejšie.” Nedávno oslávil 90. narodeniny.

Zdroj Porsche AG

Peter Falk zohral vedúcu úlohu pri vývoji legendárnych športových áut, ako je Porsche 917 a zaslúžil sa aj o veľký úspech Porsche 956/962 v skupine C. Peter Falk sa narodil v Aténach 27. novembra 1932 ako syn archeológa. Po vyučení za automechanika vyštudoval strojárstvo so špecializáciou na automobilovú techniku. „Od raného detstva som sa zaujímal o všetky formy pohybu na súši, od trojkoliek cez bicykle až po autá, takže niet divu, že som svoj intenzívny záujem o technológie používané v týchto vozidlách pretavil do mojej kariéry,“ vysvetľuje Falk.

Mal sotva 18 rokov a zaknihoval si tretie miesto na pretekoch motocyklov a o šesť rokov neskôr sedel po boku jazdca Alfreda Klinga v Porsche na svojej prvej rally. Spoločne dokázali vo svojej triede vyhrať. Potom prišli víťazstvá na Ženevskej rely a Medzinárodnej nemeckej rely v roku 1957 spolu so šiestym miestom v cestných pretekoch Liège-Brescia-Liège.

Co-pilot Herberta Lingeho
V roku 1959 nastúpil do Porsche ako inžinier. V roku 1964 začal pracovať aj na 911-ke. Na Rallye Monte Carlo v roku 1965 bol navigátorom Herberta Lingeho na Porsche 911 2.0. „Hovoril som do hrubej plastovej trubice, ktorá smerovala priamo do Herbertovej prilby. Táto trubica fungovala perfektne,“ spomína Falk na predchodcu dnešného interkomového systému, ktorý vyvinul. Už počas prvých pretekov s modelom 911 využívalo Porsche motoristický šport na vývoj sériovo vyrábaných cestných automobilov. Dvojica dokončila rely na celkovom piatom mieste.

V nasledujúcich rokoch bolo veľa áut Porsche – od 906 až po 917 – vyrobených pod záštitou Falka ako vedúceho predsériového a pretekárskeho oddelenia a umožnilo výrobcovi športových automobilov vytvoriť si meno na pôde medzinárodného motoristického športu. V rokoch 1973 až 1981 bol manažérom pri vývoji sérií 911, 924 a 928. Falk bol zodpovedný za karosériu, prevodovku, testovanie na cestách a v oblasti vytrvalostných jázd.

Skvelý teoretik a praktik
Peter Falk je považovaný za vynikajúceho teoretika a praktika, ktorý ako vedúci vývoja pretekárskych áut a ako riaditeľ pretekárskeho oddelenia v 80. rokoch doviedol mnohé autá Porsche k nezabudnuteľným víťazným sériám. Je zodpovedný napríklad za úspešnú éru, ktorú si užili autá skupiny C 956 a 962. So siedmimi celkovými víťazstvami v Le Mans a 11 titulmi majstrov sveta je tento projekt pretekárskeho auta jedným z najúspešnejších v histórii spoločnosti. Nasledovali dve celkové víťazstvá na Rallye Paríž-Dakar v rokoch 1984 a 1986, čo bolo vrcholom jeho kariéry.

„Vždy som bol fanúšik rely. Vždy bolo pre mňa dôležité, aby auto fungovalo dobre aj mimo cesty,“ hovorí Falk, fanúšik pohonu všetkých kolies. Falk spolu so svojím tímom a technikom Rolandom Kussmaulom vyvinuli 911 Carrera 3.2 4×4 pre Rely Paríž-Dakar za menej ako jeden rok. A s úspechom, pretože to bolo prvýkrát, čo osobné športové auto vyhralo najťažšie diaľkové preteky na svete. Od roku 1989 bol Falk bol vedúcim vývojov podvozkov a dohliadal na predvývoj a vývoj modelu Boxster a generácií 993 a 996 modelu 911.

Inzercia