Peugeot 106 / Parkoviskový lev

Hľadať

Malý Peugeot 106 je celou svojou karosériou špecialista na preplnené mestá, úzke uličky a štíhle parkovacie miesta. Oslavuje 30 rokov.

Text: Pavol Pukanec Foto: PSA

Francúzsky zázrak sa tridsiatnikom stane v septembri a v jeho domovine si ho mimoriadne vážia. Auto má celkom slušne našliapnuté stať sa zaujímavým youngtimerom, a to hlavne pre množstvo limitovaných verzií, ktorými si Peugeot vylepšoval predajné štatistiky.

Prvý z radu
Model 106 bol prvým zástupcom zo série Peugeotov so šestkou v názve. V segmente B, teda malých mestských áut, sa mu extrémne darilo a z podielu na trhu si odhryzol poriadny kus.

 

KÚPIŤ ČASOPIS VETERÁN SK

 

Na dĺžku má 3,56 metra a napriek tomu vždy dokázal prekvapiť. Malý zvonka, rozumne veľký zvnútra. Peugeot zo 106 spravil praktické, a pritom skromné vozidlo, všestranné, elegantné a dynamické, na dobrom asfalte veľmi talentované. Bol to skvelý kokteil vlastností, pre ktorý si ho obľúbili úradníci, mladí vodiči i ostrieľaní „volantoví“ matadori – jeden marketingový výkrik hovoril, že j e jasné, prečo si džentlmeni radi požičajú manželkinu 106.

Milionár
Peugeot 106 bol spočiatku dostupný len s trojicou dverí. Výrobca však vedel, že len s týmto typom karosérie by veľa vody nenamútil. Preto bola v roku 1992 predstavená aj 5-dverová verzia. Do roku 2003, keď Francúzi vypli výrobnú linku 106, sa oboch karosárskych typov vyrobilo viac ako 2 800 000 exemplárov. Produkcia bežala v Mulhouse, v meste, kde nájdete aj Schmlumpfove múzeum. O naplnenie dopytu sa však starali aj továrne Aulnay-sous-bois a Sochaux, kde zase nájdete originálne múzeum Peugeotu.

Na pohon slúžili štvorvalce s objemom od 954 do 1 360 cm3 a naftové agregáty s objemom do 1 558 cm3. Skvelým trhovým výsledkom môže 106 vďačiť aktívnemu marketingovému oddeleniu Peugeotu. Neustále vymýšľalo nejaké špeciálne série, ktorými fabrika udržiavala pozornosť zákazníkov. Najikonickejšími špecialitkami sa stali verzie „Roland Garros“ a „Zenith“. Tie prišli na trh v roku 1993. Po nich v roku 1994 nasledovali slávny variant „106 Kid“ so sedadlami z džínsoviny a zábavný „106 Cartoon,“ pod ktorý sa podpísala spoločnosť Droopy. Verzia bola v produkcii v rokoch 1996 – 1999. Elegantný bol variant „Inès de la Fressange“ z roku 1997.

Peugeot okorenil modelový rad svojej legendy chutným korením. Kto by si nespomenul na „106 Rallye“ z roku 1993, „106 XSI,“ ktorá mala až 105 k (77 kW), „106 S16“ s maximálnym výkonom 120 k (88 kW). Existovala dokonca aj elektrická verzia
a bol to v poradí druhý funkčný a predajný elektromobil značky (prvý bol model VLV zo 40. rokov 20. storočia). Peugeot predal 3 550 elektrických 106 a niekoľko je aj na Slovensku.

Peugeot 106 sa zaskvel aj na pretekárskych podujatiach. V roku 1997 sa dokonca objavila aj verzia Maxi, ktorá našla inšpiráciu vo väčšej 306.

V múzeu
Automobilka pripravila v Sochaux stošestke poctu v podobe špeciálnej výstavy. V expozícii je vystavených osem modelov: 106 Rallye (talianska verzia) z roku 1994, 106 XSI z roku 1992, 106 Signature z roku 1995, 106 S16 z roku 1997, 106 Enfant Terrible z roku 2002, 106 Electric z roku 1996, 106 Maxi z roku 1997 a prototyp 106 Cabriolet z roku 1992. Výstava potrvá do konca roka 2021 a automobilka víta všetkých milovníkov krpatého špecialistu na stiesnené podmienky.

Viac informácií na www.museepeugeot.com

Inzercia