Peugeot 201: Prvý s nulou
Dnes sú vozidlá značky Peugeot s nulou v strede označenia bežné. Model 201 bol však v tejto svorke levov prvý a automobilku zachránil pred krutosťou finančnej krízy.
Text a foto: Samuel Vanko
Modelový rad 201 bol na trh uvedený v roku 1929. Automobilka typom 201 6 CV zaviedla nové označenie, ktoré používalo nulu uprostred. Tým začala novú epochu svojich výrobkov a na poli automobilizmu ju brala vážne aj konkurencia. Označenie neskôr spôsobilo známu šarvátku s nemeckým výrobcom športových vozidiel Porsche, ktorý pri svojom neskôr legendárnom modeli použil označenie 901. Francúzi sa pochopiteľne ohradili, veď nulu si nechali registrovať predsa oni, a tak Porsche ustúpilo a premenovalo svoj športiak na 911. Peugeot sa svojej nuly
v strede drží dodnes.
Masovka
Model 201 patril k vozidlám, ktorého sa vyrábalo toľko, čo dokázal absorbovať dopyt. Žiadne obmedzovanie. Produkcia
trvala od roku 1929 do 1937 a kým ju nahradila 202, vyrobilo sa dovedna 142 309 kusov. Aj keď štvordverový automobil prišiel na svet v nie celkom utešenom období, v ekonomických kruhoch vládla depresia, akcie si nevedeli udržať pozície, ani keď im pomáhali dobre vycvičenými radami, na autosalóne v Paríži v roku 1929 predsa len vzbudil záujem. Peugeot situáciu otočil vo svoj prospech, 201 bola predstaviteľom tých lacnejších vozidiel a nakoniec sa mu aj dobre darilo. Motoristi ho poznali vo viacerých variantoch a na svoje si prišli aj podnikatelia. Počas produkcie sa v Sochaux vyrobilo viac ako 1 600 vozidiel vo verziách na komerčné využitie – malé nákladné a úžitkové 201.
Na začiatku výroby sa pod prednú kapotu montoval 1,1 litrový radový štvorvalec s maximálnym výkonom 17 kW (23 k). Neskôr boli do služby povolané aj agregáty s objemom 1,3 a 1,5 litra. Silnejšia jeden a pollitrová kubatúra dosahovala maximálny výkon 26 kW (35 k). Peugeot na dvestojednotke celkom usilovne pracoval a postupom času do nej implementoval aj niektoré moderné technické riešenia. Napríklad nezávislé zavesenie kolies prednej nápravy.
Na vlastnej koži
Jednu pekne zrenovovanú 201 vo verzii sedan sme si boli vyskúšať. Kúsok, ku ktorému sme sa dostali, bol veľmi zachovalý a citlivo zrenovovaný. Je súčasťou flotily vozidiel určených na požičiavanie svadobčanom a majiteľ
dáva na jeho stav veľký pozor. Peugeot 201, ktorý sme našli na Slovensku, pochádza z roku 1929 a pod prednou kapotou pracuje najslabší 17 kW agregát s objemom 1 122 cm3. Vodič mu rozkazuje prostredníctvom trojstupňovej automatickej prevodovky. Keďže takmer štvormetrový sedan váži len necelú tonu, skromný motor s ním nemá veľa práce a prevodovka je v tomto prípade celkom postačujúca.
Po chvíli okukovania sme sa podujali na testovaciu jazdu, aby sme si na vlastnej koži vyskúšali, aké je to žiť
s jedným z dôležitých vozidiel francúzskej produkcie. Úzke zadné dvere a ešte užší priestor na sedenie trocha
sťažujú vtlačenie dospelého tela do vozidla a ako hovorí sám majiteľ, „Peugeot 201 nie je práve najpriestrannejšie
auto, na zadné sedadlá sa nevesta vo veľkých šatách súka pomerne ťažko.“ Nám sa však podarilo naládovať sa do vnútra a s radosťou sme sa preto nechali aj odviezť. I keď vo vnútri nie je veľa priestoru, sedadlá sú luxusne čalúnené a pohodlne mäkké. Vozidlo síce nebolo primárne určené pre majiteľov, ktorí si potrpeli na luxus, nie je to však žiaden roľník.
Šoférovanie Peugeotu 201 si vyžaduje trocha zručnosti, nesynchronizovaná prevodovka vyžaduje správny grif a nie celkom presné riadenie viac trpezlivosti. Jazda je však obrovským zážitkom, hlavne preto, že na stretnutiach historických vozidiel i na ceste púta veľa pozornosti, veď Peugeot 201 je v našich končinách predsa len rarita a znalci automobilovej histórie vás nenechajú bez otázok.
[flagallery gid=81 skin=optima_jn]