Peugeot 309 GTi len tak nezoženiete

Hľadať

Peugeot 309_GTi
Mali ho chalani na ulici a po večeroch sa s ním preháňali po sídlisku. Bolo to v čase, keď sa 90. roky len rozbiehali a pouličné automobilové gangy na Slovensku ešte neboli v móde. Dnes tento Peugeot ľahko nekúpite.

A veru, aj by nám býval zmizol z hľadáčika, no náš francúzsky dopisovateľ Jacob Almohada nám napísal tip na investičné auto. Vraj ich je málo a nie sú lacné. Ale ani to 309 GTi nepomohlo a takmer sme na porade jednohlasne auto zavrhli. Až kým sa jeden z nás nepozrel na inzeráty (kto to bol, nie je v zápisnici uvedené, pretože sme ešte nenašli dobrovoľníka, ktorý by tie veselé redakčné stretnutia zaznamenával).
 
Inzercia

 
„Nie je tu ani jedna, ani tu a ani tu,“ táto veta rozhodla. Ideme hľadať potenciál 309 GTi. Na Slovensku sme nič nenašli, hľadali sme v súkromnej inzercii a aj v ponuke autobazárov. Škoda, chceli sme sa u nás trocha inšpirovať, no neostalo nám nič iné, len ísť rovno do Nemecka. Veru sme tam aj niečo našli, no viete koľko sa tam v zime solí? Opustili sme teda aj Nemecko. Aj tak nás to nejako lákalo do rodiska rýchleho Peugeota. Do Francúzska.

Peugeot 309 sa vyrábal v rokoch 1985 – 1993. Pôvodne to ani nemal byť Peugeot, ale Talbot, no nakoniec bolo všetko inak. Vyrábal sa v dvoch základných verziách. Štvor a dvojdverovej, z ktorej vychádza aj model GTi. Dvojdverová verzia sa začala vyrábať v roku 1987. Len si mávajte rukou. Nebaví vás 309? Tak počúvajte. Vážila menej ako tonu a 1,9 disponovala výkonom 95 a 118 kW. Stovku zahanbila za 8 sekúnd a na ceste bola úchvatne zábavná.

Najskôr sme sa pozastavili na obrovskými rozdielmi v cenách zachovalých kusov. Štartovali nad 3 000 a obíjali si hlavu o 10 000 eur. Ale prečo, keď im nič nechýba a sú vo výbornom stave? Tajomstvo tkvie v originalite a agregáte. Aj 309 trpela na experimentujúcich tunerov a veľkú úlohu zohral práve motor. Drahší bol 160 koňový, 16 ventilový atlét, ktorý sa vôbec netrápil či sa predá dnes alebo o rok. Pretože o rok bude Peugeot zase o niečo drahší.

Prečítajte si tiež: Škoda, ktorá poteší vašu peňaženku.

Skoro sme auto odsúdili bez hlbšieho premýšľania. Keď sa povie GTi a Peugeot, automaticky si predstavíme legendárnu 205, ktorá si svoju slávu zaslúžila aj na tratiach WRC. Model 309 stojí v jej tieni a nikdy sa mu nepodarilo vystúpiť zo zabudnutia. Teda až donedávna. Potichu zmizol z dohľadu a tí čo ho majú a chcú ho predať vôbec nie sú skromní.


Text: Emanuel Thurzo
Foto: http://www.psa-peugeot-citroen.com/

Inzercia