Pred Villa d’Este je aj slovenské auto

Hľadať

Mercedes-Benz 380

Prvý deň súťaže elegancie prešiel nečakane rýchlo. Na vychutnanie a podrobné prezretie celkom 51 áut som minul celý deň a stále nemám dosť.

Úvodné dejstvo Concorso sa nieslo v znamení hodnotenia. Najväčšie slovo, samozrejme, má oficiálna Jury a jej členovia svoju prácu odvádzali poctivo. V skupinkách si prezerali auto za autom, väčšinu z vystavených vozidiel si nechali naštartovať, lustrovali doklady a nakoniec si úctivo podali s majiteľom ruky, aby obďaleč dali hlavy dokopy, uznanlivo prikyvovali alebo naopak, mračili sa, ak sa im niečo nezdalo. Bol som porotcom stále v pätách. Nie preto, aby som sa pri svojom hodnotení veľmi nepomýlil, ale aby som si mohol vypočuť burácanie starých motorov. Na niektoré nikdy nezabudnem. Mercedes-Benz 710 SS prekvapil aj porotcov, ktorí od nadšenia až zhíkli. Zahrmel, akoby sa na jazerom Como zrazu objavil veľký čierny mrak a pohrozil letnou búrkou. K RR Phantom III zase okoloidúci neveriacky pchali hlavu až k motoru, aby sa presvedčili, že je naozaj naštartovaný. Mohli by ste ho naštartovať aj v kostole plnom rozjímajúcich a tí by si nič nevšimli, nanajvýš by si mysleli, že zvonka priletela maličká muška.

Porota podrobne prezerala každý detail.
Porota a Mercedes 710 SS

K väčšine vozidiel sa postupne vrátim podrobnejšie. Sú tu totiž úžasne zaujímavé exponáty. Na podujatie boli vyberané veľmi starostlivo a už to, že sa dostali až pre Villu d’Este je obrovský úspech. Niektoré sú extrémne unikáty a niektoré majú fascinujúci príbeh a zaslúžia si podrobnejší opis.

Vozidlá sú rozdelené do desiatich kategórií. Vo Flamboyance in motion sa nachádza najstaršie vozidlo celej Concorso. Unikátny model Farman A6B Coupé de Ville z roku 1925 priviezol do Talianska Čech Petr Turek. Druhým najstarším autom kategórie je Isotta Fraschini 8A SS Convertible z roku 1930. Tento nádherný automobil má slovenské historické značky a jeho majiteľom je čestný prezident Asociácie historických vozidiel Slovenskej republiky Ing. Karol Pavlů. Aj ostatok kategórie sú len samé skvosty: Lancia Astura 3a Serie Cabriolet z roku 1936, dva modeli Mercedes-Benz 770K a 540K, oba z roku 1937 a Pierce Arrow 1242 Convertible Sedan z roku 1933.

Isotta Fraschini 8A SS je zo Slovenska.
Isotta Fraschini

Priliehavé meno kategórie Antidepressants patrí piatim famózne znejúcim oldtimerom: Mercedes-Benz 710 SS Tourer (1930), OM Superba 665 SSMM Cabriolet (1931), Alfa Romeo 8C 2300 Spider (1932), Mercedes-Benz 380 Special Roadster (1933) a Delahaye 135 M Cabriolet (1946).

Úchvatná Alfa Romeo 8C 2300 Spider (1932).
Alfa Romeo 8C

Model Rolls-Royce Phantom oslavuje 90 rokov, a tak usporiadatelia vytvorili špeciálnu kategóriu Phantom Story. Tej kraľuje Phantom I Roadster z roku 1929. Phantom II reprezentuje verzia Continental Drophead Coupé s karosériou od Barkera z roku 1933. Aj Phantom III je Drophead Coupé. Na jeho karosérii z roku 1937 pracovala karosáreň Vanvooren. Vo verzii Limousine je predstavený Phantom IV z roku 1954. Phantom V prišiel s karosériou Touring Limousine a VI ako Pullman Limousine.

Rolls-Royce Phantom I Roadster.
RR Phantom I

Made to measure je kategória vozidiel, ktoré pobavia aj zaujmú svojim dizajnom: Ferrari 212 Europa Berlinetta (1952), Pegaso Cupula Coupé (1952), Chrysler SS Coupé (1953), Ferrari 250 GT Europa Berlinetta (1954), Alfa Romeo 1900C SS Berlinetta (1954), Jaguar XK 140 Coupé (1957), Osca 1600 GT Berlinetta (1961).

Pegaso Cupula Coupé (1952).
Pegaso Cuputa

Srdcia rozbúcha kategória Gentleman´s racers: Maserati A6 1500S Berlinetta (1946), Ferrari 166 MM Barchetta (1950), Fiat 8V Berlinetta (1954), Pegaso Z-102 Coupé (1954), Maserati A6G/2000 Berlinetta (1956), Ferrari 250 GT LWB Competizione Berlinetta TdF (1957), Ferrari 250 GT SWB Berlinetta (1962).

Fiat 8V Berlinetta (1954).
Fiat 8V Berlinetta 1954

Hollywood on the lake je kategoria plná „krasotiniek“: Alfa Romeo 6C 2500 S Cabriolet (1946), Cisitalia 202 SC GS Covertible (1952), Lancia Aurelia B52 Spider (1953), Pegaso Z-102 Cabriolet (1954), BMW 507 Roadster (1957), Ferrari 250 GT California Spider (1958).

BMW 507 Roadster (1957).
BMW 507

Džentlmeni a jedna žena sa zoskupili v kategórii GT man has arrived: Rolls-Royce Silver Cloud II Convertible (1961), Aston Martin DB5 Covertible (1966), Ferrari 365 GTS/4 Daytona Spider (1972), Panther Six Roadster (1976) a Rolls-Royce Camarque Coupé (1979), ktorý vlastní Česka Firt-Gutová.

Panther Six Roadster (1976).
Panter Six

Superšporty usporiadatelia umiestnili v kategórii How fast is enough: American Motor Corporation AMX/3 Coupé (1970), Lamborghini Miura SV Berlinetta (1971), Porsche 911 Carrera RS Coupé (1971), Lamborghini Countach LP400 Berlinetta (1976), BMW M1 Coupé (1980).

Porsche 911 Carrera RS Coupé (1971).
Porsche 911 Carrera RS

Malé športové a dvojsedadlové autá majú poriadne horúce zastúpenie a vystupujú pod spoločným názvom Two seats against the stopwatch: Maserati 60/61 Birdcage Spider (1959), McLaren M1-A Open prototype (1964), Ferrari DINO 206 S Spider (1966), Lancia Stratos Sports Coupé (1966).

Ferrari DINO 206 S Spider (1966).
Ferrari Dino

Text a foto: Samuel Vanko

Inzercia