Prvé pretekárske náradie

Hľadať

Prvé preteky sa konali 22. júla 1894 a išli sa z Paríža do Rouen. Prvé miesto si podelili Panhard&Levassor a Peugeot. Oba využívali dvojvalcové agregáty Daimler s uložením valcov do V. Na vozidle Benz sa pretekov zúčastnil inžinier Emil Roger, jeho vozidlo malo výkon 3,7 kW (5k).

Text: Samuel Vanko v spolupráci s magazínom Veterán SK Foto: Daimler

Inzercia

Na začiatku automobilizmu bolo treba nájsť cestu, ako otvoriť srdcia tým, ktorí neverili. Koncom 19. storočia sa roztrhlo vrece s výrobcami, ktorí nasledovali Benzov a Daimlerov vynález a aby sa ich výtvory začali predávať, bolo treba vymyslieť nejaký marketingový plán. Vo francúzskom denníku Le Petit Journal vyšla výzva, kampaň. Vydavateľ denníka prišiel s nápadom na usporiadanie podujatia s názvom „Vozy bez koní“. Spolu s automobilkami a nadšencami vytýčili 126 kilometrov dlhú trasu z Paríža do Rouen a na štart sa postavili parou, batériami i benzínom poháňané prvé autá. Cieľom bolo ísť rýchlo, spoľahlivo a bezpečne. Preteky sa konali v roku 1894. Išlo o prvé preteky na svete a akcia mala obrovský úspech. Medzi divákmi boli aj Gottlieb a Paul Daimlerovci. „Videli sme ťažké parné stroje a kuričmi, kvapkal z nich pot, boli pokrytí sadzami od vyhadzovania spáleného materiálu von z pecí. A potom sme videli vodičov benzínových vozidiel. Uvoľnene sedeli za volantom, sem-tam pákou niečo prestavili, vyzerali, akoby boli len tak vonku, na výlete,“ povedal po pretekoch Paul Daimler. Pre Benza a Daimlera to boli preteky, ktoré sa zapísali do kroniky automobilky Mercedes veľkými písmenami. Deväť zo sedemnásť vozidiel, ktoré prešli cieľovou čiarou v Rouen malo agregát od Daimler.

Prečítajte si: V roku 1938 si Mercedes W125 zapísal rýchlostný rekord, ktorý je dodnes neprekonaný.

Inzercia