Range Rover oslávil 50 rokov
Jeho úlohou je rozmaznávať posádku v každej situácii. Priviezol luxus do terénu a tento rok oslavuje 50 rokov. Range Rover.
Text: Emanuel Thurzo Foto: jaguarlandrover.com
Anglická ikona luxusných terénnych vozidiel vždy trocha vyčnievala z radu svojich konkurentov. Uhladený džentlmen tento rok oslavuje 50 rokov a svoju kariéru nekončí. Zažmúrte oči a predstavte si, ako dnes vyzerá Range! Máte? Vedeli ste, že kedysi nebol koncipovaný ako luxusné auto?
Inzercia
Prototyp Range Roveru vznikol v roku 1967 a ostrá výroba bola spustená o tri roky neskôr. O jeho vzniku sa však v automobilke Rover rozprávalo ešte v roku 1958. Potom ako Rover vytvoril oddelenie pre terénne automobily, začalo sa po chodbách továrne šepkať o potrebe vyrobiť o niečo väčší model, ako je Land Rover. Nápady na nové auto sa vykryštalizovali koncom päťdesiatych rokov a v polovici šesťdesiatych začal nápad získavať reálne kontúry. Experimentálny model vyústil do sériového Range Roveru predstaveného v Paríži roku 1970 – bol vystavený v múzeu Louver, ako ukážka príkladnej práce priemyselného dizajnu.
Na dôkaz, že práca sa podarila a zadanie bolo splnené do bodky, prešiel v roku 1972 Range zo severu Ameriky na juh. Nový, aj keď špeciálne upravený, Rover nezastavili ani močiare a lesy v strednej Amerike, Paname či severnej časti Kolumbie. Pôsobivé.
Prvá generácia bola do roku 1981 vyrábaná len ako trojdverové vozidlo. Pôvodne totiž Range Rover nebol navrhnutý ako luxusný koráb a veľa komfortných prvkov prichádzalo postupne, až sa Range Rover dopracoval k dnešnému luxusnému renomé. Jeho každodenný život ho nasmeroval mimo ťažký terén, až získal nové poslanie: kombinovať luxus a terénne schopnosti, pocit bezpečia a robustnosť veľkého automobilu. Vďaka tomu si Range našiel veľa priaznivcov, ktorí ho milujú dodnes – určite má aj veľkých odporcov – ľudská prirodzenosť sa dá oklamať ťažko a nenávisť k bohatým je u niektorých jedincov neprekonateľná prekážka. Range Rover sa totiž nestal lacný, veľký Land Rover a na jeho kúpu a aj prevádzku potrebujete slušný pravidelný príjem.
Inzercia
Prvá generácia sa vyrábala neuveriteľných 26 rokov. Prvý motor bol V8 s výkonom 101 kW, neskôr zvýšeným na 116 kW. Od tej doby sa dopyt po aute zvyšoval a s ním aj výkon, objem motora a rástli aj nároky od stále rozmaznanejších klientov. Prvá generácia fungovala celkovo s ôsmymi motormi. K 3,5 litrovému benzínovému motoru pribudol 3,9 a neskôr 4,2 litrový. Naftové agregáty mali objem 2,4 a 2,5 litra a disponovali výkonmi od 82 kW (112k) do 87,5 kW (119 k).
Druhá generácia sa dva roky vyrábala paralelne s prvou. Z linky schádzala v rokoch 1994 až 2002. Vo vnútri automobilky však na Range Rover vytvorili silný tlak v podobe modelu Land Rover Discovery a Range tak musel popracovať na svojom luxuse. To ho ešte viac posunulo do rozmáhajúceho sa segmentu SUV. Tretia generácia sa vyrábala v rokoch 2002 – 2012. Štvrtá generácia priniesla najväčší dizajnový skok a výrobca postupne uviedol aj niekoľko ďalších modelov, aby udržal klientsky záujem. Vďaka tomu má v portfóliu aj modely ako Evoque či Range Rover Sport.
Ceny starých Range Roverov nie sú také závratné, ako by sa mohlo zdať. Ešte stále ich je dosť a zatiaľ si nesiahli na titul zberateľského unikátu. Navyše, niektoré verzie nepatrili k najspoľahlivejším a za ich apetít by sa nehanbil ani večne hladný slon. Svoj potenciál však zrejme ešte nenaplnili.