Renault 16: Nevšímaný
Renault 16 bol predstavený na autosalóne v Ženeve v roku 1965. Ako hovorí dobová tlač, bolo to perfektné rodinné auto. Za koľko sa dá zohnať?
Text: Samuel Vanko Foto: Renault
Predplatné printového vydania magazínu VETERÁN SK
Šestnástka má elegantný dizajn, ktorý vo Francúzsku decentne zladili s funkčnými prvkami, komfortom a inováciami. Bol to celkom ambiciózny projekt, za ktorým stálo odhodlanie vtedajšieho generálneho riaditeľa automobilky Pierra Dreyfusa utiecť konkurencii. Nechcel sa obmedzovať štvormiestnymi vozidlami, chcel viac priestoru, viac sedadiel, primerané rozmery. Výsledok mal úspech a po viac ako 50 rokoch by si rád robil nárok na hodnotné zberateľské auto.
Praktický mix
Renault 16 bol akýsi kríženec medzi sedanom a dodávkou, zmixoval na prvý pohľad nespojiteľné a otvoril si cestu k všestrannosti. Interiér je úžasne variabilný a zhltne 346 – 1 200 litrov. V R16 sa dali voziť deti alebo sa v aute vyspali dvaja dospelí – úžasný ideál. Premyslený rodinný automobil sa veru nenechal zaskočiť a čo ste od neho chceli, to ste dostali. Aj technicky ide o zaujímavý počin. Renault stavil na predný pohon, ktorý sa v autách ešte len udomácňoval, motor je vyrobený z hliníka (tlakom), zadné okno má odmrazovanie, stierače získali aj druhú rýchlosť a vnútorné spätné zrkadlo má dve polohy (deň/noc). Renault 16 sa tak zaradil k automobilom, ktoré ukazovali, kam smeruje motorizmus a v tejto pozícii sa Francúzi cítili veľmi dobre a hlavne radi.
Už akoby z iného sveta pôsobilo centrálne zamykanie či samonavíjacie bezpečnostné pásy. Model 16 sa vyrábal v rokoch 1965 – 1980 a získal si veľa fanúšikov. Podarilo sa mu osloviť aj odbornú verejnosť, ktorá ho v roku 1966 zvolila za Auto roka. Na pohon R16 slúžili dva agregáty – slabší štvorvalec s objemom 1 565 cm3 a s výkonom 49 kW. Vrchol ponuky bol agregát s objemom 1 647 cm3 a výkonom 68 KW.
Ako sa drží na trhu?
Chvíľu to vyzeralo, že nič nenájdeme, preto sme sa lepšie pozreli do Francúzska a Nemecka. Tam sme R16 vypátrali dosť a zväčša aj v zaujímavých stavoch – teda to tvrdia inzeráty a prezrádzajú detailné fotografie. Ale keď silou mocou chcete renovovať, nájdete aj zhrdzavené Renaulty v žalostnom stave. Jeden dosť hrdzavý a unavený, ale kompletný, sme našli na západe Nemecka a stál takmer 900 €. Na jeho renováciu by ste však použili aspoň 20 000 eur a na takú hodnotu si R16 ešte dlho počká. Veľmi pekné kusy sa dajú zohnať do 7 – 10 000 eur. Našli sme aj drahšie. Napríklad v luxusnej verzii Deluxe a vo výbornom stave. Majiteľ za svoju čučoriedkovo-fialovú chcel 16 000 eur. To bol strop. Drahšiu R16 sme nenašli. Najčastejšie sa cena pohybovala okolo 9 000 eur a všetky boli vraj bez potrebnej renovácie. Auto nie je pre investorov prvé na rane, no jeho popularita zatiaľ pomaly rastie a s ňou aj cena.