Saab 900 Turbo: Švédsky rebel
Saab je automobilka, ktorá priťahuje ľudí nekonvenčných, nenásilne sa odkláňajúcich od sivého priemeru obyčajnosti. Vyskúšali sme na vlastnej koži, aké je to byť trocha iní.
Text a foto: Samuel Vanko
Dnes nie je zložité si sadnúť takmer do hocijakého auta. Prídete na autosalón, zažmurkáte na hostesku a sadnete si napríklad do najnovšieho Opla, BMW a ak sa nebudú pozerať ochrankári, tak aj do Ferrari. No napríklad do takého Saabu si nesadnete. No jasné, že nie, veď Saab už neexistuje, je to len spomienka na automobilku, ktorá kedysi znamenala vo svete motorizmu odvážneho aplikanta inovácií. Imidž Saabu, pre bežného konzumenta automobilizmu, bol taký nečitateľný, že poriadne nevedel, čo nám tí zanietení majitelia chcú svojím nezlomných obdivom k tejto švédskej značke povedať. Oni sa nikdy nehádali, že Saab je jediné správne auto pod slnkom. Jeho existenciu berú s chladnou samozrejmosťou a s rovnakou rozvahou a pokorou o svojich autách rozprávajú na fórach. Prečo? Lebo Saab.
Inzercia
Posledný model
Bola to už taká tragikomédia. Umieračik nad Saabom nezvonil len raz a na pohľad zvonka za jeho neutešenú situáciu mohol práve jeho nekonvenčný duch. Chvíľu to vyzeralo lepšie, potom zase horšie. Teraz je výrobca v rukách čínskeho konzorcia National Electric Vehicle Sweden. To už sú však moderné dejiny. No keď sa začalo nad Saabom zmrákať, bolo to ešte v čase, keď model 900 bol pri plnej sile. Časom však jeho obľuba klesala a bolo treba vymyslieť niečo nové. Vedenie Saabu sa dostalo do rúk strojárenského gigantu GM, s ktorým začala švédska fabrika pracovať na vývoji nástupcu po modeli 900. GM poskytlo Opel Vectra a vznikol Saab 900 II. Nás však zaujala jeho prvá generácia, teda posledný čistokrvný Saab, ktorý bol vyvinutý čisto v réžii tamojších inžinierov. Niet sa preto čomu čudovať, že obľuba tohto modelu rastie a tým aj jeho cena.
Saab 900 bol vyrábaný v rokoch 1978 až 1993 a je krásnym príkladom, ako niesť vztýčenú vlajku na počesť svojho predchodcu. Črty podobné s modelom 99 sú viditeľné okamžite. Dokonca sa obe vozidlá chvíľu vyrábali aj paralelne. Saab na type 900 výrazne zapracoval na bezpečnosti, predĺžil prednú časť, aby vozidlo bolo odolnejšie pri čelných nárazoch. Aj keď v tom čase bola hra na bezpečnosť skôr avantgardným vystúpením niektorých prémiových značiek a hlavne švédskych automobiliek, verejnosť ju predsa len už jedným očkom sledovala. Švédi mali vtedy jasne navrch.
Saab pod predĺženú kapotu umiestnil pozdĺžne uložený agregát. Poháňanú mal prednú nápravu a takýto pohon v kombinácii s pozdĺžne uloženým agregátom bol vtedy na ústupe. Saab 900 tak patril k posledným mohykánom.
Rebel
To však nebola jediná vec, ktorá šla proti prúdu. Tých veľkých i malých drobností, ktoré vychádzali z radu bolo ohromne veľa. Motor bol napríklad natočený o 45 stupňov, pod ním bola priamo umiestnená prevodovka, ktorá bola súčasťou olejovej vane. V Saabe jednoducho museli byť iní a svojou inakosťou vždy priťahovali. Tak aby toho nebolo málo, zaujímavý je aj podvozok. V tom čase už boli v hlavnom prúde hojne využívané zavesenia kolies typu McPherson, 900 však disponuje dvojitými lichobežníkmi. Nezávislé zavesenie vpredu dopĺňala pevná zadná náprava s dvojicou pozdĺžnych Wattových priamovodov a priečny pohyb zachytávala tyč, pôvodne vyvinutá vo francúzskej automobilke Panhard – preto sa prezývala aj panhardská tyč. Kombinácia takejto zadnej nápravy a dvojitých lichobežníkov vpredu sa správa na ceste pokojne a čitateľne. Pre svoje nastavenie však robí jazdu trocha nedotáčavou.
Inzercia
Jazda na klasike
Na Slovensku sme našli jednu z najvzácnejších motorizácii v klasickej 900. Saab 900 Turbo, model, ktorý už svoj potenciál na zhodnocovanie nainvestovaných peňazí, začína ukazovať. Treba zobrať do úvahy, že v tých časoch výkon 103 kW nepatril žiadnym nudným autám a majitelia, ktorí si 900 Turbo zadovážili s ním nejazdili len do kostola. Podľa toho tieto vozidlá aj vyzerajú. Ak sa o ne nikto nestaral, môžu byť zanedbané a športovým zaobchádzaním aj unavené. Tá 900, ktorú sme našli my bola v skvelej kondícii. Preto sme si jazdu užili so všetkými jej cnosťami.
Interiér pôsobí masívne a luxusne, čo umocňuje aj bohaté kožené čalúnenie. Saab na výbave nešetril. Červenohnedé vnútro je pastva pre oči. Príkladná je aj kvalita spracovania. Oči sme išli nechať napríklad na prešívaní. Materiály, ktoré výrobca zvolil tiež pôsobia poctivo.
Chladné emócie
V každom kútiku plechového tela je Saab Severan. Pôsobí vyrovnane, ako keď sa pretekár sústredí na jazdu. S ľadovým pokojom sa nechá obdivovať, usadí vás v nekonvenčnej kabíne a kým si zvyknete na všetky podstatné elementy, ktoré potrebujete na jazdu, bude vás hýčkať. A potom zošliapnete plynový pedál. Na dnešné pomery akcelerácia nikomu nevyrazí dych. No keď dostanete 900 Turbo do ruky, budete si jeho tempo užívať s úsmevom od ucha k uchu. Nenechá sa prehovárať k divočinám dlho a veľmi rýchlo zistíte, že jediné, čo vás obmedzí sú rýchlostné limity a všímaví policajti. A ešte sedadlá s chabým bočným vedením tela. Budete sa musieť držať volantu z celej sily, aby ste sa udržali na svojom mieste.
Na druhej strane, za volantom sa sedí ohromne pohodlne, len na rýchle prepletanie s rozmerným volantom si človek trocha musí zvyknúť. Dvojliter s turbodúchladlom vie za volant slušne zatiahnuť a pri agresívnejšej jazde si vyžiada viac vodičskej pozornosti. Jazdné vlastnosti Saabu na svoju dobu však boli jedny z najlepších na svete. Práve nie celkom tradičný podvozok zabezpečuje fantastickú jazdnú stabilitu a to aj pri rýchlej jazde. Oceníte to pri prudkých zmenách smeru jazdy, pri ostrej akcelerácii alebo plných brzdách.
Auto miluje prehadzovanie zo zákruty do zákruty, bude vás serpentínami viezť s istotou, chladnokrvne a pritom bude neúnavne skúšať vašu odvahu. Saab 900 Turbo vie byť rýchly a je to na vás, kam ho posuniete. Či sa len tak, vláčne povozíte alebo budete hľadať jeho limity. A tie sú poriadne ďaleko za zdravím rozumom.
Na výber
Model 900 Turbo bol v ponuke s dvojlitrovým 103 kW a neskôr 129 kW štvorvalcom. Do ponuky sa dostal aj agregát s objemom 2,1 litra s výkonom 103 kW, bola to však verzia dostupná najmä v USA. Charizmatický Švéd bol zjavom na cestách a dnes je raritou. Keď k tomu pripočítame jeho zaujímavé jazdné vlastnosti.. pre mnohých je to láska na celý život, ktorá má zaujímavý investičný potenciál.