Škoda 130 LR: Spomienky na legendu

Hľadať

Motoršportové oddelenie mladoboleslavskej automobilky už od svojho počiatku existencie nenecháva pretekárske trate bez povšimnutia. Nezabudnuteľní jazdci, ktorí sedeli za volantom nejednej Škody, si zaspomínali na rýchlu 130 LR.

Zdroj: Škoda Auto

Škoda nebola v motoristickom športe vždy úspešná. Mala obdobia, kedy na špičku nedokázala dosiahnuť. Nemala takú techniku, chýbalo jej odhodlanie, jazdci ale aj kus šťastia. História a aktuálne aj horúca súčasnosť však pamätá víťazstvá, pódiá, ocenenia a triumfy. Zatúlali sme sa do 80. rokov minulého storočia, do čias, keď sa Škoda ako výrobca civilných vozidiel potkýnal sám o svoju zaostalosť, ktorú spôsobovala aj vtedajšia vládna garnitúra pomalými rozhodnutiami alebo rôznymi inými pohnútkami. Ale zároveň sa objavilo svetlo na konci tunela – model Favorit. A jeho srdce poslúžilo aj na pohon modelu 130 LR. Aká bola Škoda 130 LR, ktorá je dnes hlavne zberateľský skvost?


Johny Haugland
„Auto sa veľmi dobre ovládalo, riadenie bolo príjemné a jednoduché. Veľkým krokom dopredu bola optimalizácia podvozka, ktorá bola urobená v spolupráci so SACHS Motorsport. Jazdné vlastnosti „elerky“ sa rozhodne posunuli. Vozidlo vynikalo hlavne v jazde na nespevnenom povrchu.“


Pavel Sibera
„Ako veľmi to letí. V stotridsiatke LR som sedel naposledy v roku 1988. Nechcem ani počítať, koľko je to rokov. Bolo to výnimočne spoľahlivé auto. Odjazdili sme s ním 19 rely bez poruchy. Elera mala výkon maximálne 135 koní, čo je z dnešného pohľadu málo. Výhodou však bola hmotnosť vozidla, ten vážil len 720 kilogramov. Kto sa odviezol, mohol byť prekvapený, ako to celé fungovalo.“


Jiří Kotek
„Hliníkový motor, projektovaný pre model Favorit, v tom čase ešte nikto nepoznal. A nebola k nemu ani veľká dôvera. Vtedajší mechanici a technici motoršportu jazdili do Týnce nad Sázavou, kde boli odlievané prvé hlavy, a pomohli narodeniu prvej série motorov. Vlastne ,automobilový šport veľmi pomohol vývoji sériového auta.“

ŠKODA 130 LR


Škoda 130 LR
Stotridsiatka vyšla na trate súťaží po prvý raz v roku 1985 s ambíciou nadviazať na úspechy predchodkyne, modelu 130 RS. Napriek tomu, že Medzinárodná automobilová federácia (FIA) prisľúbila stabilné štarty týchto nových stotridsiatok, pre fatálne nehody v súťažiach, do ktorých boli zamotané beštie skupiny B, všetko bolo inak, ako sa predpokladalo. FIA skupinu B zakázala a 130 LR sa na pretekoch udržala len tri roky.

Prvý štart 130 LR bol v zime roku 1985 na domácej súťaži. Škoda odštartovala na jubilejnej, v poradí desiatej Valašskej zime. Na stupne víťazov sa vtedy postavili posádky Svatopluk Kvaizar/Jiří Janeček, Johny Haugland/Jan Olov Bohlin a Ladislav Křeček/Bořivoj Motl. Prvé veľké medzinárodné úspechy nového automobilu Škoda 130 LR priniesla účasť na 32. ročníku Rallye Akropolis. Na jednej z najťažších súťaží sveta, posádka Ladislav Křeček/Bořivoj Motl zvíťazila vo svojej triede a v absolútnom poradí obsadila 13. miesto.

Škoda 130 LR má celohliníkový agregát s osemkanálovou hlavou. Dosahuje maximálny výkon 135 k. Hliníkové sú aj ďalšie dielce. Okná sú z plastu, prevodovka má päť rýchlostných stupňov a oproti predchádzajúcemu súťažnému typu 130 RS je vozidlo ľahšie o 90 kilogramov (to v rétorike motoršportu znamená veľmi veľa). S RS bol model LR neporovnateľný – mal podstatne lepšie jazdné vlastnosti a účinnejšie brzdy.

Inzercia