Škoda 130 RS hľadá odvážne ruky

Hľadať

Keď sa objaví Škoda 130RS v inzerátoch, vždy je to sviatok. A to sa teraz aj stalo. Jedna krásna eresa je na predaj. Ide o originál, ktorý spravoval SVÄZARM. Je z roku 1981, má slovenské papiere a je krátko po renovácii. Škoda 130 RS je investícia, kus našej úspešnej motoršportovej histórie.

Kontakt na predajcu:: 0905 222 479

skoda 130 rs na predaj

VIAC O ŠKODE 130 RS

Škoda 130 RS bez pochýb patrí medzi najlegendárnejšie modely z Mladej Boleslavi. Dokázala poraziť súperov na ikonickej rely Monte Carlo a západný svet ju označil za Porsche východu.

Ak sa v súčasnosti objaví na veteránskych pretekoch, vždy vyvolá malú hystériu. Chalani všetkých vekových kategórií spozornejú, najskôr ju ohodnotia zvonka, zistia, či je aspoň trocha skutočná a potom svoj nos prilepia na plastové okná. Škoda 130 RS je to najfajnovejšie čo pustila Škoda do sveta rely 70. – 80. rokov.

Automobil to bol úžasne obľúbený. Nasledovalo ho množstvo domácich úpravcov, čo malo za následok vážny úbytok zdravých a nedotknutých vozidiel 110R. Skutočná 130RS však vznikla pod prísnym dohľadom Škody (niekoľko kusov bolo postavených aj Zväzarmom). Homologovaná bola v roku 1975 a koncepčne mala spoločné korene so superškodou 200RS. Pod zvažujúcou sa zadnou kapotou ryčal vyladený agregát s objemom 1,3 litra a práve v kategórii do 1300 ccm si na rely Monte Carlo v roku 1977 vyjazdila Škoda legendárne double. Posádka Blahna/Hlávka obsadili 1. miesto (12. celkovo) a Zapadlo/Motal 2. miesto (15. celkovo).

Pretekárska Škoda bola prekopaná od strechy až po podvozok. Rozšírené nápravy, odľahčené dielce – vrátane skiel, na mieru vyladený podvozok s tlmičmi KONI. Prepracovaná aerodynamika pomáhala chladiť namáhaný agregát, na lepšie využitie výkonu bola poskladaná špeciálna päťstupňová prevodovka – jej namontovanie si však vyžiadalo dodatočné konštrukčné úpravy vozidla. Predné kolesá krotili kotúčové a zadnú, hnanú nápravu, zase bubnové brzdy. Agregát mal výkon naladený v rôznych úrovniach – od 83 kW (113 k) do 105 kW (143 k). Hmotnosť sa pohybovala okolo 720 – 820 kg. V závislosti od nastavenia prevodovky jazdila 130 RS maximálne 145 – 220 km/h. Popri verzii na rely existoval aj okruhový variant, ktorý mal inú špecifikáciu, prispôsobenú potrebám na rýchlych okruhoch.

 
Inzercia

 

S papiermi od FIA to síce nebolo jednoduché a vraj homologizačná séria neexistovala, predsa len sa to v Mladej Boleslavi podarilo vybaviť. Kompetentní dostali svoje tabuľky s potrebnými údajmi a konkurenti mali vymaľované. Našťastie, lebo svet by inak prišiel o jednu zo svojich motoristických legiend.

Presný počet vyrobených vozidiel nie je známy. Predpokladá sa, že ich nebolo viac ako 40 (postavených priamo v závodoch Škoda), preto, ak vám niekto bude tvrdiť, že má doma stopercentne pravú 130 RS a naozaj neklame, má doma úchvatný poklad.

Upozornenie: fotografie nižšie nepatria k predávanému vozidlu.

FacebookNenechaj si to len pre seba

Inzercia