Škoda 966 Supersport – Jedináčik
Škoda 966 Supersport ožila pod rukami šikovných mechanikov zo spoločnosti Škoda Auto. Dnes je hlavným lákadlom múzea v Mladej Boleslavi.
Text: Samuel Vanko, foto: Škoda
Pretekársky špeciál, aký by ste v Škode nehľadali a pamätajú si ho azda len tí skôr narodení, bol predstavený v roku 1950. Svoju pretekársku premiéru zažil model v tom istom roku na okruhových pretekoch v Mladej Boleslavi. Krátko na to bolo vozidlo poškodené, nahradené a aby mohlo štartovať v dvojici, konštruktéri postavili aj tretí exemplár. Práve ten sa stal šťastným, preživším a dnes nádherne zreštaurovaným unikátom, na ktorý sú v Škode právom hrdí.
Úspech už na začiatku
V Mladej Boleslavi sa 24. septembra roku 1950 konala Veľká cena Československa. Na štartovom poli stál aj automobilový pretekár Miroslav Fousek v nádhernej Škode 966 Supersport. Na pretekoch si v kategórii do 1 100 cm3 vybojoval nádherné druhé miesto. Ďalšiu sezónu v roku 1951 už Škoda so svojím pilotom na pretekoch v Liberci stála na najvyššom stupni. V ďalších rokoch sa prvý exemplár, zničený z pretekárskych súbojov, na rýchlom asfalte už neukázal. Namiesto neho česť automobilky obhajovali ostatné dva kusy, ktoré pilotovali Jaroslav Netušil, ktorý nahradil zraneného Fouseka, a Václav Bobek.
Vývoj za pochodu
Škoda svoje pretekárske stroje stále vylepšovala. Pôvodný agregát zo Škody Tudor mal objem 1 089 cm3, no časom bol vybavený hliníkovou hlavou valcov a atmosférické verzie s dvojicou karburátorov, doplnili výkonné motory s jedným a neskôr dokonca dvoma kompresormi. Pre honbu za výkonom bol pôvodný agregát prerobený a konštruktéri zvýšili zdvihový objem na 1 221 cm3. Ani to však neutíšilo hlad po víťazstvách, ktoré si pýtali viac a viac výkonu. Preto boli na pohon vyvinuté prototypy s objemom 1 500 cm3, ktoré v atmosférickej verzii mali až štyri karburátory. Takýto motor dosahoval výkon 66 kW (90 k). Ak bol vybavený kompresormi, výkonová krivka sa vyšplhala až k úžasným 132 kW ( 180 k). Takáto Škoda 966 Supersport dokázala atakovať magickú hranicu 200 km/h.
Súbežne s týmito úpravami prebiehali ďalšie vylepšenia. Rast výkonu si vyžiadal dokonalejšie chladenie a lepšiu aerodynamiku, vďaka čomu 966 predstavovala svojho času najrýchlejšie v Československu vyrábané vozidlo. Posledné úpravy na Supersporte prebehli v roku 1954, keď sa začalo v Škode usilovne pracovať na nástupcovi.
Jediný zachovaný
Do dnešného dňa sa zachoval jediný exemplár legendárnej Škody 966 Supersport. Bol to tretí kus, ktorý vznikol ako doplnok, aby fabrika mohla štartovať v dvojici. Tretí z rodu sa zúčastňoval na pretekoch až do roku 1962, keď ho nadobro vytlačil z pretekárskej kariéry model Škoda 1100 OHC. Po ukončení superrýchlych naháňačiek a zbieraní vavrínov sa tento konkrétny model dostal do rúk slovenského automobilového pretekára Ivana Mičíka. Továrenskému múzeu sa ho podarilo získať v roku 2007 a za stenami značkovej dielne sa začala rozsiahla reštaurácia. Aby ostala zachovaná originalita a legendárnosť 966, reštaurátori vychádzali pri práci z dobových materiálov. Podarilo sa ho dať do krásneho stavu a dnes predstavuje podobu z pretekárskej sezóny v roku 1953.
„ŠKODA 966 Supersport je svedectvom našej športovej histórie a dokonale navodzuje atmosféru legendárnych okruhových pretekov v polovici 20. storočia,“ hovorí Michal Velebný, vedúci reštaurátorskej dielne Škoda Auto, a dodáva: „Ako absolútny unikát je tento automobil jedným z najzaujímavejších exponátov, ktoré Škoda múzeum ponúka.“