Otvorený Favorit
Škoda Favorit znamenala pre mladoboleslavskú automobilku prevrat a zároveň, záchranu. Ako to vyzeralo, keď sa do jej plechov zahryzla jedna eseročka?
Text a foto: Samuel Vanko
V príbehu sa musíme vrátiť na začiatok 90. rokov. Spoločnosť Metalex sa obracala okolo superšportovej Tatry V8 a Václav Král dostal za úlohu, pozrieť sa na návrh otvoreného Favorita. Ten sa vedeniu páčil a povedľa reorganizácie spoločnosti dostali v MTX s.r.o chuť zahryznúť sa do mäkkých plechov a vyrobiť niečo emotívnejšie. Uznajte, že základ na to vôbec nemali dobrý. Predný pohon, päťdverová karoséria, priečne uložený agregát, príliš veľa miest na sedenie. Ale…
Na obrázkoch je model MTX 7-06 Roadster z roku 1993, vyrobený v Českej republike. Pod červenými plechmi hrká radový benzínový štvorvalec Škoda s objemom 1,3 litra a dosahuje výkon 56 kW. V MTX to dokázali a tento model patrí k 180 kusom, ktoré vznikli v malosériovej výrobe, prestavbou zo sériového Favorita.
Krásny červený kúsok bol predaný do Nemecka a našli ho chúďa v hroznom stave. Príliš dlhý čas stál odovzdané osudu a počasiu, čo narobilo z plátennej strechy rešeto. Do auta pršalo, snežilo a podvozok bol prehrdzavený odpredu až dozadu. Vyžiadalo si to komplexnú reštauráciu. Mladé srdce renovátora chcelo za sebou nechať malý podpis, a tak prevarené MTX dostalo ako darček pod stromček, nastaviteľný podvozok a špeciálne pretekárske disky OZ Suzuka.