Škoda Superb: Vlajková loď

Hľadať

Model Superb je pre mladoboleslavskú automobilku dnes významným manažérskym autom, v triede klasických vozidiel bez terénnych ambícii určite vlajkovou loďou. V 30. rokoch Superb tiež predstavoval vrchol ponuky výrobcu.

Text: Spracoval Samuel Vanko Foto: SKODA AUTO

Vývojový rad šesťvalcov vyvrcholil v povojnovom období v rokoch 1946-1949, kedy vzniklo 158 vozidiel Superb v mimoriadne pôsobivých verziách. Exemplár z roku 1948, karosovaný v závode Kvasiny, sa ukázal návštevníkom ŠKODA Múzea po trojročnej celkovej renovácii .

Inzercia

Superb sa na svoju prvú cestu vydal vo štvrtok 15. apríla roku 1948 z Mladej Boleslavi do Kvasin. Bol to vlastne len podvozok s výrobným číslom motora 81587. No už 2. septembra si kompletné vozidlo prevzal zákazník – Spoločná správa hotelov a ubytovacích podnikov v Karlových Varoch. Tam vozidlo pracovalo dvadsaťrokov, až kým nebolo vyradené. Takto odložené a čakajúce na nový osud ho odkúpila automobilka pre novo budovanú múzejnej zbierku Škody. Superbu chýbalo viacero dielcov a v interiéri nebolo pôvodné čalúnenie. Po detailnej analýze stavu vozidla, rešeršiach zachovaných archívnych prameňov a zaisteniach potrebných komponentov renovačné práce prebehli v rokoch 2017 – 2019. Reštaurovanie bolo náročné, ale vďaka nim sa podarilo dostať späť do pôvodnej podoby model Superb OHV. Teraz patrí impozantný voz k ozdobám expozície ŠKODA Múzea.

Andrea Frýdlová, vedúca ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi, povedala: “Jednou z prvých akvizícií vznikajúcej zbierky historických vozidiel Škoda sa v roku 1968 stal práve tento automobil Škoda Superb OHV. Bol nekompletný a s nepôvodným čalúnením. Prešiel však starostlivou renováciou a už je v stave, v ktorom bol dodaný zákazníkovi. V našich zbierkach dopĺňa už prezentovanú staršiu verziu prestížneho vozidla Superb.”

Komfortný model vyššej triedy vynikal modernou konštrukciou s chrbtovým rámom podvozku, nezávislým zavesením všetkých kolies, hydraulickými brzdami a výkonným šesťvalcovým motorom s objemom 2 492 cm3 a výkonom 40,5 kW. Sériová výroba odštartovala na jar roku 1935 a počas zostávajúcich štyroch predvojnových rokov sa Škoda Superb pevne etablovala ako symbol elegantného, ​​dynamického, komfortného a kvalitne vyrobeného automobilu. Prakticky každý modelový rok priniesol ešte silnejší motor, bohatšiu výbavu a kultivovanejší dizajn.
Po viac ako 600 kusoch motorom s ventilovým rozvodom SV sa v roku 1938 ustálila definitívna podoba, model Superb 3000 OHV (verzia z VIDEA) s radovým šesťvalcom s objemom 3 137 cm3 s výkonom 62,6 kW. Do roku 1939 však vzniklo iba 113 automobilov – vrátane čiernej limuzíny s dĺžkou 5,2 m a rázvorom náprav 3,3 m, ktorá už niekoľko rokov úspešne reprezentuje ŠKODA Múzeum na domácich i zahraničných podujatiach a výstavách historických vozidiel. K magnetom mladoboleslavskej zbierky patrí tiež jediný dochovaný zástupca limitovanej série Superb 4000 s väčším motorom V8 z roku 1940.

Inzercia