Slávny Popular Monte Carlo

Hľadať

Popular_Monte_Carlo

Boli sme si vyskúšať najkrajšiu Škodu všetkých čias. Škodu Popular, ktorá sa pred 80 rokmi preslávila na legendárnych pretekoch rely Monte-Carlo. Už len posadenie sa do interiéru bol obrovský zážitok.

 
Inzercia

 

Verzia Monte Carlo sa vyrábala v rokoch 1935 – 1938. Na jej pohon slúžil agregát z väčšieho modelu Rapid. Monte Carlo sa vyrábalo v troch variantoch Coupé Sport, Roadster a Roadster De Luxe, celkovo bolo poskladaných 72 kusov. Snažili sme sa nejaký exemplár nájsť na predaj, no naša snaha bola márna, preto sme využili blízkosť Mladej Boleslavi a urobili si výlet. Majú tam jedno Monte Carlo, ktoré strážia ako oko v hlave. Chceli sme skúsiť, či nás k nemu pustia. Pustili a bolo to skvelé.

Škoda Popular Monte Carlo nás čakala pristavená pred múzeom Metoda Vlacha (navštívte úchvatné letecké múzeum Metoda Vlacha). Je to azda najkrajšia Škoda, akú kedy vyrobili. Má nádherné tvary, plné obliny, ktoré vám rozbúšia srdce. Dýcha z nej charizma a túžba po rýchlosti. Vtedy tam stála pokojná a vyrovnaná zo svojim vekom a pritom na nej nebolo vidieť žiadnu vrásku. Chromované kryty svetiel pôsobia odvážne a dávajú autu punc pretekárskeho automobilu. V múzeu Škoda sa o Popular starajú ukážkovo a s citlivosťou, akú zrejme ten automobil nezažil ani vo výrobnej hale v 30. rokoch. Aj preto vyzerá tak dobre.

Do vnútra sa sadá cez do protismeru otvárajúce sa veľké dvere. Posadiť sa do špičkovo zrenovovaného interiéru je ako prísť k niekomu na návštevu. Vždy sa pozriete, či nemáte špinavé topánky, oprášite si nohavice a pre istotu si skontrolujete, či máte čisté sako. Palubná doska je najkrajšia časť celého interiéru. Prístroje, prehľadné ukazovatele a skvelé spracovanie, aké zrejme nebolo ani na novom Populare sú výkladnou skriňou schopností renovátorov v Mladej Boleslavi. Starajú sa tak o každý exemplár a zvlášť o taký vzácny, ako je Škoda Popular Monte Carlo.

 
Inzercia

 

Kedysi to bolo pretekárske auto, nekompromisné, zaprášené a tvrdo skúšané. Teraz ho strážia pod zámkom, aby sa mu niečo nestalo. Je to extrémne vzácna Škoda. To jej, samozrejme, neberieme, no odvážne sme ju prebrali z pokojného múzejného života a zobrali ju von. Pri jazde sa trocha nervózne trasie, dlhý ňufák sa na križovatkách nepríjemne vystrkuje von a s každým prichádzajúcim autom sa stupňuje strach – len aby to Popular prežil. Niektoré prevodové stupne v trojstupňovej kulise nejdú na svoje miesta s ľahkosťou a treba s dlhou pákou trocha bojovať. Keď sme sa dostali do centra Mladej Boleslavi, stali sme sa stredobodom pozornosti. Na jednej z križovatiek stačilo málo plynu, motor zakašľal, autom heglo a bolo vymaľované. Štartér si dal minútovú dovolenku a nízky Popular, čierny ako uhoľ, Zorro pomstiteľ, legenda českého motoršportu zastavil premávku. Šikovné ruky z múzea však presne vedeli, ako dohovoriť starej Škode. Mechanik sa s Popularom trocha porozprával, milo ho pokarhal a potom potočil kľúčom. Starý benzínový agregát z Rapidu naštartoval.

Tento príbeh sa však nezačal v múzeu. Odštartoval pred viac ako 80 rokmi, keď automobilka Škoda prihlásila na rely Monte Carlo svoj model Popular. Škoda vtedy absolvovala 3 852 kilometrov z Atén do Monaka za štyri dni a nedostala ani jeden trestný bod. V kategórii do 1,5 litra si posádka Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman vyjazdila krásne druhé miesto. Dnes je rely Monte Carlo z roku 1936 nádherná spomienka na časy, keď Škoda ako samostatná značka začala žať úspechy aj v motoršporte. A Popular, ten sa domov vrátil ako hrdina ovešaný vavrínom a blatom z ciest. Doviezol slávu pre automobilku a večnosť pre seba.

Prečítajte si tiež

Škoda 100, nezabudnuteľné kilečko


Text: Samuel Vanko
Foto: archív, Škoda

Inzercia